GORE-TEX Vattentätt? En Jävla myt !

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
http://www.fastbikesmag.com/2011/08/11/rukka-argosaurus-gloves/

"With a lot of winter / adverse weather gloves on the market you can feel and look like your going skiing – the added padding coming at the cost of your ability to feel the controls. Again not so with Rukka’s new garment – the Gore Tex X-TRAFIT technology meaning that you have the feel of a race glove without compromising the protection from the elements."

(Googlade bara
Rukka Argosaurus test ;) )

Detta har jag redan gjort och läst också :tummenupp
men undrade mer om det var någon här på forumet som hade testat dem :)

Med tanke på att utrustningen kommer användas i huvudsak på långresa ner igenom Europa vill jag inte ha några tjocka handskar utan mer åt sporthållet :)

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Köp en bra skid handske och andvänd bara skalhandsken. Jag har ett par som är små i storlek men passar perfekt då jag bara kör med skalhandsken. För att gore tex ska fungera riktigt så ska sömmarna vara limmade. varje liten del som kan släppa igenom vatten kommer göra det. En gore tex handske är inte vatten tät med bara sydda sömmar.

Torkar man visiret så trycker man ju in vatten i skarvar osv. Fartvinder gör sitt med. Sen fungerar det med andra handskar med så man får prova sig fram lite beroende på vad för hoj man kör. Hur går vinden/vattnet vid händerna?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med tanke på att utrustningen kommer användas i huvudsak på långresa ner igenom Europa vill jag inte ha några tjocka handskar utan mer åt sporthållet :)

Ska du åka långt så ska du ha hadtagsvärme. Har du handtagsvärme så ska du inte ha membran.
Köp ett par ofodrade sport/racehandskar, dom funkar även när dom är blöta. Mina Halvarsson Dino användes i alla väder ner till -10 när jag körde till jobbet på vintern.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Ska du åka långt så ska du ha hadtagsvärme. Har du handtagsvärme så ska du inte ha membran.
Köp ett par ofodrade sport/racehandskar, dom funkar även när dom är blöta. Mina Halvarsson Dino användes i alla väder ner till -10 när jag körde till jobbet på vintern.

Tänker knappast installera handtagsvärmare för en resa ner till Korsika mitt under högsommaren :tungan
Tanken är som sagt inte att använda dessa handskar när det är under +10 c :banana

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har ett allvädersställ med "fusk" gore-tex som faktiskt har visat sig funka alldeles ypperligt. Har dock inga 4-6 timmars körningar i hällande regn, men uppemot en timme har det hållit torrt i vart fall. Helt översköljd av buss en gång utan att läcka. Handskarna blir dyblöta direkt, har försökt att hitta diskhandskar att dra utanpå skinnhandskarna men har hittills inte hittat några riktigt stora. Large är för små och där tar det stopp.

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Bla bla...har försökt att hitta diskhandskar att dra utanpå skinnhandskarna men har hittills inte hittat några riktigt stora. Large är för små och där tar det stopp.

Beror naturligtvis på hur stora händer du har, men jag nyttjar IKEA`s diskhandskar..lagom stora, sladdriga och 5:- (då iaf). Å andra sidan drar jag inte mer än ca strl 9(på MC-handskarna alltså).

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min upplevelse är att Gore Tex ställ håller vätan ute väldigt bra.
Mitt Rukka har jag testat i 2 timmars körning i ihållande hällregn. Jag blev lite fuktig längst ned på ärmarna och lite vid midjan eftersom jag varit lat och inte dragit ihop dragkedjan. I övrigt var jag helt torr.
Händerna och fötterna var genomvåta. Stövlarna beroende på att dom har ventilationshål och därigenom förvandlas till mobila fotbad när det regnar mycket. Handskarna var av icke vattentät variant.

Vad gäller handskar med membran så finns det inga som håller helt tätt enligt mig.
Gissningsvis hänger det ihop med principen för Gore Tex m fl.
Det ska ju vara varmare på insidan så att fukten förångas så att den kan ta sig igenom membranet.
Gissningsvis blir temperaturskillnaden inte tillräckligt stor mellan insida och utsida på membranet så att det upphör att fungera som avsett.
Men jag tycker att jag håller mig torr lite längre med hanskar med membran än utan. Men efter två timmar är jag i alla fall blöt om händerna.

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Detta har jag redan gjort och läst också :tummenupp
men undrade mer om det var någon här på forumet som hade testat dem :)

Oj, var inte meningen att det skulle låta som ett påhopp, tänkte mer bidra med det jag kunde, hehe ;) Dock låter det ju som en tät sporthandske!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Gore Tex är inte vattentätt, det står emot en vattenpelare av varierande höjd t.ex. 28m - som är bra.

Man mäter vattentätheten i förmåga att stå emot en vattenpelare/tryck på t.ex. 28 m vattenpelare (Måttet “vattenpelare” anger hur vattentät en textil väv är. Mätningen är standardiserad (ISO 811:1981/EN 20811 Hydrostatic pressure test ) och går till så att en textil väv på 10 cm² spänns fast under ett rör med samma dimension. Röret fylls med vatten och när vatten läcker genom tyget (droppar med regelbundenhet) mäter man höjden på vattnet i röret i detta fallet 28 m)
Andningsförmåga mäts i (15 000) gr/m2/24h - där högt värde är bra eller (4) RET - där lågt värde är bra.

Gore Tex är ett membran som påverkas av tryckskillnad, värme/kyla, fukt i ytskiktsmaterialet samt givetvis storleksskillnaden mellan vatten ånga & droppar.

Vilket vatten tryck 100km/h i ösregn ger vet jag inte men en sak är säker & det är att trycket blir hårdare än från en vattenpelare som ger konstant tryck över en hel yta medan du när du kör träffas av vattendroppar på en liten yta under hårt tryck/slag kraft.

Grundtanken är små hål som ej släpper in kalla vatten droppar men släpper ut varm vatten ånga. men får du vattenånga mellan ytskiktet & membranet & vatten droppar i innerfodret funkar det sämre.
När det gäller handskar är det vanligaste problemet ej täta sömmar samt att yttertyget är dyngsurt samt utsatt för tryck (hansken sitter tajt & kramas tajtare när du knyter näven särskilt om den är blöt) Att jämföras med när du under jakt i ett par Gore Tex byxor sätter dig på en blöt myr & garanterat blir blöt i röven. Samma fenomen uppträder mellan Gore Tex byxa & sitsen på hojen du blir blöt i grenen.
Gore Tex är det bästa funktionsmaterialet på marknaden det finns anpassat för bättre andning & sämre vattentålighet & tvärt om.
Men skulle jag ge mig ut på en långresa skulle jag gardera mig med ett lättvikts regnställ med handskar & skoskydd - men det är jag.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Massa bra text...

Det kostiga är att det är så ont om kläder som är helt täta på de områden där membranet inte funkar. Jag har sett membran-byxor som är helt täta i gren/runpa/insida lår och haft handskar som var helt täta i innerhanden/mellan fingrarna och hade membran på ovansidan och på kragarna men detta verkar väldigt ovanligt.

Och varför använder man yttertyg som suger åt sig vatten där olika plagg överlappar varandra?
Det leder ju vattnet rätt in.

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Det kostiga är att det är så ont om kläder som är helt täta på de områden där membranet inte funkar. Jag har sett membran-byxor som är helt täta i gren/runpa/insida lår och haft handskar som var helt täta i innerhanden/mellan fingrarna och hade membran på ovansidan och på kragarna men detta verkar väldigt ovanligt.

Och varför använder man yttertyg som suger åt sig vatten där olika plagg överlappar varandra?
Det leder ju vattnet rätt in.

Man kan iof. impregnera yttertyget & därmed få en vattenavvisande yta, med impregnering anpassad för membran tyg.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Gore tex och handtagsvärme funkar ej,då blir man blöt.Förövrigt så kör jag med daytona gore tex stövlar.TRANS OPEN GTX och håller mig snustorr,lika så mitt ställ,STADLER,
TRACK PRO
GORE-TEX® 3-lagers Pro Shell (CORDURA®)
GORE-TEX® Pro Shell Läder med TFL COOL SYSTEM®
Nätfoder med APS Air Pipe System och kan åka i regn hur länge som helst,blir INTE blöt.:)

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Köpte Scott Storm...två timmar häll regn...inte en fläck blöt. Fötterna körde jag Alpinestars gortex stövlar...inte heller där blöt. Däremot handskarna blev blöta, men inte på insidan förrens nästan 1½ timme gått. Så känns som om det är helt okej. Däremot frös jag faniken.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0