GoPro samt transponder/GPS i mobilen

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Det har med utformningen av den yttre linsen (som som sitter i skalet) att göra.
En platt lins gör sig bättre under vattnet jämfört med en fisheye-linkande lins.

En sådan här ska man ha med andra ord;
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/212334-sony_mpk-as3_undervattenshus_till_action_cam

Ger bättre kvalité ovan vatten också (och att den pallar 60m djup i vattnet).

Jaha okej! Suveränt, tack! :)

Såg att GoPro har den där Hero eller Hero+ till ett hyffsat pris :banana

DucceKungen

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2015
Hoj
Ducati 916 , Yamaha R6
Ica Maxi sålde iaf tidigare iår en Go Pro kopia för 399:- Såg ut som en Hero 3 och hade likvärdig filmkvalite när kompisen spelade upp det han filmat för mig.:hej

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Ica Maxi sålde iaf tidigare iår en Go Pro kopia för 399:- Såg ut som en Hero 3 och hade likvärdig filmkvalite när kompisen spelade upp det han filmat för mig.:hej

Va det var ju som tusan! haha. Ica Maxi av dem alla. Jag chansar på att du menar tidigare förra året ;)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Harrys verkar många vara nöjd med.
Zimbaw här på forumet kör med en Garmin Virb-kamera med inbyggd GPS, den funkar också fint.
Kanske kan man få ut varvtiderna med den också?

Själv kör jag med den numera gamla GoPro Hero 3 Black Edition. Funkar men batteritiden är lite sugig.
Jag fick ett backpack-batteri förra julen så nu är den acceptabel men man får fortfarande lunchladda.

Som laptimer kör jag med Qstarz 6000, köpt av Bactor. Jag gillar den. GPS.
Många kör med Aim, de kanske är bättre?

Om vi nu ska reda ut begrepp:
En laptimer sitter på hojen och tar tid, antingen med GPS eller via en "fyr" som sitter vid mållinjen.
Tiderna är bara din egna angelägenhet i din egna laptimer. Noggrannheten varierar från hyfsad till riktigt bra.

En transponder är en ren sändare som sitter på hojen.
I asfalten finns sedan slingor som registrerar dina passeringar, det är alltså banan som tar tid på dig.
Du får kolla antingen via någon webbsida eller på någon skärm som hänger i depån.
Är banans utrustning inte igång blir det inga tider.

Med min laptimer kan jag titta på mina varv i laptopen när jag tankat över datat och få ut rolig info som snittfart, toppfart, antal meter jag körde på det aktuella varvet med mera plus att man kan lägga varv ovanpå varandra och se var man tappar/vinner på olika spårval. Nördigt men kul.

Ihopklippt med det som ingick i mina köp, lite pyssligt men till slut fattade jag.
https://www.youtube.com/watch?v=9WjKRJRr2zw

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va det var ju som tusan! haha. Ica Maxi av dem alla. Jag chansar på att du menar tidigare förra året ;)

Har sett en actioncam på ica, märket heter denver och jag tror det var ac-5000 nånting som modell.
När jag kollade upp den så var den inte direkt i närheten av en gopro i kvalitet, men det var nåt år sen jag kollade det nu, så jag kan minnas modellen helt fel. :p

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Det är denna typen av inlägg som gör att folk köper en produkt i tron att den är något mer än den är. Bildkvaliten är INTE likvärdig såklart, inte ens i närheten.

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Harrys verkar många vara nöjd med.
Zimbaw här på forumet kör med en Garmin Virb-kamera med inbyggd GPS, den funkar också fint.
Kanske kan man få ut varvtiderna med den också?

Själv kör jag med den numera gamla GoPro Hero 3 Black Edition. Funkar men batteritiden är lite sugig.
Jag fick ett backpack-batteri förra julen så nu är den acceptabel men man får fortfarande lunchladda.

Som laptimer kör jag med Qstarz 6000, köpt av Bactor. Jag gillar den. GPS.
Många kör med Aim, de kanske är bättre?

Om vi nu ska reda ut begrepp:
En laptimer sitter på hojen och tar tid, antingen med GPS eller via en "fyr" som sitter vid mållinjen.
Tiderna är bara din egna angelägenhet i din egna laptimer. Noggrannheten varierar från hyfsad till riktigt bra.

En transponder är en ren sändare som sitter på hojen.
I asfalten finns sedan slingor som registrerar dina passeringar, det är alltså banan som tar tid på dig.
Du får kolla antingen via någon webbsida eller på någon skärm som hänger i depån.
Är banans utrustning inte igång blir det inga tider.

Med min laptimer kan jag titta på mina varv i laptopen när jag tankat över datat och få ut rolig info som snittfart, toppfart, antal meter jag körde på det aktuella varvet med mera plus att man kan lägga varv ovanpå varandra och se var man tappar/vinner på olika spårval. Nördigt men kul.

Ihopklippt med det som ingick i mina köp, lite pyssligt men till slut fattade jag.
https://www.youtube.com/watch?v=9WjKRJRr2zw

Garmin Virb har jag kikat på. Det verkar okej men den är rätt stor tycker jag. Det jag gillar med GoPro är att den är liten och smidig :)

Ah suveränt förklarat. Tack! :tummenupp
Bra video! :D

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Hoj
Som sagt så tror jag inte att kvalitén är så bra. Jag får fundera lite på hur bra/dålig kvalitet jag kan tänka mig använda :) Men har som sagt sett GoPro Hero + som verkar bra och till okej pris :)

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Hoj
Honda cbr600rr
Hej! nu har jag inte läst igenom hela konversationen men kan slå ett slag för Gopro Black Edition 3+, va i samma dilemma som du, det roliga med denna är att den har i princip samma stats som fyran och har därför också slutat att säljas. Den filmar glasklart i 4k, och i riktigt bra flyt om man drar ner den till 1080p på 60 fps. Fick min för 2000kr och beställde sedan ett mountkit från ebay för 300 med alla möjliga olika fästen och grejer! rekommenderas :tummenupp

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du!

Efter att ha varit på mässan och sett Garmin Virb xe så är jag helt assugen på en sådan!

1: goprofästen passar
2: GPS med 10Hz
3: Mäter G-krafter.

Mao får du möjlighet till att redigera video typ min utan att behöva göra ett jota extra.
Qstarz-laptimern kör också 10Hz.

Snorkoolt.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor