Goldwing konverering

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Om man nu rent hypotetiskt skulle ha en Goldwing med skjuten spis och en nykvaddad Subaru skulle man ev kunna sätta i en Subarumotor i Hondan!?
Okej inte en så smart idé men nu har ju Subaru kommit med en boxer DIESEL.
145hk diesel i en GW!:yoparty

Kan ingen med obegränsad tid och ekonomi bygga en sådan?
Vill verkligen se ett sånt projekt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du menar en Guldvinge med en turbodiesel, Öhlinare runt om och massor med kolfiberprylar? :kär Jag tror mången sporthojs-ägare skulle bli förvånade när den skepparkransprydde gubben på vingen i filen bredvid wheelar ifrån dom vid rödljusen :hihi
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Kan förstå dit resonemang med dieseln men det skulle nog vara svårt.
Den skulle formodligen inte få plats med tanke på bilväxellådan och bilkopplingen (de är stora jämfört med mc) och hur man skulle kunna få ut drivningen bakåt till kardanen vete fan,,
Man måste ju isf få drivningen flyttat i sidled så det matcher kardanen, som ju sittar på sidan av bakhjulet på Hondan som alla vet.:)
Är inte den motorn (Subaru) inte "bara" en 4:a?:confused:
Det skulle väl vara ett nerköp från den mjuka och fina 6:an som sitter/satt i din hypotetiska hoj.
Nä, jag skulle vilja se nån som satte på en turbo på den befintliga motor,,den är ju på runt 100 hk original,,så en 200-250 hk borde väl gå att få ur en sån utan altfor mycket laddtryck,,då kan man nog "hjula" ifrån vid varje trafikljus iaf.:yoparty
Frostie.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klart att det går.
Gungvildens motor är nästan en bilmotor från början, i såväl storlek som karraktär.

Själv ångrar jag att jag skrotade min sönderkörda subba pick-up.
Den nätta lilla boxern på 1800cc skulle nog platsat i Uralen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hej du.
Kan förstå dit resonemang med dieseln men det skulle nog vara svårt.
Den skulle formodligen inte få plats med tanke på bilväxellådan och bilkopplingen (de är stora jämfört med mc) och hur man skulle kunna få ut drivningen bakåt till kardanen vete fan,,
.


Alla boxermotorkonverterade motorcyklar jag kan komma på att jag läst eller sett har haft olika typer av bilväxellådor, typ saab, alfa & opel.

Drivningen bakåt, hur är det ett problem menar du? Den är ju redan åt rätt håll, dvs bakåt. Dock krävs sidoförflyttning..
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Någon platt liten växellåda bör man ju få plats med. En Subaru är ju som sagt en fyra medan Hondan har en sexa... kanske blir plats över till en växellåda då. Om man har såändainihelvete tur så passar subbalådan!
Då behöver man inte ens någon jäkla elback... subarun har ju en riktig backväxel!
Sidoförflyttningen till Hondans originalkardan borde man kunna fixa med någon typ av växelhus som på en snöskoter ungefär?:va
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Haha och vad ska du med "riktig back" till då...

El-backen räcker till fartmässigt och el-motorn finns ju redan.

Har aldrig kört en GW men har sett dem på bild... och nog f_n ser de ut att behöva en backväxel!
Elmotorn lär väl ändå sitta ihop på nåt vis med original motor/låda så den ryker ju i så fall.

Mycket enklare att bygga hypotetiska hojar än riktiga!:D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Väger inte en dylik diesel ungefär lika mycket som en normal GW? Dvs den blir knappast snabbare än original när 140 hästar ska släpa på 700 kg motorcykel och dieselmotor (backväxel LÄR behövas)...

Edit: tänkte att den hamnade under 0.16kW/kg som en mellanklassare, men det är klart, sen fanns ju gränsen 25kW också...:huvet
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Någon nämnde turbo, vet inte om den här placeringen känns helt lyckad..
 

Bifogat

  • goldwingturbo059.jpg
    goldwingturbo059.jpg
    76.1 KB · Visningar: 272

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Väger inte en dylik diesel ungefär lika mycket som en normal GW? Dvs den blir knappast snabbare än original när 140 hästar ska släpa på 700 kg motorcykel och dieselmotor (backväxel LÄR behövas)...

Edit: tänkte att den hamnade under 0.16kW/kg som en mellanklassare, men det är klart, sen fanns ju gränsen 25kW också...:huvet

Kanske inte snabbare i toppfart men snittfarten kan ju bli bra ändå.
Varannan gång kompisarna står still och tankar på macken avverkar man 2-3 mil. Men det är väl också det enda roliga...
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Klart att det går.
Gungvildens motor är nästan en bilmotor från början, i såväl storlek som karraktär.

Själv ångrar jag att jag skrotade min sönderkörda subba pick-up.
Den nätta lilla boxern på 1800cc skulle nog platsat i Uralen.

Jag kör precis en sån nu! Den mest ekonomiska bil jag kört, man kör inte en meter i onödan... :tungan
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Nä, jag skulle vilja se nån som satte på en turbo på den befintliga motor,,den är ju på runt 100 hk original,,så en 200-250 hk borde väl gå att få ur en sån utan altfor mycket laddtryck,,då kan man nog "hjula" ifrån vid varje trafikljus iaf.:yoparty
Frostie.

Kompressor kanske?

sc9712_xl+honda_valkyrie+front_right.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men hur tänker ni nu, Gungwilden har redan en boxer, på något sätt har dom ju lyckats ta ut kraften från vevaxel på motorn till växellådan på orginalboxern, varför inte behålla gungwildens kraftöverföring helt och hållet och bara dela mellan motor och låda?

Jag vill se en subaru-goldwing på vägarna! :yoparty
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top