Goes 520 UTX går endast på choke, ger snart upp (Löst. Vatten i bränslet)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Han har kört med separat bränslematning, gammal soppa har generellt svårt att tända men denna går ju igång.
Jo men varifrån kom den bensinen? Tanken eller ny från macken?
Bensin blir inte dålig över en natt det är en pågående försämring. Funkar på hösten men inte på våren. Kanske hade funkat i februari men inte i maj. Olika motorer är olika känsliga.
Jag har aldrig haft problem med gammal soppa. Däremot köpte jag en hoj som inte startade. Jag föreslog att säljaren skulle hälla i lite färsk bensin. Då startade den. Jag vet inte hur gammal soppan var i tanken.
Alltid skönt att utesluta saker när man felsöker.
 

Dennis86

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2024
Hoj
Diverse gräsklippare & ATV
Jo men varifrån kom den bensinen? Tanken eller ny från macken?
Bensin blir inte dålig över en natt det är en pågående försämring. Funkar på hösten men inte på våren. Kanske hade funkat i februari men inte i maj. Olika motorer är olika känsliga.
Jag har aldrig haft problem med gammal soppa. Däremot köpte jag en hoj som inte startade. Jag föreslog att säljaren skulle hälla i lite färsk bensin. Då startade den. Jag vet inte hur gammal soppan var i tanken.
Alltid skönt att utesluta saker när man felsöker.
Ny bensin 95oktan, kör åkgräsklipparen på den problemfritt. Har precis haft isär bränslepumpen också, däri fanns det små gula plastflagor som visade sig kommit från bränslefiltret som jag klippt isär. Trodde jag hittat boven då detta kan ha satt sig i backventilen och det mikroskopiska utloppshålet från pumpen. Men icke, provstartat med tratt till pump och fräsch bensin från dunk. Samma som innan.
Blir dock lite sugen på att ännu en gång blåsa rent från flottörnål och ut till bränsleslang.
1000010364.jpg1000010363.jpg1000010362.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ny bensin 95oktan, kör åkgräsklipparen på den problemfritt. Har precis haft isär bränslepumpen också, däri fanns det små gula plastflagor som visade sig kommit från bränslefiltret som jag klippt isär. Trodde jag hittat boven då detta kan ha satt sig i backventilen och det mikroskopiska utloppshålet från pumpen. Men icke, provstartat med tratt till pump och fräsch bensin från dunk. Samma som innan.
Blir dock lite sugen på att ännu en gång blåsa rent från flottörnål och ut till bränsleslang.
View attachment 502749View attachment 502750View attachment 502752
Jag skulle ha direktmatat bensin till fuggen utan att gå via pumpen, dvs självtryck med att ha tratten/sprutan ovanför fuggen.
 

Dennis86

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2024
Hoj
Diverse gräsklippare & ATV
Jag skulle ha direktmatat bensin till fuggen utan att gå via pumpen, dvs självtryck med att ha tratten/sprutan ovanför fuggen.
Tratt & slang direkt i förgasaren gjorde jag redan förra veckan.

Men nu har jag goda nyheter och det är att skiten fungerar som den ska igen! Kan dock inte sätta fingret på exakt varför. Tog isär flottörhuset för tusende gången, bort med flottörnål och sätet som förövrigt har ett litet filter i toppen spolade rent med bensin, satt ihop igen. Blåste rent pilot jet och skruvade ut den omtalade skruven (luft/bränsle/pilot screw/skruv nr5) väldigt långt, kanske 6 varv. Satt ihop allt och nu funkade det! När motorn gått varm justerade jag skruv nr5 tills motorvarvtalet var som högst. Plockade sedan bort förgasaren igen och räknade hur många varv från botten den hamnat på och döm om min förvåning att skruven bara var 2 & 3/4 varv från botten.

Tack vare filtret över flottörnålen tror jag inte nån skit har kommit in den vägen, men kanske har något gått in luftvägen som kunnat lossna när jag skruvat ur skruv 5 överdrivet mycket. Sen har kanske det pyttelilla hålet i bränslepumpen pluggat av plastplagorna från filtret och bränsleflödet begränsats.

Hoppas det förblir fixat och att detta kan gynna någon annan.
 

Bifogat

  • 1000010367.jpg
    1000010367.jpg
    59.8 KB · Visningar: 6

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Orkar inte läsa hela tråden..men är det fyrhjulingar som man ska diskutera nu ...:död
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Orkar inte läsa hela tråden..men är det fyrhjulingar som man ska diskutera nu ...:död

Rent teoretiskt kan det ju faktiskt röra sig om en MC, min svåger har en Goes fyrhjuling som är MC-reggad.
 

Dennis86

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2024
Hoj
Diverse gräsklippare & ATV
Problemet kom tillbaka när nytt bränslefilter monterats och sugledningen åter kopplats till tanken. Så nu har jag och grannen tömt tanken och all vattenblandad bensin som fanns där ca 15L varav 10L fyllts på för en vecka sedan :-( Se bild. Har också dammsugit ur gamla rester av spröd sugledning som byttes under sommaren.

Nu går den äntligen som den ska.

Edit: Vid tidigare tillfällen med bränsle från tratt måste jag haft skitbränsle i slangen.
Märkligt att det gått att starta på bensinen överhuvudtaget.
 

Bifogat

  • 1000010385.jpg
    1000010385.jpg
    671.7 KB · Visningar: 16
  • 1000010392.jpg
    1000010392.jpg
    911 KB · Visningar: 16
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top