Gotland Ring 1,6 km

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Körde på nya banan i lördags... Vi var 4 hojar plus två inhyrda förare från tyskland... En av oss gick om kull, inte så konstigt m tanke på oljespill o sand på banan...

Banan var helt ok... ganska tekniskt krävande med höjdskillnader mm... so far so good... Organisationen var dock inget att hurra för... flaggvakterna hade inget vidare koll... Hoppas det blir bättre i höst... då blir slinga 2 klar... totalt ca. 2,5 km... resten i vår förhoppningsvis... 900m "raksträcka"... totalt 6,5km..

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Fett..... Premiär avåkningen :tummenupp

Vilken del av banan är det man kör på med bikeevnts till hösten??

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
En bekant till mig var där. Det var JÄTTEhalt på banan och organisationen var hyfsat usel. Banans läge i ett gammalt kalkbrott borgar för ett fint lager kalkdamm konstant. JÄTTEhalt igen... Jag hoppas dock att de får ordning på allt och att banan blir en braksuccé.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Att banan är hal är för att den är helt ny och då brukar asfalten inte var kul att leka med

Dock så kommer det alltid vara kalk där. Deras go-kart bana har i alla år jag tävlat varit den halaste bana jag kört. Dock måste jag medge att det varit kanon då det varit torrt och banan sopats ofta. men vid regn, ja då är det bambi på hal is, såpa på vatten med mera. Snurrar här och snurrar där...

Organisationen borde bli bättre till nästa år. Det är inte direkt det vanliga standardfolket till flaggvakter som kör med på Gotlans, så dessa måste läras upp. På banonrna på fastland har ju dessa lite rutin från alla tävlingar som körts.

Avis för att ni kört där redan men ser fram mot vår körning där nästa år. Jag kommer då kräva att banan är sopad samma dag.

Om jag kommer tycka det är kul med kuperad bana med hoj vet jag inte men med bil och go-kart älskade jag det :squid

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Fixx skrev:
Fett..... Premiär avåkningen :tummenupp

Vilken del av banan är det man kör på med bikeevnts till hösten??

De snackade om att antingen dela upp banan på två slingor... så de kan köra bilar och mc för sig... om vart annat på de två slingorna... Bilarna drar ju upp en massa sand på banan så det blir halt för oss... Eller så bygger de ihop slingorna till en längre. De visste inte hur de vill ha det...

Bifogat

• gotlandringbananskyview.jpg
    gotlandringbananskyview.jpg
    105.1 KB · Visningar: 2,094

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Lite tankar...

Håller med om att organisationen inte funkat nåt vidare, men betänk att de inte blandat in någon MC-kunnig person ännu. Snart är jag säker på att det blir bättre... är ni intresserade av klubbens utveckling på GR så maila mig fredric@fohlin.se

Att banan är hal beror nog på flera saker, men den får absolut inte jämföras med den gamla gokartbanan. Den är hal därför att det är kalksten blandat i den asfalten... På Gotland ring skall det vara "riktig" asfalt.
Att det är ett kalkbrott "bredvid" är förståss en nackdel, men jag betvivlar att det påverkat så här snabbt... Jag tror helt enkelt att problemet är de förbenade bilarna. Det problemet finns nog kvar tills att det är mer gräs än grus i innerkurvorna :)

Förresten, det skvallras om att nästa bit av banan är klar i augusti, så till bike-events bör den vara 3km (förövrigt kan jag tycka att det är roliga 1,6 som ligger där nu).

/Fohlin

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Re: Lite tankar...

Fohlin skrev:
Håller med om att organisationen inte funkat nåt vidare, men betänk att de inte blandat in någon MC-kunnig person ännu. Snart är jag säker på att det blir bättre... är ni intresserade av klubbens utveckling på GR så maila mig fredric@fohlin.se

Att banan är hal beror nog på flera saker, men den får absolut inte jämföras med den gamla gokartbanan. Den är hal därför att det är kalksten blandat i den asfalten... På Gotland ring skall det vara "riktig" asfalt.
Att det är ett kalkbrott "bredvid" är förståss en nackdel, men jag betvivlar att det påverkat så här snabbt... Jag tror helt enkelt att problemet är de förbenade bilarna. Det problemet finns nog kvar tills att det är mer gräs än grus i innerkurvorna :)

Förresten, det skvallras om att nästa bit av banan är klar i augusti, så till bike-events bör den vara 3km (förövrigt kan jag tycka att det är roliga 1,6 som ligger där nu).

/Fohlin

Låter enormt kul och jag är verkligen sugen på att köra denna bana. :tummenupp Och det blir ju inte sämre om dom hinner öppnar upp ytterligare en bit inför B-E körningen.

En fråga Fohlin, har du testat att köra banan själv? Skulle vara roligt att höra dina åsikter om banan.

:hej Åsa

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Testat

En fråga Fohlin, har du testat att köra banan själv? Skulle vara roligt att höra dina åsikter om banan.

Nej, jag får min premiär tur på fredag... så jag vågar inte säga så mycket ännu. Jag har några kompisar som körde i helgen och deras kommentarer var positiva (inte om organisationen dock).
Men jag är ganska säker på att den bästa biten är den de håller på med som flitigast just nu... men jag lovar att kommentera så fort jag kört den!

Edit*
När den är 3km kommer den att innehålla långa kurvor med flera apex, extremt skarpa kurvor, långa svepande "s" och en 10° doserad kurva... jag ser fram mot detta...

/Fohlin

Last edited:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Re: Testat

Fohlin skrev:
Nej, jag får min premiär tur på fredag... så jag vågar inte säga så mycket ännu. Jag har några kompisar som körde i helgen och deras kommentarer var positiva (inte om organisationen dock).
Men jag är ganska säker på att den bästa biten är den de håller på med som flitigast just nu... men jag lovar att kommentera så fort jag kört den!

Edit*
När den är 3km kommer den att innehålla långa kurvor med flera apex, extremt skarpa kurvor, långa svepande "s" och en 10° doserad kurva... jag ser fram mot detta...

/Fohlin

Då hoppas jag att du får en kul bankörningsdag på fredag och jag ser fram emot att läsa din racerapport :tummenupp :p

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Re: Testat

Fohlin skrev:

Det låter som något värt att vänta på och betala en slant för! :) :tummenupp

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
En liten rapport

Jag körde banan i går (fredag).
Nu är jag inte rätt man att säga för mycket om banan, efter som jag kör... sansat (långsamt alltså). men lite åsikter kan ni få;
Rolig bana, och inte helt lätt att hitta snabbaste spåret. Kurvan efter det man nu kan kalla rakan (kort) är ganska svår eftersom det är höjdskillnad ner till apex. När man börja bromsningen ser man inte kurvans innerkant vilket gör att det är svårt att få en känsla för när man skall bromsa och så...
Asfalten kändes bra, men det är MYCKET grus som bilarna drar upp, så det krävs en rejäl sopning innan hojdagar och dyligt. Används banan aktivt tror jag därimot att dammet blir ett marginellt problem.
Den känns lite kort, men den har ändå en hel del roliga bitar, så jag är ganska nöjd faktiskt. Men som sagt, när etapp 2 är klar kommer det att höja intrycket rejält...
PS. Magnus Andersson var där och körde runt på 36 s med sin superkart, och var inte nöjd med det... och det kommer bli svårslaget (för mig slltså)
:crash

/Fohlin

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Re: Lite tankar...

Fohlin skrev:

/Fohlin

Har du hört något mer om det där ryktet?

Tack för din rapport från din bandag. :tummenupp

Ser mer och mer fram emot att köra där själva.

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Ryktet

Har du hört något mer om det där ryktet?

Nej, men ryktes-spridaren är en av delägarna i Gotland Ring, så jag är ganska säker på att det är deras mål... Jag skall dit på fredag igen så ni kommer att få höra om det händer nåt.

/Fohlin

Honda_Driver

Guest
jag var en av flaggvakterna och de flesta av oss, inklusive jag, hade ingen utbildning. därav den dåliga kollen.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Honda_Driver skrev:
jag var en av flaggvakterna och de flesta av oss, inklusive jag, hade ingen utbildning. därav den dåliga kollen.

Det är inte lätt att vara flaggvakt, men man lär ju sig efterhand. Det är bara att plugga in "lagboken" så går det bättre ska du se :tummenupp . Stort plus i kanten till alla flaggisar.

Last edited:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Snabbe_jag skrev:
Sitt nu inte fjäska in dig för en kopp kaffe i sandfållan :whip

Du vet att kaffebryggaren finns i tältet :fakta :D

Du ska jag bara komma å förstöra hela tiden :(
Inte konstigt att man är singel va :rolleyes:

:notme

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...