Goretex Vs. skinn

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Jag körde med Rukka textil (goretex) jacka och Arlen ness skinnbyxor när jag klotade i fredags. Hastigheten var sådär en 30-40 ungefär... :3freak
För det första så kommer jag aldrig mer att köra med delat ställ!
Jackan gled upp och byxorna ner när jag kasade på asfalten med ett hyffsat skrapsår på höften/magen som resultat, och för det andra så höll jackan inget vidare, på byxorna syns det knappt att jag synat marken

När det är dags att åka igen (mest troligt nästa säsong eftersom hojen kräver en del kärlek och omvårdnad nu) så blir det en Arlen Ness skinnjacka som går att knäppa ihop med byxorna

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
zpiff skrev:
Jag har ett Scott textilställ (goretex).

Jag kör med Halvarsson Nexus- byxor och Isor-jacka
svart-hub.gif

svart-hub.gif

Jag upplever samma sak sedan jag köpte skinnställ, alltså att textilstället känns "löst" när man inte har något extra under. Men samtidigt är det så skönt att ha skyddskläder som går att använda året om och dessutom klarar av att tvättas... Efter att ha kört April-Oktober förra året var det en fröjd att kunna slänga in skiten i tvättmaskinen...

Ben_Pool skrev:
Jackan gled upp och byxorna ner när jag kasade på asfalten med ett hyffsat

....Mitt Halvarssonställ har en dragkedja med vilken man kopplar ihop jacka och byxa.. den går runt hela så gott som...

Last edited:

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
korvgubbe skrev:
Mitt Halvarssonställ har en dragkedja med vilken man kopplar ihop jacka och byxa.. den går runt hela så gott som...

Det var det jag menade, att till nästa säsong ska jag ha en jacka av samma märke som byxorna så att det går att knäppa ihop

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
KalleNorton skrev:
Skillnaden är stor, till skinnställets fördel.

EDIT: Om du glider på asfalt, dvs.

Det stora problemet är att väldigt få är insatta i skillnaden mellan olika material. Skinn är inget enhetligt material och inte heller textil. Du kan köpa ett skinnställ som är rena skräpet och självklart även ett textilställ som är uselt. Skinn beror på från vilket djur skinnet kommer, hur tjockt skinnet är och hur det är skött (infettat etc). I textilplagg är det yttertyget som står för rivstyrkan, Gore-Tex är bara membranet som stoppar vattnet och de flesta fabrikanter använder billigare typer av membran (som funkar lika bra).
Dessutom är skinn uselt när det blivit blött av t.ex. regnet och därför funkar inte membran under skinn när man diskuterar säkerhet. Du måste helt enkelt ha ett regnställ med skinnkläder. Väljer du för stor storlek blir alla plagg sämre i säkerhet, välj ett ställ som är tajt så att det inte vrider sig runt kroppen och flyttar alla skydd bort från där de bör vara.
Om plagget är dåligt hopsytt spelar det ingen roll om det är skinn eller textil.
Moderna välgjorda textilplagg i högklassiga material som DuPont Cordura (som t.ex. Scott och Rukka har) klarar sig i allmänhet lika bra som skinn även om man ändå ska ha turen med sig i alla olyckor. Billiga kopior går ofta sönder bara man tittar på plagget.
Du vinner alltid på att köpa bättre prylar men de är oftast lite dyrare oavsett om det är skinn eller textil.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Superbee skrev:
Gore-Tex är bara membranet som stoppar vattnet och de flesta fabrikanter använder billigare typer av membran (som funkar lika bra).

Många "goretexkopior" är inte lika bra som riktigt goretex, dock finns det billiga kopior som är lika bra.

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Superbee skrev:
Moderna välgjorda textilplagg i högklassiga material som DuPont Cordura (som t.ex. Scott och Rukka har) klarar sig i allmänhet lika bra som skinn även om man ändå ska ha turen med sig i alla olyckor.

Kan inte hålla med om det
Som jag sagt tidigare så kör jag med Rukka jacka och med Arlen Ness skinnbyxor
Efter min marksyning (i kanske 30-40 km/h) så är där flera hål i jackan, men på byxorna syns det knappt att jag haft date med asfalten.
Efter det så vill jag definitivt inte kasa på asfalten någon längre sträcka i textilkläder. När (om) det blir dags att köra igen så är det skinn som gäller

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Skinnet jag har nu e svalare än vad goretexet var! :va
O så fladdrar det inte så jävlig vid 90+90 samanhang!

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
korvgubbe skrev:
Efter att ha kört April-Oktober förra året var det en fröjd att kunna slänga in skiten i tvättmaskinen...

Kör ifrån mitten på mars till första veckan i nov.
Aldrig att jag skulle tumma på säkerheten med ett gortex, och ett skinnställ går att köra i alla väder oxå.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
125kubik skrev:
Vad jag har förstått skyddar ett Goretexställ en aning sämre än ett skinnställ, men hur stor är skillnaden egentligen?

Förutsatt att kläderna/skydden sitter rätt så är välskött torrt skinn nog en aning bättre mot asfaltglid. Mot hårda stötar är det en ordentlig väst och ryggskydd som gäller.

Kör själv med en Arlen Ness jacka och Jofama byxor. De är lätta att slänga av/på och fungerar i 5-25 grader med t-shirt och kallingar under. Skinngubbarna som ofta hänger på fryser/svettas oftast mycket tidigare.

Börjar du störas av kyla/värme och allt det medför så är det givetvis större risk att klota.

Anledningen till att jag tog det var att jag som är lat av naturen ALLTID skulle orka slänga på mig grejorna. Och helst inte behöva köra runt med regnkläder - bara mer jobb. Det sämsta skyddet är ju lathet... :huvet

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Min erfarenhet är att mitt skinnställ (Dainese) hanterar både normal sommarvärme och -kyla bättre än tjejens textilställ (Dainese). Men så åker vi 95% av tiden, och sitter inte på diverse fikaställen och posar.

Men det är naturligtvis lättare att kränga in tröjor och annat gosigt under textilstället framåt hösten.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
P@trik skrev:
Aldrig att jag skulle tumma på säkerheten med ett gortex, och ett skinnställ går att köra i alla väder oxå.

HUr tänker du nu? Skinn tappar huvuddelen av sin slitstyrka om det blir riktigt blött?!.. Ska man köra än längre tur blir även behandlat skinn blött till slut och då har du ett ställ med halverad slitstyrka... Måste då säga att jag hellre använder goretex i regn...

Edit1:
Citerar MCPoolen:
"Efter en timme i regn har du bara bråkdelen av skinnets rivstyrka kvar"
http://www.mcpoolen.se/clothes/skinnstall/index.html

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
korvgubbe skrev:
HUr tänker du nu? Skinn tappar huvuddelen av sin slitstyrka om det blir riktigt blött?!.. Ska man köra än längre tur blir även behandlat skinn blött till slut och då har du ett ställ med halverad slitstyrka... Måste då säga att jag hellre använder goretex i regn...

Edit1:
Citerar MCPoolen:
"Efter en timme i regn har du bara bråkdelen av skinnets rivstyrka kvar"
http://www.mcpoolen.se/clothes/skinnstall/index.html

Då använder jag regnställ.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
allvädersställ fladdrar som fan och är snorvarmt
enligt uppgifter skyddar det ju sämre, dessutom fulare

köp skinn

Coola Ola

Guest
Anton_Ljunghusen skrev:
allvädersställ fladdrar som fan och är snorvarmt
enligt uppgifter skyddar det ju sämre, dessutom fulare

köp skinn

Skinnställ är inte direkt svalt det heller. Köper man ett välsittande allvädersställ behöver det inte fladdra speciellt mycket. Visst, inte lika tight som skinnställ men inte så det stör på nåt sätt heller. Har aldrig upplevt att min textiljacka skulle vara speciellt mycket fladdrigare än mitt skinnställ. Allväderställ är ju ofta väldigt mycket mer praktiskt med stora fickor etc.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Coola Ola skrev:
Skinnställ är inte direkt svalt det heller. Köper man ett välsittande allvädersställ behöver det inte fladdra speciellt mycket. Visst, inte lika tight som skinnställ men inte så det stör på nåt sätt heller. Har aldrig upplevt att min textiljacka skulle vara speciellt mycket fladdrigare än mitt skinnställ. Allväderställ är ju ofta väldigt mycket mer praktiskt med stora fickor etc.

Mjao de är sant, och de ställ som jag använde förut va förvisso lite stort

ventillerat skinnställ står på min inköpslista iaf :)

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Jag kör textil och är grymt nöjd.
Se till så det sitter tajt bara så att skydden stannar på plats.

Har dock inte klotat i det.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...