.....Eftersom gpsen följer inte den önskade rutten som det ska, framför allt när jag lägger in och kör med mina egna rutter som jag har skapat via Tyre lr tomtom mydrive
Sedan spelar det ingen roll heller vilket kör alternativ än jag väljer i gpsen för den vill ändå svänga till helt felväg mitt i körningen!
Dessutom går inte att undvika grusvägar trots att väljer bort "undvik köra grusvägar i gpsen".
Jag är 100% säker på att jag inte väljer några grusvägar när jag ruttplanerar (genom att kontrollera vägen med google map) trots det vill skiten köra in på grusvägar
Har ingen 410, men en 3 år gammal TomTom Rider. Känner igen lite, men inte allt. Känns som att gps:er alltid gör lite som de vill, och inte alltid helt som husse vill.
följer inte den önskade rutten: Skulle tro att den, liksom min äldre modell, väljer sin egen väg baserad på de waypoints du lagt in. Den tar dina punkter och gör sin egen tolkning. Du får m a o lägga dina waypoints så smart att du "lurar" den att välja precis den rutt du vill. Lägga punkterna så att det enbart finns ett (1) alternativ till väg mellan två punkter. Det går, med lite övning.
inte väljer några grusvägar: Ibland är kartorna fel. Grusvägar är inte alltid märkta på rätt sätt (verkar det som). Har också varit med om att gps:en velat ha in mig på grusväg p g a att jag bett den om "kortaste vägen". Då tar den ibland märkliga genvägar via en pytteliten (grus-)väg. Kanske någon bugg där inställningen "kortaste vägen" vinner över "ej grusväg"?
Har också upplevt hur gps:en vägrar att gå med på att köra tvärs över ett fjäll i Norge. Den vill inte låtsas om att vägen finnas där, fastän jag vet att den finns. Den typen av tokerier beror kanske på att just den vägen är vinterstängd delar av året? Eller så är den felaktigt klassad som grusväg? Vem vet...
Har du testat att skriva på TomToms supportforum?
Jag använder numera MyRoute App för mina turer. Och gör ibland testöverföringar av rutten från programmet till gps:en i förväg - för att kolla att den gör som jag vill. Gjorde en detaljerad rutt (260 mil) förra året från Kiel-Tjeckien-Slovakien-Polen-Kiel och kombon MyRoute App/TomTom gjorde i vart fall 95 % rätt. Resterande 5 % kunde jag fixa genom att flytta vissa waypoints en liten, liten bit så att TomTom valde just den väg som jag ville.
Men visst, det kräver lite jobb! Å andra sidan kan det bli j*kligt bra när man får rutten precis som man vill.