GPS laptimer: Aim Solo GPS vs Starlane Stealth GPS-3X. Vilken ska jag välja o varför?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag använder en starlane stealth gps 3X

Det jag skulle vilja ha till den är den extra loggningsmodulen som ger G-krafterna, det tar jag från en annan pryl nu (leanometer) samt koppla på sensorer för tps, varvtal och fjädringsgivare.

Av loggningsdatat har jag haft mest hjälp av G-kraftsmätning som gjorde mig till en bättre bromsare på ett par pass.

Utöver varvtid tycker jag det är nyttigt att se max hastigheten under varvet, dvs hur bra fart jag fick på längsta rakan. Då ser man direkt om det blir någon skillnad om man duckar in bättre bakom kåpglaset, om man provat att hålla stumt lite längre innan man slår på hejdarna eller om ett ändrat spårval i kurvan innan gett bättre fart på rakan.

I pc:n är det kul att jämföra ingångshastighet/kurvhastighet/utgångshastighet i olika kurvor med loggar från andra förare...

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Okej, så om jag har förstått det här rätt så...

Aim Solo: Liten. Tydlig display. Inbyggt batteri (4-6 timmar). Ger utdata för analys i datorn.

Smartphone+app med GPS-puck: Billigaste alternativet. Kräver att man har med sig (och laddar) två apparater. Hur fäster man smartphonen? Vattensäker lösning? Kan man få utdata för analys i datorn?

Qstarz LT-Q6000: Tydlig visning i färg om man ligger under/över snabbaste tiden. Visningen i färg syns inte i solljus. Inbyggt batteri (~7 timmar). Ger utdata.

Starlane Stealth GPS 3X: Liten. Inget inbyggt batteri utan måste kopplas till mc-batteriet? Ger utdata för analys i datorn.

Så...om målet är:

Billigt: Smartphone+app med GPS-puck.
Liten: Starlane Stealth GPS 3X
Batteridrift: Aim Solo
Flashig: Qstarz LT-Q6000

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Kör man Racechrono så går det bra att kolla varven på datorn med. Man kan få kurvor på hastigheten och jämföra olika varv.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Starlane Stealth GPS 3X: Liten. Inget inbyggt batteri utan måste kopplas till mc-batteriet?

Det finns att köpa som tillbehör en hållare för externt batteri, ett sådant där gammalt fyrkantigt batteri. Det är bra att ha i vilket fall som helst om man vill använda laptimern när den inte sitter på hojen, t.ex när man uppdaterar banorna i den eller laddar över data till laptopen. Det görs iofs med USB-sticka så det kan man enkelt göra med den på hojen också.

Jag är rätt säker på att det följer med en kabel för att koppla in den till hojens batteri, busenkelt och t.o.m jag klarade det på egen hand.

Du har ju också alternativt att köpa en vanlig, icke-GPS laptimer. Kör du inte väldigt mycket bana skulle jag börja med att köpa en beggad sådan och prova. Känner du sedan ett ofantligt behov av att kolla dina spår på datorn så kan du ju sälja den med minimal förlust och slå till på en med GPS.

Finns ju nya för 1800 pix också... http://grevensmcdelar.com/Laptimer?product_id=160

Last edited:

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Det priset var ju svårslaget. Men frågan är om den uppfyller det jag hade önskat mig. Att den visar senaste varvtiden, helst statiskt, och om den är snabbare eller långsammare än det tidigare snabbaste varvet. Det var lite oklart från texten, där tyckte jag det verkade som att den bara visar endera senaste varvtiden eller totala tiden. Dessutom tänkte jag att en GPS-enhet vore smidig för att inte behöva komma ihåg att ställa ut/hämta in en IR-sändare... Att kunna kolla spårval är ju en kul bonus.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag har en sån. Jag rekommenderar inte den, inte för det priset jag pröjsade iaf. (~3600kr).

Den stora featuren med att den har färgskärm var ju cool, men man ser inte det i solljus på styret på hojen.

Hade det handlat om 2 papp eller så hade det varit prisvärt, för tidtagningen fungerar ju som det ska. Annars är den rätt plastig och smäckig jämfört med Starlane Stealth.

Jag har den med, har dock inte hunnit testa den ordentligt... lite krånglig att lära sig tyckte jag, särskilt lägga in banor och alla fanns inte... om man kör själv och loggar finns det ju inte splittider eller nåt!
Vet inte än om de är inlagda på de nedladdade banorna från hemsidan! 0-100 kmh funktionen är lite kul! Men skulle gärna haft det smidigare....

Aim solo har jag hört är banorna installerade från start om man köper på allmotorservice! Nackdelen med den är väl att den är stor!

Fördelen är att man laddar dessa hemma och inga kablar att koppla in!

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag har den med, har dock inte hunnit testa den ordentligt... lite krånglig att lära sig tyckte jag, särskilt lägga in banor och alla fanns inte... om man kör själv och loggar finns det ju inte splittider eller nåt!
Vet inte än om de är inlagda på de nedladdade banorna från hemsidan! 0-100 kmh funktionen är lite kul! Men skulle gärna haft det smidigare....

Aim solo har jag hört är banorna installerade från start om man köper på allmotorservice! Nackdelen med den är väl att den är stor!

Fördelen är att man laddar dessa hemma och inga kablar att koppla in!

Jag har gett upp att försöka använda banorna som man kunde ladda ner från hemsidan. De svenska banorna är inget annat än en start/mållinje som man lägger in i alla fall, som dessutom inte verkar sitta riktigt hundra placerad för det mesta.

Det jag gjort på alla banor är att sätta start/mål först för hand, helt enkelt gå till depåmuren och hålla ut den och trycka av... Sen tar man upp på datorn när dagen är slut och sätter start/mål och splitsektorer och laddar tillbaka i laptimern som en "beacon-fil" och använder den istället.

Men ja, håller med om att den är lite bökig att använda och programmet på PC är inte helt intuitivt det heller.

En av fördelarna är att minnet kommer räcka en livstid... Har använt 0% av inbyggda minnet enligt laptimern på sammanlagt kanske 25-30 pass. :)

En sak som stör mig dock är att den räknar första varvet från då man sätter på den och börjar rulla, så om man flippar igång den i pitlane så triggar den när du åker förbi mållinjen. Då kan man få en varvtid på typ 13 sekunder och endast "röda tider" efter det... grymt irriterande. :mad: Fast när man tar upp passet i PC:n så har den tagit bort de tiderna. Man får hoppas på att de fixar det där i nån uppdatering snart...

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Till er som kör smartphone-varianten och inte vill stirra ner på en display för varvtider. Köp ett par blåtandslurar för en trehundring så kan man få varvtiderna upplästa i lurarna istället.
Testade det på Gotland med Harrys laptimer appen, blev lite tv-spelskänsla över det.. :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kör en QStarz 10hz-puck + lur och det funkar riktigt bra.

Men jag är lite inne på att köpa en Aim eller Starlane för att slippa ha 2 "prylar" som ska laddas osv.. (hänt nån gång att jag stått där med en lur utan batteri men en full-laddad puck, och det suger ju).

Hur är det med dessa (aim och starlane), sitter dom skruvade på hojen, eller sitter dom i nåt snabbfäste så att man kan koppla loss och ta med den om man skulle parkera på nåt ställe där folk har svårt att skilja på mitt och ditt t ex..?

edit: stava

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Min starlane sitter med kardborrband. Sladden är delbar. Men gör inte som jag och låt delen som sitter kvar på hojen ligga lös längs ramen, kontakten där man delar är i metall och det har blivit repor i ramen i form av en båge där den dinglat lös.

Jag lär en QStarz 10hz-puck + lur och det funkar riktigt bra.

Men jag är lite inne på att köpa en Aim eller Starlane för att slippa ha 2 "prylar" som ska laddas osv.. (hänt nån gång att jag stått där med en lur utan batteri men en full-laddad puck, och det suger ju).

Hur är det med dessa (aim och starlane), sitter dom skruvade på hojen, eller sitter dom i nåt snabbfäste så att man kan koppla loss och ta med den om man skulle parkera på nåt ställe där folk har svårt att skilja på mitt och ditt t ex..?

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Aim Solo kommer med en metallplatta som kan skruvas fast/fästas med RAM-fäste/fästas med kardborre på valfri plats. Själva huvudenheten har två starka magneter på baksidan som fäster hårt i den tillhörande metallplattan eller tanken. Det känns tilltalande och skall tydligen fungera bra.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det priset var ju svårslaget. Men frågan är om den uppfyller det jag hade önskat mig. Att den visar senaste varvtiden, helst statiskt, och om den är snabbare eller långsammare än det tidigare snabbaste varvet. Det var lite oklart från texten, där tyckte jag det verkade som att den bara visar endera senaste varvtiden eller totala tiden. Dessutom tänkte jag att en GPS-enhet vore smidig för att inte behöva komma ihåg att ställa ut/hämta in en IR-sändare... Att kunna kolla spårval är ju en kul bonus.

Texten var rätt usel, kanske är enklast att skicka ett mail till Grevens och fråga?

Jag kör en QStarz 10hz-puck + lur och det funkar riktigt bra.

edit: stava

Jag har som sagt dragit dit min Stealth med kardborreband på styrkronan men jag tror det finns universialfästen att köpa om man vill ha det lite snyggare. Funkar dock bra med kardborre tycker och det är smidigt om man vill flytta den eller ta bort den.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Såhär gött blir det med RaceChrono. Ja, jag är nöjd som tusan med det, därav spammandet.. :näsblod

Och för 500kr mobil och 500kr bluetooth-gps så känns det rätt svårt att slå..
RmWP1tEDARQILoSwn8kcMEBjjsa0NWVXKmJEWdOpSF_ziqVPjv7X-qQnIOJPJf7PqUE=h310-rw

T6o8iUKAyNrzG63Oe_GZzrJUwmvWLacvVQpfa3AVOTB4BxcOJj76Oq0gmYvzQ6EglYU=h310-rw

Last edited:

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Såhär gött blir det med RaceChrono. Ja, jag är nöjd som tusan med det, därav spammandet.. :näsblod

Och för 500kr mobil och 500kr bluetooth-gps så känns det rätt svårt att slå..
RmWP1tEDARQILoSwn8kcMEBjjsa0NWVXKmJEWdOpSF_ziqVPjv7X-qQnIOJPJf7PqUE=h310-rw

T6o8iUKAyNrzG63Oe_GZzrJUwmvWLacvVQpfa3AVOTB4BxcOJj76Oq0gmYvzQ6EglYU=h310-rw

Hmm... Jag är ledsen, men jag ser inte det göttiga... Jag ser två så fyrkanter emd kryss i. :7peta

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...