Gotland Grand National

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Någon här som ska dit?

Jag ska eventuellt åka dit imorgon.. En polare som ska dit hade kanske en plats över eftersom en kille var osäker på om han skulle hänga med eller inte...

Om det blir att jag åker så bär det iväg imorgon vid 0630 tiden... Och min roll i det hela kommer att vara ölhävare/mekrådgivare :fyllisar

Hade vart kul o se hur det ser ut på Gotland också... Och givetvis roligt att se flera tusen (ca 2000?) crossar/enduros som grisar runt i leran... Kan tänka mig ljudet när starten går...mmmm

Jaja... får se vad som händer men hoppas att den där andra killen bangar :rolleyes:

XT

Medlem
Gick med
3 May 2005
Hoj
BANDIT 1200N -03
Ggn

cbjorkman skrev:

GGN är alltid kul!
Cykel rekommenderas om man skall titta. Starten är maffig, den skall man inte missa.
Masade mig runt några varv själv 1999.
KUL!

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Hemma igen..

Ja då var man hemma efter en helg fylld av enduro... Och ska man sammanfatta hela helgen med ett enda ord så skullde det ordet vara: Blött. För det var precis vad hela helgen var, på många sätt...

Fredag
Vi startade som sagt härifrån Umeå vid 7 tiden på fredagmorgon. Vi var fyra stycken tappra själar som var påväg till en av Sveriges största happenings för enduroåkare. Men bara två stycken skulle ställa upp i själva tävlingen. Jag och min polare Daniel ställde upp som mekaniker... (Ja, vi tankade faktiskt!)

Resan fram till Nynäshamn gick bra och vi kom fram i god marginal så att vi hann med färjan. Eftersom jag och min polare Daniel hade avverkat vår del av körningen så hade vi ju möjligheten att ladda upp lite med en pilsner eller två... Färjan över till Gotland tog cirka 3timmar.

Väl framme på Gotland så bestämde vi oss att utforska Gotlands krogliv lite så vi drog ut på ett litet äventyr i Visby och våra två förare åkte vidare till själva tävlingsområdet, klockan var ganska så sent och dom tog tillfället i akt för att få lite sömn. Mekanikerna som är kända för att vara nattdjur kom hem lite senare... Efter många om och men kan tilläggas... :rolleyes:

Lördag, tävlingsdagen!
Varmkörning, ett annars ganska härligt moment var nu inte lika härligt... Frös som fan och var lagom sliten sen gårdagen vaknade jag ihopkrupen i framsätet av att det stod X antal hojar utanför bilen och varvade.. Men men, det var i alla fall dags att kliva upp.. Klockan hade hunnit bli 11 och jag och min mekanikerkompis hade missat motionärsstarten, vilket i och för sig inte gjorde så mycket eftersom våra två polare skull köra i elitsklassen, så vi hade ju en hel timme på oss att komma igång, starten i elitklassen skulle gå först klockan 12.

Jussi och Anders (våra två förare) hade redan vart vaken i flera timmar och hade hunnit lasta ut hojar och byta om till crosskläder. Utanför den torra bilen regnade det... Det var dimma och regnet öste väl kanske inte ner, men det regnade i alla fall så pass mycket att man blev lite osugen på att gå ut.. Förarna begav sig iväg till starten kring halv 12 och jag och Daniel gick vidare till depån och lämnade av grejerna. Sen försökte vi ta oss emot starten som var 4km bort... Men vi förstod ganska snabbt att vi skulle missa den eftersom vi bara hade 15 min på oss att ta oss dit. Men vi fortsatte att gå mot starten och hann i alla fall höra den... :tungan Lagom blöta och leriga av den långa vägen dit så var det bara att vända tillbaka. Så vi vände och gick tillbaka igen mot depån. :3freak

När vi väl var framme i depån så hade det börjat regna lite mer och våra kläder var nu så pass blöta att det inte gjorde så mycket att det regnade.. I depån så fick man känslan av kaos... Hojar ÖVERALLT och mektält och presenningar lite varstans, men vi tog oss i alla fall till vår plats och började vänta på att våra två hojar skulle komma in. Efter cirka 1,5h så kom första hojen in. Det var Jussi som hade hunnit köra två varv. Banan var så j**vla lerig att han inte kunde köra med glasögon så han slängde av sig både glasögon och handskar innan han stack iväg (med full tank spåklart :tummenupp). Anders kom in cirka 3 minuter efter Jussi, precis lika lerig och även han hade gett upp hoppet på att köra med glasögon. Hans hoj blev tankad och sen drog han iväg, väl medveten om att han inte var långt bakom Jussi..

Jag och Daniel gick runt lite efter enduroslingan och kollade. Målgången skulle vara klockan 15. Jussi kom i mål efter 3h och 3 minuter och hade då hunnit med 4 varv, Anders kom in 12 minuter senare och även han hade kört 4 varv, men hade fått punktering och hur mycket dom 12 minuterna berodde på punkteringen pratades det om länge efteråt... :)

Jussi kom in på en 585e plats och Anders fick en 825e plats. Både hojarna och förarna såg ut som en enda stor lerhög, p.g.a att banan inte var så vacker efter att 2000 crossar varit ute och slirat, att det även hade regnat hela tiden gjorde väl inte saken bättre... Efter förarna bytt om och hojarna hade lastats bar det iväg in till badhuset i Visby och det blev en dusch innan vi åkte vidare till färjan hemåt.. Den gick tillbaka till Nynäshamn 0130 men bilarna skulle vara ombord redan 1900. Vi kom fram till Nynäshamn vid 0430 och sov på en parkering till 9, sen åkte vi hemåt till Umeå igen!

Sammanfattningsvis så har helgen varit rätt så rolig, man har fått se Gotland (även om det mest bestod av vatten och lera :tungan), förarna tror jag hade ganska kul ändå, trots leran (dom kom ju i mål och hann iallafall med att åka några varv). Det som drog ner intrycket lite grann var det konstanta regnadet och att det inte var det lättaste att hålla värmen som en dyngsur depåslav :tungan.

/P.S Umeås bästa förare blev Håkan Lidgren som kom på en total 17e plats, han avverkade hela 6 varv ute i leran. :tummenupp /D.S

XT skrev:
GGN är alltid kul!
Cykel rekommenderas om man skall titta. Starten är maffig, den skall man inte missa.

En cykel eller en fiddy hade vart :tummenupp, synd att man inte tänkte på det... Och starten missade vi :3freak

Dom två sista bilderna är tagna från www.gotlandska.se/

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    105.7 KB · Visningar: 78
  • 2.jpg
    2.jpg
    123.3 KB · Visningar: 83
  • 92-3.jpg
    92-3.jpg
    32.3 KB · Visningar: 95
  • 92-4.jpg
    92-4.jpg
    47.1 KB · Visningar: 111
Last edited:

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Denna rapport finns nu också på UMCC:s hemsida :tummenupp

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Skitväder

Man blev ju inte så där jättesugen på att köra när man såg dom där bilderna. Såg ut att vara blött och halkigt!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati