GPS Årets julklapp?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag funderar på en gps men jag tror nog att jag lugnar mig till efter julhandeln.
Jag tror att priserna är trissade nu.
Önskar ni er en gps av tomten?
Är det någon här som brukar använda gps till mc?
Vilka modeller är gångbara?
Vilka svagheter bör man se upp med?
Ska man ha sådan med hörsnäcka när man kör?
Är gps överhuvudtaget något att ha eller är det bara ytterligare en onödig pryl som kommer bli oanvänd efter ett tag?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Jag har gps i min telefon och den använder jag relativt sällan, det beror mest på att jag rör mig på platser där jag hittar och då känns det lite onödligt... För de flesta så är det nog en onödig pryl förutom när man t.ex. är på semester eller reser i tjänsten

Jag har även en handhållen för friluftsbruk, den är med i båten och hjälper mig att hitta när jag fiskar (markera grund, djupkanter m.m.). Sen markerar jag ut stenar så jag slipper köra på dem mer än en gång...:D Den använder jag betydligt oftare än den i telefonen.

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Behovet av GPS kan du bara säga själv. Jag har använt GPS i många år och vill absolut inte vara utan. Den används i vart fall någon gång per månad och ganska mycket under sommaren och på semestrar i europa. Jag kör med Tomtom programvara i mobiltelefonen. Det är inte ofta jag använder GPS på hoj, bara om man t.ex ska hitta till hotellet i någon storstad och inte har en susning om vart det ligger. Då kopplar jag in ett par KOSS in-ear lurar och kör efter röstkommandon. Rent generellt ska man undvika att titta på GPS enheten istället för på trafiken och på hoj är det bra att inte vara beroende av displayen överhuvudtaget.

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
XJR1300
vilka gps finns det mer än tom tom rider för oss hojåkare?

Jag funderar oxå på att skaffa en som jag kan ha till både bil o båge

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Hoj
hemlig
kan bara användas om: dåligt lokalsinne,långresor vad ska man annars ha det till verkar dyrt o onödigt men finns dessa till mc nyfiken?

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Har både en Garmin Zumo 550 och en Garmin GPSMap 60 Csx (prylfantast, neråå)
Zumon (som marknadsförs som MC-GPS) användes till en Europatur under sommaren, väldigt lätthanterlig GPS som har pekskärm med så stora knappar att man kan använda den med mc-handskar.
60:an är en liten bärbar handenhet som kan det mesta, allt ifrån bilnavigering till att leta geocache (www.geocaching.com). Fungerar faktiskt rätt så bra på hojen trots liten skärm.

Om man ska ha GPS till hojåka så välj en som är ruttbar, då kan du sitta hemma och lägga upp turer, föra över dom till GPS:en och sen ut och köra.:yoparty Garmins programvara för datorn är överlägsen dom andras.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Om man ska ha GPS till hojåka så välj en som är ruttbar, då kan du sitta hemma och lägga upp turer, föra över dom till GPS:en och sen ut och köra.:yoparty Garmins programvara för datorn är överlägsen dom andras.
Okej. det var väl ungefär det jag skulle vilja ha den till.
Lägga upp rutter i förväg och sedan bara ta emot instruktionerna.
Problemet som nu har varit är att man hela tiden måste stanna för att titta på kartan för att orientera sig.
Tar en gps hänsyn till trafikregler?
Enkelriktade gator och dyligt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag köpte en Navman F20 för 1500, den törs man låta bli att vara försiktig med, dvs man kan ta med den överallt. Kör jag hoj så ligger den i tankväskan, det är ju bara på semesterturerna jag behöver den.
Men jag skulle aldrig köpa en bara för att nån har bestämt att det ska bli årets julklapp. Jag trodde man bestämde sånt efter julen, såg vad som sålde bäst... :rolleyes:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Okej. det var väl ungefär det jag skulle vilja ha den till.
Lägga upp rutter i förväg och sedan bara ta emot instruktionerna.
Problemet som nu har varit är att man hela tiden måste stanna för att titta på kartan för att orientera sig.
Tar en gps hänsyn till trafikregler?
Enkelriktade gator och dyligt.

Jo den tar hänsyn till trafikregler. Vet dock inte hur det fungerar t.ex i Storbritanien om den tar hänsyn till vänstertrafiken.
Kör man lastbil så har den inte koll på viadukter.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jo den tar hänsyn till trafikregler. Vet dock inte hur det fungerar t.ex i Storbritanien om den tar hänsyn till vänstertrafiken.
Kör man lastbil så har den inte koll på viadukter.
Okej:)
Jag hittade lite matnyttig(?) gpsförmcinfo härifrån:http://www.bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1478&ptid=
Krav på GPS för mc
En GPS är en dator med inbyggd GPS-mottagare som kan räkna ut var den befinner sig med en precision på några få meter. Kombinera det med en inbyggd karta och du har en navigator.

För att vara lämplig för MC-bruk bör den uppfylla följande krav:

- Detaljerad ruttbar karta inklusive de allra minsta vägarna. Med ruttbar menas att GPS'en själv skall kunna leta upp lämpligaste väg mellan två punkter.

- Inbyggd adressdatabas så att den kan hitta vägen till vilken adress som helst.

- Ruttplaneringsprogram på PC så att man i förväg kan skapa rutter på exakt de vägar man vill köra, kan importera rutter från Internet, kan utbyta favoritvägar med kompisar, etc.

- Robust. Dvs vattentät, stöttålig och tåla bensinstänk.

Naturligtvis måste den även i övrigt vara lämplig för MC-bruk med en bildskärm läsbar utomhus, tangenter som kan manövreras med handskar på, MC-fäste, strömförsörjning, etc.

Dagens GPS-kartor är av mycket hög kvalitet och det finns ingen anledning att kompromissa. Till vissa GPS'er säljs kartan separat och till andra ingår den. Kontrollera alltid att kartlicensen följer med vid köpet.

Även adressdatabasen som ingår i kartan är normalt mycket bra. I de flesta länder ingår nästan alla gatuadresser samt även bensinmackar, restauranger, mm. De flesta GPS'er kan enkelt leta upp t ex närmaste bensinmack.

Möjligheten till ruttplanering finns tyvärr bara på vissa navigatorer. T ex saknar nästan alla som är avsedda för bilbruk detta och de är därför inte lämpliga för MC-bruk. Alla navigatorer kan hitta närmaste väg till en viss punkt men det är bara de med ruttplanering på PC som kan följa favoritvägen.

Även om robustheten varierar så är den i allmänhet tillfredsställande oberoende av fabrikat. Undvik modeller med inbyggd hårddisk.

Om ovanstående är att betrakta som grundkrav för MC-bruk så finns naturligtvis en del ytterligare krav & önskemål baserade på hur man tänker använda GPS'en.

Offroad & äventyrsåkaren kan tänkas vilja ha en GPS som utöver rutter även kan lagra namngivna tracks. De har fördelen att fungera som rutter även där kartunderlaget brister.

Om man ofta använder GPS'en i bilen så kanske man bör kräva att navigatorn kan lagra och varna för fartkameror.

Inbyggt batteri är naturligtvis en nödvändighet för den som också paddlar kanot, fjällvandrar eller tar sig runt på trampcykel.
Jag har förstått att gps för mc är ganska mycket dyrare än vanliga för tex bil:gråta

Last edited:

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Det är kul att lära känna stan, gatnamn och vägar på nya ställen , samt att se verklig hastighet. Kul leksak.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
GPS på hojjen är grymt! Man hittar massor med nya kul vägar. Har man dessutom en hoj som man kan köra lite överallt med så ökar GPSens användningsområde ytterligare.

Kör du mest hemma i närområdet kanske det är en onödig pryl, annars ska du garanterat köpa en.

Jag tar jämt med mig min GPS när jag sticker ut och kör, för man vet aldrig var man hamnar. Bara en sån sak at tman kan köra runt lite planlöst utan att åka vilse är ju kanon. Att kunna "se" att vägen man svänger in på inte är en återvändsgata etc. Sen när det är dax att åka hem väljer man "home" och GPSen lotsar dig hem från den västa labyrint av grusvägar........

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det skulle va kul att ha en gps som pratade som en kartläsare typ:
3 left, over jump, 5 right, osv. Det vore kul när man kör svinigt fort :D

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Till TomTom kan du ladda ner en porrbrud som pratar, kanske duger som substitut:D

Porrbrud? Vad gör hon, stönar i kurvorna och skriker ut sin orgasm när du når slutdestinationen eller?:confused:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
det skulle va kul att ha en gps som pratade som en kartläsare typ:
3 left, over jump, 5 right, osv. Det vore kul när man kör svinigt fort :D

Kul till tusen vore det, då kunde man pressa på ännu mer.... fast med tanke på precisionen i dagens GPS så... nej, jag avstår nog trots allt. ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år