GPS: Tomtom Rider vs. Garmin Zumo 550.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Nu skall det inköpas en GPS till "touringmoppen".

Vad jag har förstått, rätta mig nu om jag har fel, är dom två ledande Garmin Zumo 550 och Tomtom Rider. Garmin har jag haft noll att göra med men jag har en Tomtom One på jobbet och jag gillar menyer och hur upplägget är i den.

Nån som jämfört dessa två lite?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Finns väll mer lulllull till Garmin,men den kostar ochså lite mer.
Finns en rätt så rejäl tråd på soe.se ang GPSer.

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
XJR1300
Jag har rider.
Den saknar högtalare vilket är irriterande för mig då jag använder den i bilen oxå.
Men du har en annan i bilen så det bör inte vara något bekymmer.

/D

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Allt du behöver veta : http://resmark.se/gps/gpstips.pdf sen är det bara att gå efter tycke o smak. Har själv en Zumo som jag är mkt nöjd med......
Vill du ha möjlighet att byta rutter , POI , etc med andra användare , så är det nog en fördel med Garmin , då det finns en uppsjö med webbsidor med "route-sharing". Bara tanka hem , in i GPS'en o sen ut o åka..... Finns säkert fördelar med Tom-tom oxå , men de fördelarna kan de bättre , de som har en:)

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Inga problem att konvertera rutter och POI-filer till andra format. Prova t.ex. ITN Converter till rutterna.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har hittat en stor skillnad.

Priset. :näsblod

Priser, enliga Prisjakt.se:
Garmin Zumo 550 - 5946:-
TomTom Rider v2 - 3365:-

Frågan nu är ju om Garmin är värd 75% mer.. Usch.. Alla dessa I-landsproblem. :crash

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag har hittat en stor skillnad.

Priset. :näsblod

Priser, enliga Prisjakt.se:
Garmin Zumo 550 - 5946:-
TomTom Rider v2 - 3365:-

Frågan nu är ju om Garmin är värd 75% mer.. Usch.. Alla dessa I-landsproblem. :crash

En viktig skillnad som inte har nämnts är att Garmin har spårfunktion.
Det är en praktisk och rolig finess som gör att du efter det att du har varit ute och kört kan tanka in turen i datorn och se var du har kört. Det är även lätt att maila dessa turer till kompisar.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Garmin har en usel uppdateringstjänst, det tar evigheter innan nya vägar finns att hämta dessutom tar dom bra betalt för det också. Tex kom precis "nya" motorvägen(E4) mellan uppsala och björklinge till garmin, som har funnits ca 1år i verkligheten. Resten av motorvägen till gävle har inte garmin upptäckt att den finns överhuvudtaget.

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Garmin har en usel uppdateringstjänst, det tar evigheter innan nya vägar finns att hämta dessutom tar dom bra betalt för det också. Tex kom precis "nya" motorvägen(E4) mellan uppsala och björklinge till garmin, som har funnits ca 1år i verkligheten. Resten av motorvägen till gävle har inte garmin upptäckt att den finns överhuvudtaget.

Det har Tom-tom?
Jag har även en Navigon (till bilen) den är sämre än Garmin när det gäller uppdaterade kartor.
Lite fel är det ju alltid på kartor, det byggs nya och ändras på vägar hela tiden, helt 100% rätt karta kommer man aldrig att få.
En uppdatering kostar ca 800kr, det räcker att göra en vart annat år tycker jag, inte såå dyrt tycker jag.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
En viktig skillnad som inte har nämnts är att Garmin har spårfunktion.
Det är en praktisk och rolig finess som gör att du efter det att du har varit ute och kört kan tanka in turen i datorn och se var du har kört. Det är även lätt att maila dessa turer till kompisar.

Visst har den fördelar, som tex utbytbart batteri och spårfunktion, men 75% är stor skillnad. Som det känns nu lutar det åt Tomtom'en.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Visst har den fördelar, som tex utbytbart batteri och spårfunktion, men 75% är stor skillnad. Som det känns nu lutar det åt Tomtom'en.

Bike testade just de här två i nr 3 av årets upplaga.

Kontentan är att garmin är bättre om man vill ha den som kombinerad hoj/bil-gps (det medföljer hållare och laddkablage för bil), men som ren mc-gps föredrar de tomtoms gps.

Priset som sagt...det, och tomtom är rätt bra på att hålla kartorna uppdaterade gör att jag med kikar på en sådan till touringräsern.

/J

fa83

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Hoj
00 Suzuki gsx 750
Jag har jobbat med att sälja Gps'er i 2 år, nu var det försig 2 år sedan. Men då var garmins kartor inte bra enligt mitt tycke. Det är stora cylindriska färgglada grejer som ska symbolisera vägarna. Annars har jag inget emot garmin. Tomtom rider var riktigt het sist jag såg den. När man kör över 5km i timmen blir symbolerna större så man ska kunna trycka med handskarna. Och den är väldigt tålig, Vi kastade den i marken för att demostera dess tålighet..

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Det har Tom-tom?
Jag har även en Navigon (till bilen) den är sämre än Garmin när det gäller uppdaterade kartor.
Lite fel är det ju alltid på kartor, det byggs nya och ändras på vägar hela tiden, helt 100% rätt karta kommer man aldrig att få.
En uppdatering kostar ca 800kr, det räcker att göra en vart annat år tycker jag, inte såå dyrt tycker jag.

Jag vet att det inte är garmin själva som gör kartorna, men varför ska man betala ockerpriser till garmin för gamla kartor som andra märken tillhandahåller gratis? När garmin dessutom tar ut högre priser för sina gps:enheter och kartorna är innaktuella så känns det mindre motiverat tycker jag. Garmin är och har alltid varit ockrare.

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Betala ?...Hallå ! Det är 2008 ! Allt finns på nätet... Jag har både Bluechart , Friluftskartan Pro o Nt 2008 i Zumon o det har inte kostat ett smack.
Ebay.co.uk kan oxå rekommenderas... Gav 3600 kr för min gps o det är exakt samma som säljs i Sverige.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Betala ?...Hallå ! Det är 2008 ! Allt finns på nätet... Jag har både Bluechart , Friluftskartan Pro o Nt 2008 i Zumon o det har inte kostat ett smack.
Ebay.co.uk kan oxå rekommenderas... Gav 3600 kr för min gps o det är exakt samma som säljs i Sverige.

Är du nöjd med Zumon?

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är du nöjd med Zumon?

Mycket nöjd. Är bara en sak jag stör mig på...att den inte vill acceptera mitt nya BT-headset. Men det är tydligen en mjukvaruuppdatering på G. Det medföljer ett kartprogram , Mapsource , som du installerar i datorn , så man kan sitta hemma i lugn o ro o planera semesterrutten. Har nu ca 400 mil klart inför Europasemestern. Bara att föra över till gps'en sen får du väganvisningar i headsetet under tiden du lyssnar på mp3...
Lättfattliga menyer , stabil , många inställningsmöjligheter (lite seg i omräkning av rutter om man jämför med min tidigare Mio) samt att det är lite "målarbok" över kartan , som redan skrivits. Det störde i början , men inte längre....

Har inte använt ngn Tom-Tom , så kan inte jämföra , men är mkt nöjd med den. Medföljer bra fästen till både bil o mc , finns många forum på nätet för just Zumo , där man hittar hur mkt info som helst om allt en zumo kan göra.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Som det känns nu så väger det åt en Tomtom av följande anledningar.

1. PRISET. Jag får en TomTom och en ny sadel för samma stålar som en Zumo 550 kostar.

2. Klarar inte "målarlådekartan", som Folke talar om. Usch och fy.

3. Att Garminen är så sjukt seg på att räkna om kartan om man tar fel rutt. Sånt skulle jag bli tokig på.

Nu ska det shoppas. :näsblod

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Jag kan bekräfta att Zumon tål en hel del. Min överlevde en tappning i 150 blås och en vurpa, den går som en klocka.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Monterade en Zumo 550 på min KTM 950 Adventure för några timmar sedan...är inte riktigt klar med eldragningen. Det får bli morgondagens projekt :näsblod

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...