GPS-tracker, kanske ett samköp?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Jag har fått inbrott i garaget 4ggr nu. 2 av de fick jag hojen stulen och en av de fick jag inte den tillbaks. Jag har nu bytt garage men känner mig inte säker fast jag har dubbla lås.

Vill installera en bra/billig GPS-tracker. Ideér och kanske ett samköp på det för en billigare peng?

Inget kan gå upp mot att få lov att hitta den dagen efter och konfrontera problemet vilket jag gärna gjort i.a.f. den senaste gången. :mad:

Kommer investera i denna: GPS Tracker.

Det verkar vara en mycket prisvärd modell med inbyggt batteri (om strömmen blir klippt) med geo-fence, hastigetsövervakning mm.

Finns dessutom på Ebay för under $60 inkl porto till Sverige!

Vet att IF har en som man kan få köpa, men ska fungera som ett lås tydligen så jag är skeptisk till den.

Den där som du länkat till verkar ju vettig faktiskt.

Kommer investera i denna: GPS Tracker.

Det verkar vara en mycket prisvärd modell med inbyggt batteri (om strömmen blir klippt) med geo-fence, hastigetsövervakning mm.

Finns dessutom på Ebay för under $60 inkl porto till Sverige!
Har en dylik och gillar den inte.
Visst den gör jobbet, men är svår att ställa in och allmänt jobbig att hantera.

Du får inte med någon konstantström-adapter som du kan ha på hojen. Den delen får du fixa ihop själv.
En gammal bil-laddare till Nokia fungerar, fast du får löda om lite.

Har du inte konstantström från hojens batteri måste du krångla ut enheten och byta batterier var 2:a dag. Dvs. du kommer inte göra det i långa loppet. Eller så monterar du enheten så pass enkelt att tjuvarna också kan ta bort den på 2 sekunder.

Själva GPS-spårningen är helt ok. Har sett bättre och sämre för dyrare pengar.

Batterierna i enheten är Nokia-batterier. Bra ifall du behöver byta.

Inställningen görs via sms och är undermålig för att säga det minsta. Vet inte hur länge jag krånglade med det utan att veta riktigt ifall det fungerade som det skulle till slut.
Jag vill ha ett interface där jag enkelt kan ställa in allt. Det har inte denna.

Kvaliteten på enheten är....*erh*.....billig Kina plast med passning som bara billiga Kina saker kan ha.

Jag skulle rekomendera att införskaffa någon annan, även om nu priset talar för dennas fördel.
Fast det är klart, den är bättre än inget.

Garmin GTU 10 ser ut att ha fått bra kritik som "tracker device" i jaktsammanhang m.m. och fungerar även för fordon, barn, husdjur osv. Spårning via någon webbtjänst (har inte kollat om den kostar något dock).

Du får inte med någon konstantström-adapter som du kan ha på hojen. Den delen får du fixa ihop själv.

Har du inte konstantström från hojens batteri måste du krångla ut enheten och byta batterier var 2:a dag. Dvs. du kommer inte göra det i långa loppet. Eller så monterar du enheten så pass enkelt att tjuvarna också kan ta bort den på 2 sekunder.

Inställningen görs via sms och är undermålig för att säga det minsta. Vet inte hur länge jag krånglade med det utan att veta riktigt ifall det fungerade som det skulle till slut.
Jag vill ha ett interface där jag enkelt kan ställa in allt. Det har inte denna.

Kvaliteten på enheten är....*erh*.....billig Kina plast med passning som bara billiga Kina saker kan ha.

Jag skulle rekomendera att införskaffa någon annan, även om nu priset talar för dennas fördel.

Hmmm.... du verkar insatt.

-Hur länge klarar MC batteriet sig innan den inte går att starta om man tar ström från batteriet.
-Finns det verkligen ställen att gömma enhten om man inte har en Guldvinge
-Kommer larm direkt eller är det mycket fördröjning
-Har inte tjuvarna med en GPS-jammer, de kostar ju bara några hundra.

Gruppköp tillåts inte på SH. Så det blir inget sådant.

Tas en diskussion om köpråd istället.

Jasså? Hade inte en aning. Har sett många olika gruppköps-trådar här... Är det nytt?

OK, det låter ju sådär. Har läst lite olika recensioner om den och har fått intrycket av att de flesta uttrycker sig gott om den. Angående konfigurationen med hjälp av SMS så är det väl så på de flesta billigare trackers, eller?

Last edited:
Hmmm.... du verkar insatt.

-Hur länge klarar MC batteriet sig innan den inte går att starta om man tar ström från batteriet.

Med en gathoj är det inga problem om man använder den regelbundet. Med en racer får man se till att underhållsladda om man bara använder hojjen 1-2ggr per månad som jag gjorde förra året då sög den ut batteriet.

Att gömma en som är för fast montage (min GPS fordonspårare ligger på köp och sälj om du vill se bild på hur en kan se ut) är enkelt. Den har en huvudenhet och 2 antenner, en GPS puck och en GPRS antenn bägge med tillräcklig sladd för att dra vart som på bil eller hoj. Bästa stället för en GPS puck är bakom en kåpa eller under frontkåpan, på ett sådant sätt att man inte når den utan att montera bort densamma. Signalerna går genom plast och fiber utan problem.
Huvudenheten är stor som en pocket kamera och man använder ett vanligt kontantkort tillsammans med google. Funkar kanon som jag testat det.

SMS får man direkt hojen rör sig, tiden är vad det tar att skicka ett SMS helt enkelt. Sedan skickas det SMS så som man själv ställer in det, t,ex 1 gång per minut sålänge trackern är aktiverad

En för fast montage har även (ofta) alternativet att koppla in den i enhärvan vilket gör att du kan skicka ett SMS som stänger av strömmen till databoxen.

Själv testade jag att tracka min hoj inne i ett stängt garage där det inte fanns GPS mottagning och den träffar rätt på 10 meter via GPRS, detta är dock beroende på hur nära du är telemaster och hur många som är nära dig.

Däremot får jag hålla med Wiseguy. Att man ställer in den via SMS är ett minus. Man måste kontrollera genom att t,ex flytta hojen för att veta att geofence funkar eller är rätt inställt. Den för fast montage är dock inte plastig utan i metall och känns ordentlig dock är det säkert lika mycket Kina som den portabla! :)

Last edited:
Jag körde aldrig slut på hojbatteriet. Har en C-tek laddare som kopplas in när hojen står i garaget.

Gömma går nästan vart som helst. Under tank, cuts, kåpa, vid framlampa, under luftburken, osv. Det gäller bara vara lite påhittig så hittar man ett bra ställe.

Larm kommer nästintill omedelbart.

Kör du med jammer så blockar du ju sändaren.
Fast det gäller att ha GPRS/GSM-jammer och inte bara GPS-jammer. Annars får du ju sms-att något händer fast kanske inte vart.

Såg förresten att det fanns flera nya modeller av trackers på E-bay när jag kollade nyss.
Man kanske skulle ta och teta en ny och se ifall den är bättre.

Last edited:
Kan nån förklara varför trackers är så onödigt dyra? Är ju inte direkt rocket science, borde gå att fippla till nåt billigt. Själv, med delar från nån gammal nalle MacGyver style. Nån som provat?

Jag har en tk102. Funkar fint. Aldrig dragit ur batteriet. Alltid igǻng med konstant ström från batteriet via en ctek kabel som jag köpte. Den har alltså en snabbkoppling med ctek fattning. Behöver tvinna/löda ihop 2 trådar om man vill ha den lösnigen. Snabbkontakten kostar 100kr och trafon gick på 50kr med frakt från kina.

Visst är den jobbig att ställa in men det är nog alla i denna prisklass. Det finns en app till iphone för att ställa in den men inte testat den. Använder inga avancerade funktioner som t ex geo-fence utan enbart att det rapporterar sin position via gprs. Det lyckas den med och att ringa och lyssna på den funkar fint med. Klart värd pengarna så länge man inte vill ha kvalite. Tog väl 2 gånger innan plasten gick sönder till batteriet men det spelar ingen roll när man kör konstant ström.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick