Det förvånar mig inte. GPS är en teknik från 1970-talet som kom i bruk på 1980-talet.
Det använder en frekvens på ca 1,6Ghz(ettkommasex) 1575,42MHz. Då när GPS kom i bruk jobbade dator på tex 4Mhz. Inte minsta chans en dator skulle störa en GPS-mottagare.
Men nu är det andra tider.
Jag har en bärbar dator där processorn jobbar med 1,7GHz(ettkommasju).
Vid ett tillfälle när jag satt med datorn igång i en bil med GPS uppmanade GPSn vi skulle svänga vänster. Vi har just kört ut på en 200m lång bro över ett sund.
Avtagsvägen låg 500meter längre fram. Då trodde jag GPS var kass.
Men sedan läste jag om problemet. Med moderna datorer som jobbar på eller nära GPS-frekvensen. Kollar jag på mobilen var jag är (Garmin Asus A10) så prickar den in adressen på 50meter, bra med tanke på att mobilen är inomhus. Startar jag den bärbara HP datorn först ger mobilen en adress 500meter bort. Var och en får fundera över hur mycket en bärbar som jobbar på 1,6GHz stör GPS.
Nästa problem är kommunikationen från Tracker till egen Mobil. Där jag bor, 3km från Göteborgs centrum har Comviq så dålig täckning så jag kan bara använda mobilen inomhus ifall jag står vid köksfönstret. Jag har haft Comviqmobilen på resa utomlands och försökt ringa hem. Det funkar inte. Jag har senare förstått att +461234567 som telefonnumret är tex hem inte fungerar. För att ringa från utlandet med en Comviq kontant måste jag först slå några speciella siffror för att en Comviq mobil ska fungera att ringa med, messa går bra utan speciella koder.
Så sätt gärna in en GPS-Tracker men var medveten om att den kan bomma.
Själv har jag kört med hembyggt larm. Biltema silvergarage över hojen. Så fort det tas bort så aktiveras tutan av ett lastoberoende blinkrelä tex 42140
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/
Om inte larmet slagits ifrån. Samt Abus Granit genom bakdrevet och runt kedjan.
(Filar man upp det på insidan går det över kedjan) och ett runt ena bromsskivan framtill. Och så inbringar ju inte mina hojar några pengar.
Ointressanta. Och det är kanske bästa skyddet.
Vad jag är sugen på är en rörelsedetektor. Inte GPS utan nått enkelt, typ "pendel", vilket innebär att så fort hojen rubbas, så aktiveras "utgången".
Så silvergaraget inte behövs.....
Nått förslag?