GPS till hojen vid långtur

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Freppa skrev:
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag funderade först om man skulle sätta bara en liten Bluetooth-sändare på hojen och köra via min Palm Tungsten, men den måste ju vara igång alltid samt man kan inte lagra färdvägen (tror jag).

Kom igen nu och berätta vad ni vet/kan. Och spamma för fan inte!

/Freppa

Kör med en Dell Axim X30 och en Holux bluetooth GPS. Hade GPSen på bromsvätskebehållaren. Funkar. Har inte hunnit testa så mkt på hojen ännu dock. Har bara provat TomTom ännu.

Vill hitta ett program som har en loggfunktion som kan rita upp hur jag kört under en dag på en karta

Bra forum
http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=37

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Ni som kör med handdator, vad gär ni om/när det börjar regna?

En del av vitsen med att köpa en dedikerad GPS är ju att de ofta är vattentäta...

En annan fråga; finns det någon handdator som pallar att köra mer än 8 timmar med GPS-systemet påslaget?

/thomas

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Dunderfågeln:
Fråga 1: Det finns speciella vattentäta "påsar" som man lägger dom i. Riktigt smutt, ser snyggt ut och funkar bra.
Fråga 2: Man får köpa en laddare för batteriet (samma som till bil)

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Garmin 60C funkar bra lite dåligt med minne för långtouring om man vill lägga in kartorna i förväg, 76C har mer minne för kartor och dessa är inte gratis upptäckte jag :huvet men jag är nöjd och de fungerar bra.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag bockade en liten plexihållare och använder superstark kardborre från Clas Ohlson (mer som plasthullingar) på styrkronan. Använder remmen till min GPS som fångrem - men innan GPS:en lossnar lär styret ha ramlat av. Har en Garmin eTrex Vista C som kostade mig 3800 + 2200 för europakartan City Select v6.

Minnet är ju en begräsning helt klart. Man bör veta i förväg vilka städer man vill ha detaljerade innan man drar iväg (om man ska på europasemester, snurra runt i Sverige och Norge är inga problem om man vet någorlunda färdväg). Den hade varit 110% om den haft 200 MB minne men det är ju ett sätt att segmentera sina apparater. Jag var ute efter "litenhet" i och med att jag jagar då och då så rena navigatorer mer för bil gick bort.

1272.jpg

Har som så många andra problem med att GPS:en kan stänga av sig. Verkar vara jävligt svårt med de vibrationer man har på en hoj. Kuddar under batterikontakterna är känd "fix" för det, min hade det som original, men det räcker inte. Kommer att fixa matning från hojen till våren.

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Kolla Garmin Quest, suverän apparat liten smidig. Karta, fäste, elsladdföljer med i paketet. Kartan är tillockmed färdigt laddad i maskinen, så du kan använda den direkt ur lådan.

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
jolio skrev:
Någon som vet nått om nokia 5140 som gps,
finns ju som tillbehör till den och den ska ju va vattentät också ???

om man ändå ska byta mobil så :va

Jag var snabb och köpa den telefonen när den kom för att kunna hag GPS. GPS delen sitter i ett specielt ska som man köper extra och byter ut orginal mot. Dock har ju givetvis denna inte kommit ännu :( ... Men GPS skalet ska börja säljas nu i januari är det sagt.
Vet som sagt inte hur bra det är...

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Vad jag hört är att dedikerade gps'er t.ex garmin mfl. dvs inte handdatorer eller mobiltelefoner ska ha mycket bättre upplösning (noggranhet). Finns här någon som med säkerhet kan berätta om det är rätt eller fel?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag har köpt en extra A925 (195:) för att ha på hojen i sommar, billigare än så blir det inte :tungan

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Dez skrev:
Jag har köpt en extra A925 (195:) för att ha på hojen i sommar, billigare än så blir det inte :tungan

Hmm, Motorola A925, ja, vad använder du för mjukvara till den då?

Själv slog jag två flugor i en smäll, och kryssade in enkompromiss. Jag köpte en Fortuna Clip-on Bluetoth nerifrån Tyskland, en HP Ipaq handdator från någon jeppe uppe i Norrland (funkar kalas!) och ett högkapacitetsbatteri från Dustin Home. Har inte hunnit testa GPS-funktionen så mycket, men det lär bli spännande fram till våren...

Än så länge har det mest blivit tittande på olika Simpsons-avsnitt på bussen, eller joxande med allt annat kul man kan göra med en handdator. En dedikerad enhet är säkert bättre, frågan är om inte denna kompromiss kommer att funka bäst för mig. Jag lär få chansen att rapportera mer om det senare i denna tråd, och kanske svära över min egen dumhet...? :huvet

/T

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...