Googles (Glasögon)

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Hej!

Jag är ute efter ett par billigare glasögon/googles att använda tillsammans med cross-hjälmen min.
Ett par vanliga skidglasögon ifrån Intersport eller liknande borde väl fungera ypperligt ?

Det jag dock undrar över är om glaset går att få i svart, tonat svart så jag ser ut men ingen ser in(mina ögon rättare sagt) ?

Mvh

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Du frågar alltså om det finns skidglasögon med tonat glas?

Har du varit i en skidbacke?

Jag SVÄR det finns fifan.........

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Goggles finns med både tonade glas och spegelglas. Det finns hur stört mycket som helst att välja på.
Men googles kan bli lite svårare. :hihi

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Provade ett par för en stund sedan med spegelglas, men jag tyckte det var något svårt att se ut, är det någon mer som upplever detta ?
Jag upplevde att verkligheten blev något svår att se i mörka partier.

EDIT: Fick även denna länk av en kille, tyckte minst sagt det var bra priser...
http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=606

Skall du ha svart toning på glaset kommer du ha ännu svårare att se när det är mörkt eller i mörka partier, på det sättet är spegelglas bättre. Det bästa egentligen är genomskinligt om man värderar att man ska se tydligt som det viktigaste. Tycker du utseendet är viktigare då är det färgerna som gäller.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
ska du beställa därifrån kan vi dela portot om du vill

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Hittade ett par "Spy Alloy - Shiny Black" som jag tyckte både såg bra ut och kunde köpas för ett vettigt pris.
Frågan är hur glasögonen är, erfarenheter någon ?

(Såg nämligen att lösa linser fanns, "Targa & Alloy Extra Lins Klar med Spegel", då är det ju spegel och ofärgat vilket jag söker)

Mvh

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Generation X goggles är bra skit :tummenupp
Finns gott om olika färger till linserna!

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Ringde till 24mx och frågade vad skillnaden på dubbel- och enkelglas var, alltså funktionsmässigt, och han rekommenderade dubbelglas om man kör enduro i lägre hastigheter då imma kan uppstå på enkelglas, speciellt vid kyligare väder.

Och Spy använder inte dubbelglas, då är frågan om jag ska se mig om efter ett annat par goggles eller hur tycker ni imma påverkas av enkelglas ?

EDIT :
Läser nu på produktbeskrivningen till Spy Alloy och kan se detta :
"- Patenterad Scoop Ventilation gör att glaset inte immar igen.
- Anti Fog glas som gör att imman ej sätter sig på glaset!"

Dom borde alltså inte imma oavsett enkelglaset ?

Mvh

Last edited:

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Jag har ingen erfarenhet vad gäller goggles till cross/enduro körning, men när jag åker skidor brukar jag anpassa glas efter väder.

Soligt/klart väder är det spegelglas el. liknande som jag tycker är bäst då det dämpar solen lite och man ser konturer bättre.

Mulet väder eller på kvällen brukar jag ha antingen ofärgat/rött/gult glas beroende på hur mycket moln osv det är på himlen.

Glasen immar oftast bara igen om det är riktigt kallt, så ska du köra så länge det inte är minusgrader spelar det ingen roll om du har enkel eller dubbel glas, det du bör kolla upp är om glasen har skydd mot repor.

Repor är det jävligaste, försämrar sikten och man blir bländad i solen av det. Så även om det kostar lite mer med ett repskydd så tycker jag du borde investera i det.

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Vilken djungel bland glasögon, känns som om det finns obegränsat !
Men får väl helt enkelt ta hem ett par Spy Alloy och testa, inte nöjd, skicka tillbaka.

Mvh

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Har åkt croos nu ett par säsonger med spy targa, "lillebrorsan" till alloy. Funkar kanon, sitter gött och immar inte igen. (om man inte står still och flåsar för länge då förstås..:) )
Enda nackdelen kan va att glaset är lite repkänsligt, men har aldrig ägt ett par goggles som sitter bättre.

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Jag ska beställa hem ett par Spy Alloy, och om dom inte uppfyller mina krav så får jag skicka tillbaka dom och leta efter ett par goggles med dubbla glas som samtidigt har möjligheten att använda spegellins (exempel och tips på sådana är varmt välkommet).

Mvh

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12

m.m.e

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
K6, KTM 625 SM, Dyngsprätt 450
Åk till närmsta cross butik o kolla, finns mängder med utgående=billiga
glasögon i butikerna!
Ta med din hjälm o prova, eftersom det är stor skillnad på dom olika glasögonen (olika strl på ram, olika skum mm).
Förstår inte vitsen med att beställa, prova och ev skicka tillbaks, låter jobbigt!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hittade ett par "Spy Alloy - Shiny Black" som jag tyckte både såg bra ut och kunde köpas för ett vettigt pris.
Frågan är hur glasögonen är, erfarenheter någon ?

(Såg nämligen att lösa linser fanns, "Targa & Alloy Extra Lins Klar med Spegel", då är det ju spegel och ofärgat vilket jag söker)

Mvh

Har ett par alloy, mig passar de inge vidare då de är väldigt smala..

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
Depends
Har ett par alloy, mig passar de inge vidare då de är väldigt smala..

Mig passar dom helt underbart, hämtade hem dom från posten igår :)
Det ända som hamnar på minus listan är väl att bandet inte hade skadat om det kunde gjorts något större.
Men för 349:- (fraktfritt) är det mer än bra för mig :)

Mvh och tack för alla underbara tips !

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...