GoPro Hero HD testfilm

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lånade en GoPro Hero HD och åkte runt lite för skojs skull.

[YOUTUBE-ID]La9iOiQYPmY[/YOUTUBE-ID]

Det går sakta så Mad_skillz kommer förmodligen att börja grina, men tanken var att testa kameran in lite olika fart, motljus, skugga osv..

Är riktigt imponerad över hur bra bild det blir med den där lilla fyrkantiga saken. Ljudet blir dessutom helt okej när man använder den vattentäta luckan.

Enda nackdelen är att sugkoppen är lite för stor för att kunna fästa på min tank (som inte är tillräckligt plan). Men medföljande snabbfästen sitter som gjutna mot tanken, däremot så "glappar" kameran lite i snabbfästet om man kör med förlängningsarmen, ska försöka hitta nån bra lösning på det. (om inte någon har tips?)

Kan tillägga att orginalfilen har betydligt mkt bättre kvalitet än efter youtubes komprimering.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Med den förra generationens GoPro löste man glappandet med nån liten plastskiva som man sköt under "glappet". Då blir det stabilt!

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
[YOUTUBE-ID]GA-BvymgNxI[/YOUTUBE-ID]

Den kan du testa att använda, min glappar ingenting men jag kör iofs motard, går lite långsammare :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
I vilket program redigerade du filmen?

Adobe Premiere.. får ursäkta den kassa redigeringen dock..

Det var ett par år sen jag hade koll på Premiere, och det har ändrats rätt mkt, så det där är en 10-minutersgrej, använde bara redan färdiga "effekter" och encodade med H.264 (ingen aning om det är optimalt eller inte)

Tackar för båda anti-glapp-tipsen oxå.. Påfarten precis i början är riktigt dålig, så det var tänkt som ett test för att se hur fästet funkade.. och ja.. ni ser ju själva :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Att montera kameran på backspegelarmen, är det något som du tror funkar bra?

Vet inte hur bra det blir faktiskt.

Satte den med sugkoppen på framkåpan, på "utsidan" det funkade bra, dock så hade jag fel skal, så det blir mest vindbrus av ljudet.

Men åtminstone mina backspegelarmar är så tunna, och jag har fått för mig att de skakar lite med bara speglarna t om.

Skulle va kul att testa dock, om jag får till ett fäste.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
jag hade rätt duktiga vibrationer när jag körde min kamera på backspegelarmen, men om man lyckas göra någon snygg dämpning så går det nog.
Aj fan! Fast du kör twin, vet du om det vibrerade redan på tomgång eller om det var i fart det började?

Vet inte hur bra det blir faktiskt.

Satte den med sugkoppen på framkåpan, på "utsidan" det funkade bra, dock så hade jag fel skal, så det blir mest vindbrus av ljudet.

Men åtminstone mina backspegelarmar är så tunna, och jag har fått för mig att de skakar lite med bara speglarna t om.

Skulle va kul att testa dock, om jag får till ett fäste.
Sugkopp känns lite risky, verkar säkrare att skruva fast grejorna. Men kan man lita på sugkoppen lär det vara en smidig lösning..

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Sugkopp känns lite risky, verkar säkrare att skruva fast grejorna. Men kan man lita på sugkoppen lär det vara en smidig lösning..

Sugkoppen som följde med är en ordentlig pjäs, så den ska nog inte vara opålitlig. Funkade fint att montera den på frysdörren åtminstone och öppna med :)

Det är inte en sån där liten ful sugpropp som sitter på mjukisdjur som man sätter i bilrutan, utan en betydligt större, med en liten mekanism som man pressar ut all luft ur själva "proppen" med.

När kameran sitter på sidan av hojen sitter den med sugkoppen, satt som limmad.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Sugkoppen som följde med är en ordentlig pjäs, så den ska nog inte vara opålitlig. Funkade fint att montera den på frysdörren åtminstone och öppna med :)

Det är inte en sån där liten ful sugpropp som sitter på mjukisdjur som man sätter i bilrutan, utan en betydligt större, med en liten mekanism som man pressar ut all luft ur själva "proppen" med.

När kameran sitter på sidan av hojen sitter den med sugkoppen, satt som limmad.
Får nå allt prova en sån där, bilden kan man inte klaga på iaf!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka