Gotland Ring 2007 - Actionpics

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Dags att be Q8 i Lärbro att fylla tankarna!

Dags att be Q8 i Lärbro att bunkra upp soppatankarna, men med vad?

Vad tankar majoriteten numera, 95 oktan eller 98 oktan?

/Actionpics

Dr.Bike

Guest
Dags att be Q8 i Lärbro att bunkra upp soppatankarna, men med vad?

Vad tankar majoriteten numera, 95 oktan eller 98 oktan?

/Actionpics

Såsom effekt-bög och trimmarintresserad, kan jag meddela att 95 innehåller mer energi än 98.
Alla som inte planat toppen/satt i högkompkolvar och någon uttryckligen SAGT att det krävs högre oktan, gör bäst i att köra på 95.

(detta kan ni läsa spaltkilometer om i dragracingforumet)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Såsom effekt-bög och trimmarintresserad, kan jag meddela att 95 innehåller mer energi än 98.
Alla som inte planat toppen/satt i högkompkolvar och någon uttryckligen SAGT att det krävs högre oktan, gör bäst i att köra på 95.

(detta kan ni läsa spaltkilometer om i dragracingforumet)

Jo, då resonerar jag med men kanske inte alla.

En liten kul sak från 2006 var att vi ringde innan och bad att dom skulle beställa hem bensin för året innan när vi var där 2005 så tog bensinen slut efter två dagar i Lärbro.
Bad tantelonan beställa hem några fler fat 95 än 98 eftersom de flesta moderna fordon rekomenderas att köra på 95 om inga ingrepp har gjorts i maskineriet.

Tanten blandade ihop allt och beställde hem fler hundra kubik med 98 och nästan ingen 95 alls.
95 tog slut efter två dagar och sen stod hon med ca 10000 liter 98 oktan som alla ratade och deras bensintankar skulle besiktigas om tre dagar och då måste dom nästan vara tomma!!! Hilfe, hon ville skicka en faktura på det men det var ju inte vårt fel att hon blandade ihop allt.

/Nitrous

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
R1an ska ju gå på 95oktan, har inte hört något annat men är det riktigt varma dagar och jag vet att det är hårdkörning som gäller så åker det i 98 för att vara helt säker på att det inte spikar... Inte precis vad Nitrous vill höra (vi vet ju inte hur vädret ska bli, hehe) så jag antar att Yamaha har testat det under de flesta förhållanden så 95 borde väl bli valet?

Dr.Bike

Guest
Jo, då resonerar jag med men kanske inte alla.

En liten kul sak från 2006 var att vi ringde innan och bad att dom skulle beställa hem bensin för året innan när vi var där 2005 så tog bensinen slut efter två dagar i Lärbro.
Bad tantelonan beställa hem några fler fat 95 än 98 eftersom de flesta moderna fordon rekomenderas att köra på 95 om inga ingrepp har gjorts i maskineriet.

Tanten blandade ihop allt och beställde hem fler hundra kubik med 98 och nästan ingen 95 alls.
95 tog slut efter två dagar och sen stod hon med ca 10000 liter 98 oktan som alla ratade och deras bensintankar skulle besiktigas om tre dagar och då måste dom nästan vara tomma!!! Hilfe, hon ville skicka en faktura på det men det var ju inte vårt fel att hon blandade ihop allt.

/Nitrous

Som tidigare varande barnpedagog vet jag att aldrig blanda in ordet "inte" i en mening när man ska få folk att göra som man sagt... ;) Eller inte! :D

Nåväl...i åratal försökte jag lära turken hemma i hallsta vad det ordet betydde.
Ja han var eg. jugoslav, men det var det ingen som visste, och det spalar ingen roll.
Saken var att han hade korvmojen, och jag sa (tokigt nog) alltid till honom: INGEN ketchup..

Vad tror n jag fick?

Så det slutade alltid med gräl, och han fick göra om.
F.ö en bra karl, men ordet INTE kunde han inte lära sig...
Inte inte = alltid?

;)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
R1an ska ju gå på 95oktan, har inte hört något annat men är det riktigt varma dagar och jag vet att det är hårdkörning som gäller så åker det i 98 för att vara helt säker på att det inte spikar... Inte precis vad Nitrous vill höra (vi vet ju inte hur vädret ska bli, hehe) så jag antar att Yamaha har testat det under de flesta förhållanden så 95 borde väl bli valet?

Spikningar är det nog ingen risk för någons med en R1 motor som bara är justerad med slipon eller helsystem.
Den lilla extra effekten som 98 kan ge en motor som fortfarande är anpassad för gatbruk är nog mer psykologisk än verklig!

Själv är man lika jävla dum alltid och så fort det är tävling så åker det i 98 oktan. Kan inte motivera det bättre än att det är så jävla kul att slänga bort lite extra pengar när man ändå håller på för Racing är ett enda stort svart hål i privatekonomin.

/Nitrous

Dr.Bike

Guest

Jajjamänn!

Din R1:a är testad med Kazakstanskt tjäravkok som ar crackat tre gånger i närmsta hembrännare!
Saken är den, att homologisering av hojar sker med sämsta på marknaden tillgängliga drivmedel, likväl som smörjolja på de marknader som är aktuella för hojen, i det skick den lämnar fabriken.

Det är bl.a därför det finns ytterligare att hämta utan traditionellt trim som jag idkar, utan dessa hemmeldosor a´la PC III och allt vad pöjkera knappar på :)
Det är inget annat än en optimering till de bättre drivmedel VI har här, i västvärlden.
(fabriksingenjörerna är alltså inte dummare än Eskil i ladan som lärt sig hantera en såndäringa "optimeringsdosa")

:wiggle

Spikningar är det nog ingen risk för någons med en R1 motor som bara är justerad med slipon eller helsystem.
Den lilla extra effekten som 98 kan ge en motor som fortfarande är anpassad för gatbruk är nog mer psykologisk än verklig!

Själv är man lika jävla dum alltid och så fort det är tävling så åker det i 98 oktan. Kan inte motivera det bättre än att det är så jävla kul att slänga bort lite extra pengar när man ändå håller på för Racing är ett enda stort svart hål i privatekonomin.

/Nitrous

Saken är ju den (som jag sa) att 98 SÄNKER effekten.
Tillsatserna som höjer oktantalet har i sig lägre energivärde än grundsoppan, som aär... *tada* 95!
98 är alltså 95 men med tillsatser.

Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag har och kommer väl alltid att köra på 95oktan :)

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Nu får vi se om resturangen hinner bli klar tills ni alla kommer, de gjöt klart grunden för den i fredags iaf. Kan ju vara skönt att kunna gå in i skuggan och svalka sig mellan passen.

Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Nu får vi se om resturangen hinner bli klar tills ni alla kommer, de gjöt klart grunden för den i fredags iaf. Kan ju vara skönt att kunna gå in i skuggan och svaka sig mellan passen.

Hur ser det ut med infarten till området då? Har dom fixat sån också? Så man slipper de där läskiga makadamm backarna .....:gnissla

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Hur ser det ut med infarten till området då? Har dom fixat sån också? Så man slipper de där läskiga makadamm backarna .....:gnissla

Den är påväg, de har laggt stora grundstenar. Sen ska de fylla på med finare sten o asfaltera. Om detta hinner bli klart till ni kommer är jag osäker på. De håller även på med att gjuta grunden för de garage som byggs där nu.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Den är påväg, de har laggt stora grundstenar. Sen ska de fylla på med finare sten o asfaltera. Om detta hinner bli klart till ni kommer är jag osäker på. De håller även på med att gjuta grunden för de garage som byggs där nu.

Alec (vd Gotland Ring) har meddelat per telefon för ca två veckor sedan att nya infarten med asfalt kommer INTE vara klar till vår ankomst men en bättre belagd infart än förra året ska vara tillgänglig och det får vi hoppas på.

Väntar dock på svar om det är samma infart men grusad för att slippa kalket eller om det är en helt ny infart från annat håll.

Restaurangen som Maven bygger ska vara klar först nästa år, men eftersom det är Maven som står för catering dessa två helger så kanske det finns tak på bygget och att dom står där och serverer :)
Men sånt där har dom löst tidigare år på ett bra sätt så jag är inte oroad.

/Nitrous

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Alec (vd Gotland Ring) har meddelat per telefon för ca två veckor sedan att nya infarten med asfalt kommer INTE vara klar till vår ankomst men en bättre belagd infart än förra året ska vara tillgänglig och det får vi hoppas på.

Väntar dock på svar om det är samma infart men grusad för att slippa kalket eller om det är en helt ny infart från annat håll.

Restaurangen som Maven bygger ska vara klar först nästa år, men eftersom det är Maven som står för catering dessa två helger så kanske det finns tak på bygget och att dom står där och serverer :)
Men sånt där har dom löst tidigare år på ett bra sätt så jag är inte oroad.

/Nitrous

Som sagt infarten blir nog inte klar till ni kommer men förhoppningsvis till sommarn,till lelle. Vet inte om det blir nån ny grusad infart, känns ju lite onödigt att bygga en sådan bara för att utnyttja den några veckor tills den asfalterade är klar:va , det hade inte börjat bygga nån i fre iaf. Maven är bra, får hoppas att det har kommit upp något tak tills dess nu när det inte finns något tält där uppe. Ska upp i helgen och kolla hur långt de har kommit.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Som sagt infarten blir nog inte klar till ni kommer men förhoppningsvis till sommarn,till lelle. Vet inte om det blir nån ny grusad infart, känns ju lite onödigt att bygga en sådan bara för att utnyttja den några veckor tills den asfalterade är klar:va , det hade inte börjat bygga nån i fre iaf. Maven är bra, får hoppas att det har kommit upp något tak tills dess nu när det inte finns något tält där uppe. Ska upp i helgen och kolla hur långt de har kommit.

Ja informera gärna om vad som finns och händer där :)

Maven är bra, har fått bra kontakt med dom och dom har sagt att El är ett måste om dom ska kunna driva en restaurang där så det har fallit på deras lott att bli involverade i att ordna det. Om några år kanske det kommer finnas ett fungerande EL-nät och slippa elverk :tummenupp

Dock blev jag upplyst om att färskvatten (drickbart) antaligen aldrig kommer finnas där p.g.a. geografiska hinder.
Restaurangen får väl har egna slutna vattentankar till serveringen!

/Nitrous

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Den här tråden börjar bli lite spammad så jag fortsätter angående 95-98 oktan.

De som märker en viss effektökning med 95 eller 98 kanske inte bara har placeboeffekt. Beroende på att 95 innehåller 5% etanol (98 ingen etanol) vilket innebär att lambda värdet ökar med ca 3%. Ex. man har ett a/f på 13,2:1 med 98 och häller i 95 så får man lambda motsavarnde a/f 13,6.
Så beroende på om hojen går lite fett eller snålt så kan soppan ha en viss betydelse.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...