Golvspacklare/betongare/plattsättare ni som kanske vet ändå. Ang golvbrunn

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Hej

Har ett garage idag som är ca 5 meter brett och 7 meter långt utan golvbrunn/fall detta ställer ju till det nu på vintern när man rullar in bilen och vattnet inte har någonstans att ta vägen utan rinner ut till väggarna så till våren måste jag ta tag i detta problem, min plan var att såga en ränna i betongen som jag så vackert illustrerat med svart på min avancerade paintbild, rött är ett avloppsrör som kommer leda ut till en stenkista jag kommer gräva på baksidan av garaget och för er som inte förstått det så är grönt ytterväggar =)

Men, nu kommer kruxet, för att få till ett fall på detta måste jag då spackla eller kan jag gjuta detta? Spacklet kommer ju dra med sig en betydligt större kostnad, tanken var att måla ytan när den är färdig, endast ett fall jag vill få till, frågan är då vad som kan tänkas vara "lagom" i ett garage? att lägga epoxigolv och spackla detta till fall kan det vara en lösning? dyrt som fan antar jag? och det kan jag inte göra själv

Snack om oljeavskiljare osv kan vi glömma redan nu för det kommer inte hända

Bifogar även en bild på brunnen jag tänkt mig använda

Bifogat

• 9999905.jpg
    9999905.jpg
    98.3 KB · Visningar: 1,235
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    8.5 KB · Visningar: 178

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Gjuta fall är inte att rekommendera då det aldrig blir bra med så tunt skikt med betong. Då återstår flytspackling och det är som du säger inte billigt.
Jag skulle strunta helt i fallet alternativt bara spackla ett fall ut från väggarna och där det är som värst. Är det någorlunda plant i övrigt golvet så skulle jag satsa på att bara bila upp golvet för att lägga ner en brunn samt rör och sedan kanske ett fall någon meter runt brunnen på sin höjd, det fixar du med betongen när du gjuter igen efter att allt är på plats.
När du sedan epoximålar golvet så får du en fin yta som vattnet rinner fint på och en gummiskrapa tar dig långt.

Ska du inte göra det hela vägen med avskiljare och sånt så skulle jag åtminstone nöja mig med centralt fall endast vid brunnen. När det är tillräckligt med vatten så tar det sig dit då det blir den lägsta punkten. För att få allt vatten att rinna ner i brunn från flera meters håll så behövs ändå rejält med fall och det är inte värt det.
För övrigt kan jag rekommendera Nils Malmgren när det gäller epoxin.

Edit/ Spackla fall kan du för övrigt göra själv, det är inte speciellt svårt med rätt material. Även måla epoxi fixar man själv.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Lägg rännorna längs med ytterväggarna om nu vattnet samlas där,då gjuter du bara in dem nån mm under befintligt golv,sen drar du ihop dem med ett T-rör å ut under ytterväggen.Enklaste å simplaste,slipper klödda med fall :tummenupp

Tjita1

Guest
Eventuellt skulle det kunna gå att slipa till ett fall, men det är inte heller så billigt, för det tar rätt bra på diamantklingorna man använder, och dom är.. hm... obilliga...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO