Golvögla till hojen?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Om du fäster golvöglan i betong, oftast väggen i ett garage ca en halv meter upp från golvet, fäster kätting/en/arna så att hojen står så nära väggen & öglan som möjligt. Det ska inte gå att klämma sig in emellan får tjyven svårt att bryta/klippa/kapa.
Är det en tillfällig garage plats eller permanent. Är det en permanent skulle jag satsa på en ABUS - golv ögla.

Är det denna lås kätting kombination du tänker använda till golvöglan så vet jag inte om det spelar någon roll om du har en ögla eller inte då låset är så illa byggt så du får in en domkraft mellan låshus & bygel.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Kattinglas-MCmoped-82670/

Snackar vi budget lås/kätting har Clas Ohlson ett bättre alternativ det är tungt men funkar.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161924617

Sen är inte jag lika pessimistiska som de andra på forumet det går att försvåra för tjyven & minska risken för stöld.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
500:- Alternativ
produktbild.jpg
Detta är ett mycket prisvärt larm med många funktioner.

Detta larm kan användas som Mopedlarm / Motorcykellarm / Scooterlarm / Båtlarm men är i första hand avsett för att användas som Motorcykel / Moped larm.

Fjärrkontrollerna är vattenskyddade och tål regn och fukt.
Med sitt knappsatsskydd av typ "Slide" modell förhindrar det att någon knapp oavsiktligt trycks in.

Medföljande LED indikator blinkar med blått sken när larmet är aktivt för att tydligt indikera att fordonet är utrustad med larm.

Specifikationer för larmet:
2st fjärrkontroller.
Armera/Avarmera via fjärrkontroll.
Räckvidd upp till 150m.
Justerbar stötsensor.
Fjärrstart / Remote start via handkontroll.
Fjärravstängning (Om någon stjäler fordonet så kan du med fjärrkontrollen stänga av det).
Hoppande / Rullande kod (Förhindrar kopiering av larmets frekvens och
kodning).
Möjlighet att larma utan att sirenen ljuder.
Blinkande lysdiod för larmindikation.
Startspärr / Immobilizer.
Vattentålig huvdenhet.
Vattentålig siren på 125db.
Inbyggt fjärravstängningsrelä.
1 års full tillverkningsgaranti

http://www.vikinglarm.se/mc--och-mopedlarm/kampanj!-motorcykellarm-med-motorfjarrstart/c6/p207/

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Från 0:28 är det en riktigt rolig film....
En sån skulle man ha i garaget!

PS: Vikinglarmet är inte helt plättlätt att installera. Faktiskt riktigt knöligt, tom så knöligt att mitt ligger på arbetsbänken i garaget sedan ett år :-(

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Jag har Abus golvögla:
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=573766&t=Info
ABUS Golvögla WBA 100
ABUS WBA 100 är en golvögla som går att köra över med t.ex. bil – bygeln försvinner då in i plastbulan. Klarar över 4 tons drag. Passar alla ABUS kättingar.

Klass III.

Sen har jag en Abus låskätting modell värre och ett Abus skivbromslås.
Detta kompleterar jag med larm med videoövervakning och sms tjänst i garaget.
Beväpnad och otrevlig är jag som ren bonus om någon skulle få för sig att försöka.

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
500:- Alternativ
View attachment 353776
Detta är ett mycket prisvärt larm med många funktioner.

Detta larm kan användas som Mopedlarm / Motorcykellarm / Scooterlarm / Båtlarm men är i första hand avsett för att användas som Motorcykel / Moped larm.

Fjärrkontrollerna är vattenskyddade och tål regn och fukt.
Med sitt knappsatsskydd av typ "Slide" modell förhindrar det att någon knapp oavsiktligt trycks in.

Medföljande LED indikator blinkar med blått sken när larmet är aktivt för att tydligt indikera att fordonet är utrustad med larm.

Specifikationer för larmet:
2st fjärrkontroller.
Armera/Avarmera via fjärrkontroll.
Räckvidd upp till 150m.
Justerbar stötsensor.
Fjärrstart / Remote start via handkontroll.
Fjärravstängning (Om någon stjäler fordonet så kan du med fjärrkontrollen stänga av det).
Hoppande / Rullande kod (Förhindrar kopiering av larmets frekvens och
kodning).
Möjlighet att larma utan att sirenen ljuder.
Blinkande lysdiod för larmindikation.
Startspärr / Immobilizer.
Vattentålig huvdenhet.
Vattentålig siren på 125db.
Inbyggt fjärravstängningsrelä.
1 års full tillverkningsgaranti

http://www.vikinglarm.se/mc--och-mopedlarm/kampanj!-motorcykellarm-med-motorfjarrstart/c6/p207/

Är det godkänt av något försäkringsbolag?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Jag har Abus golvögla:
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=3420&lcid=1053#params:nid=573766&t=Info
ABUS Golvögla WBA 100
ABUS WBA 100 är en golvögla som går att köra över med t.ex. bil – bygeln försvinner då in i plastbulan. Klarar över 4 tons drag. Passar alla ABUS kättingar.

Klass III.

Sen har jag en Abus låskätting modell värre och ett Abus skivbromslås.
Detta kompleterar jag med larm med videoövervakning och sms tjänst i garaget.
Bebäpnad och otrevlig är jag som ren bonus om någon skulle få för sig att försöka.

Svårt med svenskan i de i de gamla danska kolonierna?

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lite.. Gick ut skolan för snart 20år sedan så lite har jag nog tappat..

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Är det godkänt av något försäkringsbolag?

Taget från deras sida.
Våra larm är Inte godkända av SSF av den enkla anledning att de ej genomgått de tester som krävs.
Dock motsvarar larmen samtliga specifikationskrav som ställs för ett godkännande.

Anledningen till varför larmen inte genomgått dessa tester är för att kunna erbjuda larm till vettiga priser. Detta hade inte varit möjligt i annat fall.

Ett godkänt billarm har oftast en betydligt högre kostnad, samtidigt Måste en Godkänd installation utföras som ofta även den har ett högt pris.
"Fördelen" med ett godkänt larm är oftast självriskeliminering. Prislappen för att berättigas självriskeliminering blir i slutändan högre än prislappen för ett larmsystem från oss + risken för självrisk vid eventuellt inbrott.

Olika försäkringsbolag har olika regler så hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller hos just ditt bolag.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Taget från deras sida.
Våra larm är Inte godkända av SSF av den enkla anledning att de ej genomgått de tester som krävs.
Dock motsvarar larmen samtliga specifikationskrav som ställs för ett godkännande.

Anledningen till varför larmen inte genomgått dessa tester är för att kunna erbjuda larm till vettiga priser. Detta hade inte varit möjligt i annat fall.

Ett godkänt billarm har oftast en betydligt högre kostnad, samtidigt Måste en Godkänd installation utföras som ofta även den har ett högt pris.
"Fördelen" med ett godkänt larm är oftast självriskeliminering. Prislappen för att berättigas självriskeliminering blir i slutändan högre än prislappen för ett larmsystem från oss + risken för självrisk vid eventuellt inbrott.

Olika försäkringsbolag har olika regler så hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller hos just ditt bolag.

Nej- nu hänger jag inte med i resonemanget. Jag tar mig själv som exempel, köpte ett godkänt larm för ca 2500kr, installerade larmet på en Suzuki verkstad för en tusenlapp & fick då ett signerat & stämplat larmintyg.
Råkade ut för ett stöldförsök. Skickade in polisanmälan & kopia på larmintyget till försäkringsbolaget. De svarade att det var bara att lämna in hojen på en märkesverkstad & få hojen lagad & att jag p.g.a. larmintyget bara behöver betala halva självrisken - självrisk reducering, (eliminering skulle vara ännu bättre, men vet ingen som erbjuder det).
Rent ekonomiskt ligger jag på plus.
Är det så dyrt att få ett SSF intyg/godkännande om larmet håller utlovad standard?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej- nu hänger jag inte med i resonemanget. Jag tar mig själv som exempel, köpte ett godkänt larm för ca 2500kr, installerade larmet på en Suzuki verkstad för en tusenlapp & fick då ett signerat & stämplat larmintyg.
Råkade ut för ett stöldförsök. Skickade in polisanmälan & kopia på larmintyget till försäkringsbolaget. De svarade att det var bara att lämna in hojen på en märkesverkstad & få hojen lagad & att jag p.g.a. larmintyget bara behöver betala halva självrisken - självrisk reducering, (eliminering skulle vara ännu bättre, men vet ingen som erbjuder det).
Rent ekonomiskt ligger jag på plus.
Är det så dyrt att få ett SSF intyg/godkännande om larmet håller utlovad standard?

Ja SSF tjänar pengar på att godkänna produkter och därför kostar testningen svin.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Jobbigt att vara stöddig vissa dagar.. Men det är ju vardag att brösta upp sig i Sveriges rövhål!
Hahahaha

Det borde vara jobbigt att vara stöddig alla dagar. Men jag bor inte i Göteborg, så jag vet inte så hur det är med:
"det är ju vardag att brösta upp sig i Sveriges rövhål!"
Du får fråga någon som bor där.

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Kom till mig och köp den Tobbe :)
Har du en ögla till salu Masen? Då har du säkert lite tid över att komma över på en bira så kan vi ta bergsborren och sätta fast den, men kanske inte efter alla öl då *skrattar* Lätt att det blir fel då :p

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Själv har jag:
Abus golvöggla
Abus Klass 3 kätting
Abus skivbromslås med larm
Larm och rörelsedetektor i garaget som är kopplat till mobilen

Bor dessutom 20m från garaget så att om det tjuter så är jag oerhört snabbt på plats och kan "på eget sätt" ta hand om tjuvarna.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
20 år sedan? Eftersom jag gick i din parallellklass så kan jag bekräfta att du levt fler år än jag sedan dess :) Eller har du glömt matten också *host* *host* :fakta :rofl:rofl

:7peta:7peta:7peta

:krama:krama:krama:krama:krama

Lite.. Gick ut skolan för snart 20år sedan så lite har jag nog tappat..

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
20 år sedan? Eftersom jag gick i din parallellklass så kan jag bekräfta att du levt fler år än jag sedan dess :) Eller har du glömt matten också *host* *host* :fakta :rofl:rofl

:7peta:7peta:7peta

:krama:krama:krama:krama:krama

Snart... Hur många är det exakt? 16? (Om det var på gymnasiet?) 20 sedan jag gick ur 9an i alla fall. :tummenupp
Gubbjävel är jag, fan också.. :(

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...