GP Pramac dell’Emilia-Romagna 2024

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Bastianinni ligger 59 poäng efter Martin och det finns 222 poäng kvar att ta, han har alla chanser i världen att vinna VM. Varför skulle han ge upp, vissa helger lyser han mest av alla och hans 5 sista racevarv är nog fruktade av de flesta av konkurrenterna.

Racing är huvudlöst och själviskt, det lite grejen. det är inte en bra idé att köra fort med motorcykel överhuvudtaget. Min åsikt är att förare ska föröka vinna inte komma tvåa, men som Tom säger på detta forum, det är min åsikt och den står jag för.
Löjligt, med den matten kan Espargaro vinna då han skulle hamna på 449p om han tog ALLT fram tills dess och topp 3 inte tog en enda poäng igen....
Han kan vara med och stjäla poäng av JM/PB men han tar ingen VM-titel.

Jag påpekade ju faktiskt att hade det varit Pecco som gjort den hade det varit förståeligt men att han gör det som inte kommer vinna VM är huvudlöst. Hade han kört om tight men clean i en annan kurva hade jag inte haft några problem med det alls.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Löjligt, med den matten kan Espargaro vinna då han skulle hamna på 449p om han tog ALLT fram tills dess och topp 3 inte tog en enda poäng igen....
Han kan vara med och stjäla poäng av JM/PB men han tar ingen VM-titel.

Jag påpekade ju faktiskt att hade det varit Pecco som gjort den hade det varit förståeligt men att han gör det som inte kommer vinna VM är huvudlöst. Hade han kört om tight men clean i en annan kurva hade jag inte haft några problem med det alls.
Enea tog chansen, gjorde en ful omkörning, vann och kom undan med det. Menar du att han gjorde fel, tror du han ångrar sig. Max Biaggi sa en gång något om att det är racing, inte klassisk musik. jag är mer inne på Max linje än din Aryey.

Det är ingen matematisk omöjlighet att Bastianinni vinner VM, 6 race kvar och han är 59 poäng efter. Själv tror jag Bagnaia, han har visat förut att psyket håller då det verkligen gäller. 2022 låg han förövrigt mer än 59 poäng efter Quartoraro (stavning?) och då fanns inte sprintracen med extra 12 poäng att ta. Någon här vet säkert med hur mycket och hur många race det var kvar innan Pecco vände och vann.
Fast jag hoppas på Enea.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Enea tog chansen, gjorde en ful omkörning, vann och kom undan med det. Menar du att han gjorde fel, tror du han ångrar sig. Max Biaggi sa en gång något om att det är racing, inte klassisk musik. jag är mer inne på Max linje än din Aryey.

Det är ingen matematisk omöjlighet att Bastianinni vinner VM, 6 race kvar och han är 59 poäng efter. Själv tror jag Bagnaia, han har visat förut att psyket håller då det verkligen gäller. 2022 låg han förövrigt mer än 59 poäng efter Quartoraro (stavning?) och då fanns inte sprintracen med extra 12 poäng att ta. Någon här vet säkert med hur mycket och hur många race det var kvar innan Pecco vände och vann.
Fast jag hoppas på Enea.
Nej, han ångrar sig inte såklart då han kom undan med det. Ja, han gjorde fel när han riskerade mästerskapsledarens race för att han inte kunde ta sig om på ett "riskfritt" sätt. Ett block pass i kurva 14, annat spår i chikanen eller varför inte i kurva 11.....hade varit hur bra som helst men det kunde han inte för att JM försvarade ledningen suveränt. Så då missade han kurvan totalt och tryckte av honom av banan istället.

Att ta idioten Biaggi som referens säger ändå en del. Kom tvåa i VM, fick ändå ingen styrning och fick byta mästerskap för att vinna högsta klassen...

Han kommer inte att ha någonting med slutstriden i VM att göra då både Pecco och JM är om än unga men brutalt kliniska i sin körning. Dom kommer bara bli vassare ju längre säsongen går.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Löjligt, med den matten kan Espargaro vinna då han skulle hamna på 449p om han tog ALLT fram tills dess och topp 3 inte tog en enda poäng igen....
Han kan vara med och stjäla poäng av JM/PB men han tar ingen VM-titel.

Jag påpekade ju faktiskt att hade det varit Pecco som gjort den hade det varit förståeligt men att han gör det som inte kommer vinna VM är huvudlöst. Hade han kört om tight men clean i en annan kurva hade jag inte haft några problem med det alls.
Löjligt, det var inget fel på den omkörningen.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vet inte om vi kommer längre, en det tycker det är en löjlig tanke att försöka vinna och en del av oss tycker att vinna är i alla fall lite viktigt.

Förövrigt hade Biaggi en personlighet, var en superstar. Sen kom en ännu större och bättre stjärna. Idag har vi Bagnaia, Martin, Bastiannini, Marquez x 2, och tio andra spanjorer. Alla de förarna har inte tillsammans ens ett uns av det som kallas stjärnkvalitet på ren svenska jämfört med Max. Sen om han må ha varit en idiot är en annan sak, 6 VM-titlar är ändå värt något i min bok. Jag var ett fan då och är det än, Sete Gibernau var säkert en trevlig prick men vem hejade på honom,
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Vet inte om vi kommer längre, en det tycker det är en löjlig tanke att försöka vinna och en del av oss tycker att vinna är i alla fall lite viktigt.

Förövrigt hade Biaggi en personlighet, var en superstar. Sen kom en ännu större och bättre stjärna. Idag har vi Bagnaia, Martin, Bastiannini, Marquez x 2, och tio andra spanjorer. Alla de förarna har inte tillsammans ens ett uns av det som kallas stjärnkvalitet på ren svenska jämfört med Max. Sen om han må ha varit en idiot är en annan sak, 6 VM-titlar är ändå värt något i min bok. Jag var ett fan då och är det än, Sete Gibernau var säkert en trevlig prick men vem hejade på honom,

Det resonemanget håller väl då inte, att det skulle vara en löjlig tanke att det är ok att trycka av folk för att man såklart ska vinna?
För det drabbar ju omvänt nästa gång, och var står vi då?

För oss tittare; kanon, eftersom bannas karaktär och Martins körning omöjliggjorde en clean omkörning så var detta enda sättet. Spännande och karaktärsbyggande som du skriver. Alla skriker bakom skärmen, kommentatorerna går bezerk och man vill se nästa race...Vem vill se körning på rad, liksom?

I en sportslig vy; Över gränsen, tycker att Enea skulle bli bestraffad. Men som P@trik skriver ovan - Det är Racedirection sak att vara domare, och såklart viktigt att de är konsekventa.. De bedömer ju detta som en raceincident, vilket innebär att det ju är tillåtet i denna sport-) Martin bet ihop i parc ferme och fick beröm för det, men alla såg ju hur han kokade. Nästa gång detta händer för det gör det ju, så kommer man att dra detta friande kort..
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Jag känner mig av någon anledning tvungen att skriva av mig lite angående omkörningen.

I min bok tycker jag den såg helt ok ut, faktiskt inte ens ett frågetecken. Jorge lämnade en liten öppning och Enea såg den. I hans huvud var den tillräcklig och jag skulle gissa på att han även hade marginalerna på sin sida och hade klarat den om inte kontakt uppstod.

Hur många gånger har man inte sett samma sak hända? Någon hittar en lucka, personen som blir omkörd inser sitt misstag försöker vika in och täppa till som resulterar i kontakt? Jorge borde ha tagit ett snävare spår.

"Race-incident" IMHO.

Enea torpederade i alla fall inte, som Iannone, Marquez eller Rossi eller... ja.. you get the point. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Min sida av det.

Enea snabbare men JM höll ifrån tillräckligt bra att med bra blockeringar kunna hålla undan. Enea behövde göra en lite för aggresiv omkörning då han bara var betydligt snabbare i ett parti än på hela banan.

Enea går utanför banan och trycker samtidigt av JM. Klassisk MM körning.


Kurt-Olssons bedömning: Enea -> Ett steg tillbaka -> JM Vinnare av racet.

Där har vi facit. Så, frågor på det?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Men viktigast av allt. Nu darrar det fan för min legend Banjon. Han visar övermänsklig körning men gör samtidigt Peccos klassiska avåkning. Nu jävlar har JM en riktigt fin chans och jag tycker han förtjänar den. Så konsekvent jävla ultrasnabb hela tiden. Bara några DNF som han klantat med men inget konstigt.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Man kan ju inte bara säga att det fanns en lucka, så omkörningen var ok.
Det finns alltid en lucka, men Bastia hann fram till luckan pga att han bromsade för sent. Han grejade inte kurvan. Hade det inte varit Misano hade han fått ett straff. Kanske. 😆
Och så himla tråkigt att JM ber om ursäkt för sin målgest. Förarna är ju som PK-tränade robotar på presskonferenserna. Ingen säger vad dom egentligen tycker. 👎
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Vi kanske kan titta lite på vad som hände innan "incidenten" också? :)
 

Bifogat

  • pre-pass.png
    pre-pass.png
    808.3 KB · Visningar: 20
  • pre-pass2.png
    pre-pass2.png
    825.4 KB · Visningar: 19
  • pre-pass3.png
    pre-pass3.png
    633.4 KB · Visningar: 20

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vi kanske kan titta lite på vad som hände innan "incidenten" också? :)
Jo men klarar man inte att hålla linjen innanför banan ens så tycker jag inte det kvalar som en godkänd omkörning. Det är prejning då enligt mig.

My 50 cent.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Jag känner mig av någon anledning tvungen att skriva av mig lite angående omkörningen.

I min bok tycker jag den såg helt ok ut, faktiskt inte ens ett frågetecken. Jorge lämnade en liten öppning och Enea såg den. I hans huvud var den tillräcklig och jag skulle gissa på att han även hade marginalerna på sin sida och hade klarat den om inte kontakt uppstod.

Hur många gånger har man inte sett samma sak hända? Någon hittar en lucka, personen som blir omkörd inser sitt misstag försöker vika in och täppa till som resulterar i kontakt? Jorge borde ha tagit ett snävare spår.

"Race-incident" IMHO.

Enea torpederade i alla fall inte, som Iannone, Marquez eller Rossi eller... ja.. you get the point. :)
Exakt så som jag såg det också, men inte kunde författa.
Jag skrev: Täpper man inte till bakåt blir man omkörd:
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Nu blev Martin påkörd mer än omkörd.
Lucka går alltid att hitta.

Lek med tanken att det var Binder som plockade ut Bagnaia på liknande sett.
Hade bedömningen från RD verkligen varit densamma?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top