Gotland Ring i konkurs-trubbel?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Jaha... det var väl inte helt oväntat iofs.

Många såna här projekt står inte klara föränn efter ett par "tekniska" konkurser.
Min högst personliga åsikt är att,
Det vore bäst för Gotland Rings fortsatta utveckling att en verkligen intresserad och målmedveten styrelse och ledning tillsattes som inte sätter sina egna hobbyintressen i första hand utan har som mål att driva en seriös och attraktiv affärsrörelse som Gotland Ring bör vara.

Senaste året verkar det inte hänt något kring banan, det såg exakt likadant ut förra året när vi hyrde banan, samma staket saknades vid ett antal kurvor m.m. , inga byggnader har tillkommit.
Om banan är så efterfrågad att hyra som Gotland Ring uppger så undrar man var pengarna tar vägen?

/Nitrous

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Swedie skrev:
2222829 Det blir så när man satsar för stort...

Satsar för stort? Det påståendet passar snarare bättre in på Viking Motor Park men knappast GR va? Förstår inte hur man skulle kunna satsa mindre än vad de gjort och samtidigt få fram en körbar bana.

sandstream

Guest
Pratade med en del av de Gotlänningar som är med och hjälper till med banan när vi var där med Actionpics.

Ett stort problem verkar vara att Alec ser banan som sitt eget drömprojekt och vägrar släppa in någon som får vara med och bestämma.

Hoppas det löser sig i slutänden för jag tänkte åka där nästa år också :)

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
Vad saknas för att få den klar och godkänd då?
STCC skulle väl kört där i år egentligen. Klart det blir ebb i kassan om man missar sådana evenemang.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
raceman_peps skrev:
2224434 Vad saknas för att få den klar och godkänd då?
STCC skulle väl kört där i år egentligen. Klart det blir ebb i kassan om man missar sådana evenemang.

Som jag fattat det så har de dels haft två ganska kraftiga låneåterbetalningar vilket karvat lite på utvecklingen och dels menar man att vintern höll i sej längre än uppskattat i år, därför kunde man inte hinna med planerade markarbeten i utsatt tid och fick därför tacka nej till STCC.

sandstream

Guest
Ozzian skrev:
2224457 Som jag fattat det så har de dels haft två ganska kraftiga låneåterbetalningar vilket karvat lite på utvecklingen och dels menar man att vintern höll i sej längre än uppskattat i år, därför kunde man inte hinna med planerade markarbeten i utsatt tid och fick därför tacka nej till STCC.
Med tanke på hur banan ser ut hade det krävts åtskilliga miljoner och massor av arbete för att få den i ett skick så att STCC skulle komma dit.
Inget vatten, ingen el, dåliga avåkningszoner, infartsväg genom kalkbrott med saftiga uppförs och nedförsbackar, inga läktare, inga flaggposteringar, inga lysen för starten....

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
sandstream skrev:
2224470 Med tanke på hur banan ser ut hade det krävts åtskilliga miljoner och massor av arbete för att få den i ett skick så att STCC skulle komma dit.
Inget vatten, ingen el, dåliga avåkningszoner, infartsväg genom kalkbrott med saftiga uppförs och nedförsbackar, inga läktare, inga flaggposteringar, inga lysen för starten....

Låter som nån skolkade från mattelektionerna i skolan när dom drog igång projektet.

sandstream

Guest
P@trik skrev:
2224487 Låter som nån skolkade från mattelektionerna i skolan när dom drog igång projektet.
Han satt nog och drömde om sin bana :D

Dock ska Alec ha cred för att det finns en bana!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Det börjar bli jobbigt för denna fina bana :(

"En privatperson har hos Gotlands tingsrätt ansökt om att Gotland Ring AB försätts i konkurs.
Mannen har lånat ut 2 000 000 kronor till företaget men bara fått tillbaka 400 000.
Förhandlingsdatum för konkursansökan är utsatt för andra gången men bolagets företrädare Alec Arho Havrén har förlängt sin vistelse i Thailand och kommer troligen inte att närvara denna gång heller.

Privatpersonen, en 38-åring från Täby, lånade den 15 februari 2005 ut 2 000 000 kronor till Gotland Ring AB.
Lånet skulle återbetalas senast ett år därefter. Endast en delåterbetalning har dock gjorts. Den 20 mars i år betalades 400 000 kronor.
38-åringen är inte nöjd med detta och har därför hos Gotlands tingsrätt begärt att företaget försätts i konkurs för den förfallna skulden om 1 600 000 kronor, plus ränta.
Tid för konkursförhandling var utsatt i maj, då infann sig inte Alec Arho Havrén.
Nu är nytt förhandlingsdatum utsatt till 13 juni men Alec Arho Havrén har meddelat att han inte återvänder från Thailand, där han för tillfället befinner sig, förrän den 16 juni."

http://www.gotlandsallehanda.se/GEN...te=2006-05-29&FreeText=gotland ring&Category=

TV
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=33700&a=608089

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33686&a=608094&lid=puff_608094&lpos=lasMer

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ozzian skrev:
2224457 Som jag fattat det så har de dels haft två ganska kraftiga låneåterbetalningar vilket karvat lite på utvecklingen och dels menar man att vintern höll i sej längre än uppskattat i år, därför kunde man inte hinna med planerade markarbeten i utsatt tid och fick därför tacka nej till STCC.
STCC på Gotland Ring? Tjenare. Om någon trycker in 10 miljoner, kanske.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kan ju inte fatta hur man överhuvudtaget kunde komma på iden att bygga en bana SÅ långt från ALLTING! Det finns väl inget ställe i sverige som ligger mer otillgängligt... Eller? Och DYRT att ta sig dit är det dessutom. Banor måste väl byggas där det finns folk.... :confused:
Fattar inte vad dom tänkte på. Och att folk kunde ställa upp med pengar på ett sådant projekt... :confused:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
magnus_moss skrev:
2234406 Jag kan ju inte fatta hur man överhuvudtaget kunde komma på iden att bygga en bana SÅ långt från ALLTING! Det finns väl inget ställe i sverige som ligger mer otillgängligt... Eller? Och DYRT att ta sig dit är det dessutom. Banor måste väl byggas där det finns folk.... :confused:
Fattar inte vad dom tänkte på. Och att folk kunde ställa upp med pengar på ett sådant projekt... :confused:

Hmm, själv tycker jag banan ligger väldigt bra till. I mil räknat så ligger den bäst till för folk i Stockholm och övriga i en 10 mils radie. Och där finns ju några procent av Sveriges befolkning!
Perfekt på sommaren då väldigt många ändå åker över till Gotland för att semestra. Bara att ta med familjen och låta dom ligga och lapa sol en extra dag när man själv njuter på eller vid sidan av banan. Naturen och Gotland som helhet borde kunna locka folk från Europa för att få en totalupplevelse i Sverige i samband med att de besöker WSBK och WTCC (drömmer om framtiden...) Det är dessutom svårt att störa någon ute på kalkstensslätterna.
Nej får de bara till en bra deal med Gotlandsrederierna med rabaterade priser på färjan över så tror jag de kan locka storpublik. Kan Mo i Rana överleva så ska fasen Gotland Ring kunna göra det...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
M:et skrev:
2234446 Hmm, själv tycker jag banan ligger väldigt bra till. I mil räknat så ligger den bäst till för folk i Stockholm och övriga i en 10 mils radie. Och där finns ju några procent av Sveriges befolkning!
Perfekt på sommaren då väldigt många ändå åker över till Gotland för att semestra. Bara att ta med familjen och låta dom ligga och lapa sol en extra dag när man själv njuter på eller vid sidan av banan. Naturen och Gotland som helhet borde kunna locka folk från Europa för att få en totalupplevelse i Sverige i samband med att de besöker WSBK och WTCC (drömmer om framtiden...) Det är dessutom svårt att störa någon ute på kalkstensslätterna.
Nej får de bara till en bra deal med Gotlandsrederierna med rabaterade priser på färjan över så tror jag de kan locka storpublik. Kan Mo i Rana överleva så ska fasen Gotland Ring kunna göra det...

Menar du allvar? Du låter lite som de som vill framhålla att Östersund ligger mitt i Sverige! Vilket det iofs gör men ändå LÅNGT bort från de flesta. Jyllandsringen ligger 10 mil väster om Varberg (där jag bor) men OJ vad långt bort det känns.Och dyrt! Kan lätt tänka mig att åka till Knudan 18 mil bort för att köra några pass men att jag skulle göra detsamma till Jyllandsringen har aldrig ens kommit på tal.
Och det ÄR dyrt att åka till Gotland!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
magnus_moss skrev:
2234557 Menar du allvar? Du låter lite som de som vill framhålla att Östersund ligger mitt i Sverige! Vilket det iofs gör men ändå LÅNGT bort från de flesta. Jyllandsringen ligger 10 mil väster om Varberg (där jag bor) men OJ vad långt bort det känns.Och dyrt! Kan lätt tänka mig att åka till Knudan 18 mil bort för att köra några pass men att jag skulle göra detsamma till Jyllandsringen har aldrig ens kommit på tal.
Och det ÄR dyrt att åka till Gotland!

Jo visst menar jag allvar. Jag kan hålla med dig att det är dyrt att åka dit och de kommer säkert alltid ha svår att locka dit folk för träning men för tävling tycker jag det är klockrent. Få andra banor kan locka med helheten runt omkring vilket kan göra att man som publik väljer att åka dit. Publik är ju någonting som förare/arrangörer vill ha så ur den synvinkeln får jag för mig att det borde gå att få ihop ekvationen.
Men som sagt, det lär bli tuffare med kvällsträningar och liknande. Ska man dit är man gärna på banan i ett par dagar för att det ska vara värt det.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
valmers skrev:
2234388 STCC på Gotland Ring? Tjenare. Om någon trycker in 10 miljoner, kanske.
Det är mycket möjligt, kanske rent av troligt, jag har inte ens varit där, går bara på vad jag läst i media men har jag fått det om bakfoten att det faktiskt var planerat att köra STCC i år?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ozzian skrev:
2234754 Det är mycket möjligt, kanske rent av troligt, jag har inte ens varit där, går bara på vad jag läst i media men har jag fått det om bakfoten att det faktiskt var planerat att köra STCC i år?
Ingen depå, inga toletter, ingen elektricitet, knappt en tillfartsväg. You go figure.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...