Gotland 2:a helgen div bilder

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
Fritte's bilder

En liten serie Fritte tog av min lilla detour :D

Bifogat

• 1a.jpg
    1a.jpg
    80.7 KB · Visningar: 62
  • 2a.jpg
    2a.jpg
    116.4 KB · Visningar: 59
  • 3a.jpg
    3a.jpg
    68.6 KB · Visningar: 54

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
He....av någon anledning så misstänker jag att det inte kommer att se ut att gå speciellt snabbt i rörligt format. :gnissla
Äsch, jag tycker det ser bra ut. :)
Om allt går bra så är filmen uppladdad till i eftermiddag.

En liten serie Fritte tog av min lilla detour :D

Köpt några Trisslotter den senaste tiden...:tungan

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Är det så illa att ingen lyckades få min lilla flygtur på bild på lördagen? Jag hörde ryktas om någon som filmade, men tydligen åt fel håll. Finns det månne ljud på den filmen? Jag försöker komma på vad jag egentligen gjorde...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är det så illa att ingen lyckades få min lilla flygtur på bild på lördagen? Jag hörde ryktas om någon som filmade, men tydligen åt fel håll. Finns det månne ljud på den filmen? Jag försöker komma på vad jag egentligen gjorde...

Film underlättar ju men om det inte finns film så kanske du ändå kan komma fram till en trolig orsak. Och med lite hjälp få bort tveksamheten i vad som hände!

Vad minns du?

Mvh!
// Niklas

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Film underlättar ju men om det inte finns film så kanske du ändå kan komma fram till en trolig orsak. Och med lite hjälp få bort tveksamheten i vad som hände!

Vad minns du?

Mvh!
// Niklas

Det hade gått rätt bra under några varv och tempot var (med mina mått...) ganska högt. Vi hade talat lite om gaskontroll på kvällen innan och även nämnt det under dagen, så jag vet att jag medvetet gick på gas i den kurvan betydligt tidigare än jag gjort innan för att testa detta. Min gissning är helt enkelt för tidig/för mycket gas under för mycket nedlägg.

Jag har inga minnen innan om att jag kände att det höll på att gå åt pipan, helt plötsligt börjar bakhjulet vandra iväg, och då släpper jag (antar jag) på gasen, en sekund senare är jag påväg ut i gruset.

Alternativet är att jag slagit av på gasen mitt i kurvan av någon anledning, men då *tror* jag att framhjulet borde stuckit iväg istället. Och att köra med lite gungig ram och småsläpp både fram och bak är jag ju inte helt ovan vid från trx-tiden...

All in all, jag vettefan precis vad som hände. Ont gjorde det iallfall!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det hade gått rätt bra under några varv och tempot var (med mina mått...) ganska högt. Vi hade talat lite om gaskontroll på kvällen innan och även nämnt det under dagen, så jag vet att jag medvetet gick på gas i den kurvan betydligt tidigare än jag gjort innan för att testa detta. Min gissning är helt enkelt för tidig/för mycket gas under för mycket nedlägg.

Jag har inga minnen innan om att jag kände att det höll på att gå åt pipan, helt plötsligt börjar bakhjulet vandra iväg, och då släpper jag (antar jag) på gasen, en sekund senare är jag påväg ut i gruset.

Alternativet är att jag slagit av på gasen mitt i kurvan av någon anledning, men då *tror* jag att framhjulet borde stuckit iväg istället. Och att köra med lite gungig ram och småsläpp både fram och bak är jag ju inte helt ovan vid från trx-tiden...

All in all, jag vettefan precis vad som hände. Ont gjorde det iallfall!

Av bilden med dig och föraren framför ser det ju onekligen ut som att det är i anslutning till instyrningen (ingången) av kurvan. Skulle till och med kunna vara under inbromsningsskedet om man ser till röken från bakhjulet. För att såtadkomma den mängden så tidigt i kurvan krävs oerhöert tidigt gaspådrag och då dessutom väldigt mycket för mycket. Nu är ju detta bara spekulationer så jag kan ju ha fel.

Kan det ha varit så att bilden är tagen just under inbromsning men väldigt nära, eller till och med efter, din instyrningspunkt. För lutningen på hojen är ju (på bilden) inte speciellt kraftig!?

Även jag tror, som du skriver, att om du var under avslag på gasen så hade förmodligen (mest troligt) framhjulet tappat greppet i stället för bak.

Liknande typ av kast kan jag få om jag under hyfsat kraftig inbromsning är för brutal med nedväxlingarna. Å andra sidan så länge det sker under inbromsning med hojen upprätt är den typen av släpp jag får iblans helt ofarliga så länge man klarar av att möta med gas OCH viktigast av allt släppa bromsen och våga styra in där man tänkt.

Bara en teori!?

Hade du fått sladd mitt i kurvan, dvs. i anslutning till ditt apex, eller i utgången av kurvan så hade det vara mer troligt med för mycket gas!

Mvh!
// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Nja, det där är inte jag. Jag gjorde en vacker highsider precis på väg upp ur kurvan...

OK! Sorry! Dels för kraschen men också för min tolkning (som gällde situationen på bilden).

Highside brukar ju bero på, som du själv skriver, för mycket gas i förhållande till tillgängligt grepp. Och greppet påverkas ju av flera faktorer bla. nedläggningsvinkeln.

Mvh!
// Niklas

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Du (norrlänning?) som filmade från läktaren, och som jag senare pratade med nästan längst upp i depån, trodde du inte att dina kompisar fått med T-rex's uppvisning på stillbild?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC

Bifogat

• blur.jpg
    blur.jpg
    32.7 KB · Visningar: 41
  • hunt.jpg
    hunt.jpg