Gpr

winamp

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
er6n
hej hej

satte på ett Gps slipon igår. testade hojen idag! kan börja med och säga att det är en er 6n. Nu till mitt problem jag har tappat accerlation och topfart. vad ska jag göra?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du kan inte bara "slänga" på ett slipon utan att samtidigt mappa om insprutningen. Var köpte du röret?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
ok vadå kan jag inte köra nu då? köpte röret på mc-huset! enligt dem så verkade inte som jag skulle behöva göra något?????+

Många hojar behöver man inte göra så mycket på när man bara sätter på ett slip-on. De går lite snålare men överlag brukar det bli bättre. En bänkning och mappning går väl på mellan en och två tusingar och det känns kanske inte så häftigt när man redan lagt ut pengar på slutburken men åk tillbaka till MC-Huset och säg till att det inte funkar att bara dra på slip-on:et på din hoj utan den behöver ställas in och se vad de säger. Börjar de dryga sig så säg bara att du inte tar sån skit och åk nån annanstans. (Behöver jag säga att jag inte har så mycket positiva erfarenheter från MC-Huset..? :) )
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ok vadå kan jag inte köra nu då? köpte röret på mc-huset! enligt dem så verkade inte som jag skulle behöva göra något?????+

Kan och kan...det låter ju inte så kul att den tappat orken.

Jag tycker det är en bra regel att ALLTID mappa (eller ställa/justera med fuggar) bränslesystemet när man byter tilll ett öppnare system. Då är du 100 på att motorn får rätt bränsle/luftmängd.

Imaster har en poäng men samtidigt så är många nya hojar snålt/magert ställda från fabrik för att klara avgaskraven. Med öppnare system riskerar du att få ännu magrare blandning och det kan på sikt skada motorn. En onödig risk tycker jag.
 

winamp

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
er6n
Kan och kan...det låter ju inte så kul att den tappat orken.

Jag tycker det är en bra regel att ALLTID mappa (eller ställa/justera med fuggar) bränslesystemet när man byter tilll ett öppnare system. Då är du 100 på att motorn får rätt bränsle/luftmängd.

Imaster har en poäng men samtidigt så är många nya hojar snålt/magert ställda från fabrik för att klara avgaskraven. Med öppnare system riskerar du att få ännu magrare blandning och det kan på sikt skada motorn. En onödig risk tycker jag.

ok där ser man! men nu e det köpt och det sitter på! så det rätta e och bänka den nu? så som jag har fattat det så kommer den bli lite snabbare med det nya blåset ? gemfört med orginal hojen?
 

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Du kan inte bara "slänga" på ett slipon utan att samtidigt mappa om insprutningen. Var köpte du röret?

Gäller inte mappning vanligtvis när man byter till helsystem? Eller förekommer det även när man byter till slipon? Hur vanligt är det att behöva mappa vid byte av slipon?:confused:

har beställt ett Gpr slipon som e på väg nu.. som jag hoppas att jag ej behöver mappa.

Någon som vet ungefär vad mappning kan kosta?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
ok där ser man! men nu e det köpt och det sitter på! så det rätta e och bänka den nu? så som jag har fattat det så kommer den bli lite snabbare med det nya blåset ? gemfört med orginal hojen?

Jag tror du kommer tjäna i låg- och mellanregister, snabbare kommer nog inte bli. Men har du tappat acceleration jmf med original så behöver du nog mappa om insprutet.

Bänka, justera så har du en trevligare hoj än innan i vilket fall som helst + att den låter bättre också.

Jag tycker det är en bra regel att ALLTID mappa (eller ställa/justera med fuggar) bränslesystemet när man byter tilll ett öppnare system. Då är du 100 på att motorn får rätt bränsle/luftmängd.

Det har du helt rätt i. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top