Gotlandsfärja kolliderade;(

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hur tänkte du nu?:D

Det finns radar som går på en våglängd som är mindre känslig för vattenånga. Vatten absorberar nämligen elektromagnetisk strålning. Nackdelen är räckvidden på den våglängden, blir sämre egenskaper att urskilja föremål på längre avstånd, lägre upplösning.

Tror sjötrafikradar ligger runt 10 GHz ungefär, men sedan har dom även en radar som ligger i högre våglängder för längre räckvidd på öppet hav.

Radarvågor byger ju på direktträff med målet/omgivningen så för fartyg sätter väl jordens krökningsradie en naturlig gräns för vad som är högsta möjliga räckvidd.

Undrade du verkligen, eller försöker du bara dryga dig?

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Det finns radar som går på en våglängd som är mindre känslig för vattenånga. Vatten absorberar nämligen elektromagnetisk strålning. Nackdelen är räckvidden på den våglängden, blir sämre egenskaper att urskilja föremål på längre avstånd, lägre upplösning.

Tror sjötrafikradar ligger runt 10 GHz ungefär, men sedan har dom även en radar som ligger i högre våglängder för längre räckvidd på öppet hav.

Radarvågor byger ju på direktträff med målet/omgivningen så för fartyg sätter väl jordens krökningsradie en naturlig gräns för vad som är högsta möjliga räckvidd.

Det används oftast en 10 eller 3 eller X och S vilken benämning man nu föredrar. Fast ordern att slå på den speciella dimradarn har jag aldrig någosin hört. Så ja, jag var mest dryg :D

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Högst troligen den mänskliga faktorn som är orsaken här. Som andra så fint har förklarat och pekat ut redan så finns det ju multipla system som ska se till att allt löper, men om en person sedan missar/struntar i det så kan det ju gå på tok.

Som när Ålandsfärjan gick på grund utanför Mariehamn för några år sedan. Solig sommardag med lugnt väder och 20km sikt. Vakthavande styrman fastnade vid datorn när han kollade schemaläggningen, och utkiken gillade inte styrmannen, så han valde helt kallt att titta på och inte säga till.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Hade en hel hög med vänner ombord på Lillsnabben och dom är mest arga på alla som sprang runt och skrek att vi sjunker så det blev ett jävla kaos och man ser på bilderna att hälften har väst men inte alla.

visst kan fel va ett tekniskt som tex styrningen eller att man girat för nån annan.

Sen att folk får sin semester förstörd är ju trist men det är ju sånt som händer när det inte går som det va tänkt,,,,fan jag ska ju till Gelleråsen på Onsdag och ska åka den båten

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...

Gick inte att svara på ditt PM enligt SH. Du hade avböjt den möjligheten...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm svårt för en annan att avgöra men snabben gick sin vanliga rutt varpå lynxen brakade rakt över den. Vems fel det är sedan rent regelmässigt vet jag ej men kändes ju spontant som "lynxen"
Låg vid götaverket och servade. Skulle ut på en av de första testfärdena till dk. brakade över snabben där snabben alltid går fram och tillbaka...

Älvsnabben
Älvsnabben trafikerar sträckan Lilla Bommen - Rosenlund - Lindholmspiren - Slottsberget - Eriksberg - Klippan och åter. I högtrafik är turtätheten 30 minuter och i lågtrafik 60 minuter.

Älvsnabbare
Älvsnabbarelinjen mellan Rosenlund och Lindholmspiren trafikeras måndag - fredag. I högtrafik är turtätheten 10 minuter och i lågtrafik 15 minuter.

Vilken av de 2 vet jag ej men tror den kom från Lindholmspiren...

Jag försöker hitta rapporten på den olyckan, men det var väl älvsnabben som var orsaken?

Den var väl egentligen inte klassad för sjötrafik på öppet hav, hade väl dispens på det mesta i säkerhetsväg har jag för mig. Missbedömde mötet med lynx. Ska leta och se om jag hittar den igen, finns ju en rapport på den kollisionen...

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...