GP Silly Season 2008.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Varför skulle det låtit annorlunda och på vilket sätt hade det låtit då? :va

Brivio skulle druckit för mycket grappa på måndag kvällen och sjungit Campione i falsett med en specialinflugen E-type för den samlade journalistkåren.

(E-Type bangar aldrig ett riktigt party :fakta )

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Även om de nog inbillar sig att det är så hade de nog inte vågat säga det. Yamaha är mer beroende av Rossi än vad han är av Yamaha och det är klart att han fått välja andreförare precis som Schumacher alltid fick göra det, ingen tror väl att Edwards/Barrichello var det bästa Yamaha/Ferrari kunde hitta? Men nu ser de slutet på Rossis karriär och början på Lorenzos så då kan de vara lite kaxiga.

Sedan blåser väl media upp det som vanligt, Rossi verkar ju cool själv och säger att bara han får behålla sin personal så spelar det ingen roll var Lorenzo kör. Knappast någon "jättefejd"... :rolleyes:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det känns som en typisk mediapryl att haussa upp det till larviga proprtioner. Jag tror ju att Yamaha lyssnar på Rossi men han får knappast veto när det gäller vem som kör för Yamaha.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så länge Rossi får behålla sin personal tror jag inte han bryr sig så mycket om vem hans team"kamrat" är. Det enda uttalandet jag läst från honom i ämnet så sa han ung. "Jag har aldrig sagt att jag inte vill dela team med Lorenzo, jag känner honom inte så jag har inte bildat mig någon uppfattning om honom än". Det är väl ett skolexempel på vad han skulle säga oavsett vad han tycker men det verkar i alla fall inte vara officiellt att han inte vill dela box med Lorenzo.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Enligt http://www.motogpmatters.com/ verkar Pedrosa "hota" med att gå till Kawasaki. Ett intressant men kanske inte så troligt scenario.

"Pedrosa In Talks With Kawasaki
The MotoGP paddock has spent a long time waiting for Dani Pedrosa to finally sign the new contract which HRC have waiting for him. It was thought that much of the delay was due to disagreements about the length of the contract, with HRC wanting Pedrosa to sign for 3 years, while Pedrosa only wanted to extend for a single year. With Pedrosa's displeasure with HRC becoming ever more public, delaying signing the contract seemed understandable, but rather pointless. After all, where, realistically, could Pedrosa go?

The answer to that is Kawasaki, according to Spanish sports daily AS.com. Although the move seems risky, as despite Honda's problems with the RC212V this year, you wouldn't bet against the Japanese giant not catching up next year, but there is more to it than just bikes...."

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
colin edwards...

Är det nån som vet var man kan se nån snutt där colin åker av i brno?

Dom visade aldrig det på svenska eurosport.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
The answer to that is Kawasaki, according to Spanish sports daily AS.com. Although the move seems risky, as despite Honda's problems with the RC212V this year, you wouldn't bet against the Japanese giant not catching up next year, but there is more to it than just bikes...."[/I]

Att dömma av resultaten i Brno så verkar ju i alla fall Repsol Honda vara i stort sett ikapp.

Så länge man finner sig i att bara vara en kugge i maskineriet och få snabba grejer tilldelade sig utan att egentligen bli tillfrågad vad man tycker eller vill ha så är nog Repsol Honda det team som i längden (sett över några år) kommer att ha den högsta "prestandan".

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Att dömma av resultaten i Brno så verkar ju i alla fall Repsol Honda vara i stort sett ikapp.
Pedrosa har ju varit där innan i år också, och ännu närmare. Problemet var att han var snabbare på "fel" ställe och inte på allvar kunnat utmana Rossi och Stoner om placeringarna utan fått hänga med bakom. Fem ggr i år har Pedrosa varit 3:a eller bättre, fyra ggr (inkl.) Brno har han varit fyra. Ifrån hans sadel kändes nog inte Brno som att vara i stort sett ikapp.
För Hayden så gällde tangerat årsbästa.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pedrosa har ju varit där innan i år också, och ännu närmare. Problemet var att han var snabbare på "fel" ställe och inte på allvar kunnat utmana Rossi och Stoner om placeringarna utan fått hänga med bakom. Fem ggr i år har Pedrosa varit 3:a eller bättre, fyra ggr (inkl.) Brno har han varit fyra. Ifrån hans sadel kändes nog inte Brno som att vara i stort sett ikapp.
För Hayden så gällde tangerat årsbästa.

Har Repsol haft ett så pass jämnt och högt resultat tidigare under säsongen? Trea och fyra är ju inte fy skam jämfört medm tanke hur det sett ut tidigare, framförallt för regerande ovärdige världsmästaren. Bägge Repsol-hojarna presterade bra vilket ju måste tyda på att hojarna fungerar bra. De hade dessutom nästan lika hög toppfart som Duccarna, toppfarten må vara låg på Brno men Rossi låg ändå 10km/h efter vilket ju visar att Hondan fungerar hyfsat i toppfart i alla fall.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Har Repsol haft ett så pass jämnt och högt resultat tidigare under säsongen?
JA! Sett till de fyra senaste tävlingarna.
Pedrosa: 13-25-11-13
Hayden: 16-16-0-16
Kan inte direkt se ur de resultaten att de var mer ikapp i Brno än tidigare. Inte på banan heller. Ok, de slog Rossi men de såg inte ens ryggen på Hopper när han gick i mål som tvåa, och Stoner var redan i depån och pussade på frun :)
HRC är nog vana vid att kunna utmana aningen högre upp.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
JA! Sett till de fyra senaste tävlingarna.
Pedrosa: 13-25-11-13
Hayden: 16-16-0-16
Kan inte direkt se ur de resultaten att de var mer ikapp i Brno än tidigare. Inte på banan heller. Ok, de slog Rossi men de såg inte ens ryggen på Hopper när han gick i mål som tvåa, och Stoner var redan i depån och pussade på frun :)
HRC är nog vana vid att kunna utmana aningen högre upp.

Tyskland berodde väl i och för sig till stor del på att Bridgestone klappade igenom men de har varit med betydligt bättre än jag drog mig till minnes.

EDIT: Pedrosa var dock riktig stark i Tyskland!

Last edited:

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 390

Vi kommer ju ändå vinna vm med Rossi i sadeln så skit i samma vem som är andre förare, (kanske lite överdrivet) plus att Rossi verkar gilla Edwards och gärna vill ha han i samma team. Känns som han övertalade Yamaha förra året att behålla Edwards.

Nu är läget annorlunda, Yamaha går kräftgång och vill ha en ny hungrig pilot.Men det är bara vad jag. :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Som det ser ut just nu så kan det bli 3st KTM i 250GP nästa år i Repsolfärger under ledning av Puig. Bautista är en som nämns som förare där. Puig ska ha fått 2 miljoner euro av KTM för att leda deras projekt i 250GP för att vinna VM.

När aprilia fick höra om detta så erbjöd man Bautista full fabriksuppbackning och status som förstaförare hos aprilia nästa år.

Fortuna aprilia kan komma att bli ett 2 manna-team igen till nästa år. Hector Barbera kan kanske komma tillbaka dit som förare.

Går rykten med att Kallio kollar efter att kanske köra med en fabriksaprilia nästa år. Han har bara ett-årskontrakt med KTM.

Tomas Luthi är så gott som klar att få samma stöd av aprilia även nästa år och kommer fortsätta i samma team med samma huvudsponsor.

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
<vilda spekulationer>
är det otänkbart att Pedrosa går ner i 250 för att vinna VM åt KTM om han får ett löfte av fabriken om en seriös satsning mot MotoGP 2009?
</vilda spekulationer>

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
<vilda spekulationer>
är det otänkbart att Pedrosa går ner i 250 för att vinna VM åt KTM om han får ett löfte av fabriken om en seriös satsning mot MotoGP 2009?
</vilda spekulationer>

I alla fall jag skulle bli avskräckt av deras tidigare försök i MotoGP. Även om det var en halvhjärtad satsning tror jag inte man ska underskatta hur stor skillnad det är på 125/250 och MotoGP.

Även om de satsar seriöst till 2009 tar det säkerligen ett par år innan de är riktigt konkurrenskraftiga.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
I alla fall jag skulle bli avskräckt av deras tidigare försök i MotoGP. Även om det var en halvhjärtad satsning tror jag inte man ska underskatta hur stor skillnad det är på 125/250 och MotoGP.

Även om de satsar seriöst till 2009 tar det säkerligen ett par år innan de är riktigt konkurrenskraftiga.
Men ändå, tanken kittlar. Tycker det skulle var coolt/modigt att gå "ned" för att gå "upp". Se på Ducatis satsning. Den tog lite tid, men visar ändå att det går och att man bör göra en satsning med riktigt bra förare ifrån början. Ducati gjorde för övrigt lika bra resultat under sitt debut år som Pedrosa gör i år i sitt etablerade team. Så varför inte?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Men ändå, tanken kittlar. Tycker det skulle var coolt/modigt att gå "ned" för att gå "upp". Se på Ducatis satsning. Den tog lite tid, men visar ändå att det går och att man bör göra en satsning med riktigt bra förare ifrån början. Ducati gjorde för övrigt lika bra resultat under sitt första år som Pedrosa gör i år i sitt etablerade team. Så varför inte?

Absolut är det spännande och framförallt vore det kul mer fler konkurrenskraftiga team i MotoGP. Kanske Aprilia och KTM skulle kunna göra något tillsammans?

sandstream

Guest
Och det lär nog ta för många år för att Butter ska kunna vinna en titel i stora klassen på en KTM. Det är ju lite skillnad att köra för HRC, som en dålig säsong gör att förarna iaf kan kliva upp på pallen, mot att köra en KTM som är mer eller mindre chanslös första åren.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping