GPcrono vxl-indikator, vad gör jag fel?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Denna manick har fått mig att gå från kär --> gråtfärdig --> vansinnig och nu ursinnig. Jag kan inte för min värld förstå vad som är fel.

Vad som händer är att den startar och testar dioder/display. Men när jag ska programmera svarar den inte alls. Jag kan inte programmera växlar, inte shiftlight och inte dioder på/av. Men det går att nollställa.

Det verkar som om jag inte får rpm-signal, detta har jag provat:
-anslutit till gul-svart kabel som sitter på härvan man ansluter till mätarhuset (den som man föreslår i instruktionen, jag kan bara anta iom att jag tydligen är värdelös på detta)
-lindat den runt kabel till tändspole/tändhatt (jag lindade den förvisso runt båda sladdarna, fel?)
-idag, i ren desperation testade jag att koppla in den på crankshaft sensor, vilket slutade i felkoder och en död hoj.

Hastighetssignalen har jag kopplat på vit-gul (också enligt instruktionerna) som löper på höger sida under tanken.

Vad jag har lyckats med är koppla in det som kallas +0V samt +12V, yay :rolleyes: Och detta tror jag att jag lyckats med eftersom den startar :D

Det kan såklart vara så att mina kunskaper inom det engelska språket är det som sviker vad gäller programmeringen, men det känns inte så.

Tips, råd, förslag, hjälp, vad gör jag fel (förutom allt), skambud .. någon?

Bifogade instruktioner.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Under electric connection finns det något som heter "neutral", vad är det?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Under electric connection finns det något som heter "neutral", vad är det?

Ska du koppla den på dina inbyggda sensorer skulle jag tippa på att det blir enklare om du har ett kopplingsschema till hojen också, det brukar finnas sist i instruktionsboken. :)

Släng upp ett kopplingsschema på hojen och ett till prylen så ska vi nog kunna reda ut det hela.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jäklar vilken kladdig instruktion till GPChronon. Vad i helvete är "Elettrical"? ;)

J1 från Chronon ska du alltså tejpa på en tändkabel.
J2 från Chronon ska du ansluta till RPM-signalen från ECU:n och detta verkar vara det stora problemet. Jag får det till att det ska vara den orangea kabeln mellan tändspolen och ECU:n men just nu är jag inte helt hemma.
J3 ska du tejpa igen.
J4 ska du ansluta till hastighetssensorn och ska man tro instruktionen så är det den blå kabeln som går från #19 i kopplingsschemat i boken.
J5 till plus på batteriet.
J6 till minus på batteriet.

Det är så jag tolkar det hela just nu. Ska se om jag inte får en fordonselektriker att kika på det imorrn kväll för just nu måste jag sova. Hoppas det löser sig. :)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jäklar vilken kladdig instruktion till GPChronon. Vad i helvete är "Elettrical"? ;)

J1 från Chronon ska du alltså tejpa på en tändkabel.
J2 från Chronon ska du ansluta till RPM-signalen från ECU:n och detta verkar vara det stora problemet. Jag får det till att det ska vara den orangea kabeln mellan tändspolen och ECU:n men just nu är jag inte helt hemma.
J3 ska du tejpa igen.
J4 ska du ansluta till hastighetssensorn och ska man tro instruktionen så är det den blå kabeln som går från #19 i kopplingsschemat i boken.
J5 till plus på batteriet.
J6 till minus på batteriet.

Det är så jag tolkar det hela just nu. Ska se om jag inte får en fordonselektriker att kika på det imorrn kväll för just nu måste jag sova. Hoppas det löser sig. :)

All hjälp är väldigt uppskattad!

Jag ska skaffa en multimeter imorgon och testa lite.

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Fan va bra jobbat, cred till Hannez :tummenupp Finns knappt inget värre än när man handlat en fiffig pryl man inte visste fanns knappt men ändå längtat efter som attan - och så får man inte prylen och funka :gnissla

Jag har nämligen gått ett tag och sneglat på just denna växelindikator själv, alternativt GiPro's växelindikator (dock utan Shiftlight)...och nu vågar man ju köpa GpCrono i alla fall då Dr Hannez finns mer oss i fall det skiter sig :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha