GPS tracker

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Har ni något GPS-tracker ni kan rekommendera för mc?

Jag testade airtags men är inte nöjd. Ibland uppdaterar den inte på 30-40 min eller mer. Trots att den står utanför min dörr. Jag kan aldrig hitta den manuellt om jag inte står precis bredvid den m.m.
Kort, är ute efter en mer pålitlig GPS-tracker som faktiskt visar vart hojen befinner sig om jag söker efter den.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tänk på att om tjuvarna stoppar in den i en skåpbil så tappar den positionen.
I o f s så vaknar den ju när de lastar ur, men då är hojen i Litauen.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Monimoto har jag sett flera recensioner på och den verkar funka fint!

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Swetrack, som Micke O skrev i inlägg #3

Använder den själv.
49kr i månaden som man pausar på vintern.
(Om man vill dvs)

Vet inte om jag har "plus" men min har jag haft i 4 år ca.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänk på att om tjuvarna stoppar in den i en skåpbil så tappar den positionen.
I o f s så vaknar den ju när de lastar ur, men då är hojen i Litauen.

Är du säker på det?
Både min mobiltelefon och GPS brukar ge signal även i bilen. Jag tror det ska vara ganska perfekta förhållanden för tjuven om trackern inte ska lyckas ge ifrån sig en och annan position på vägen. Det borde väl räcka att dom öppnar dörren för att lasta in nytt tjuvgods eller ta ut sin sporttrunk för att byta kalsonger.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min hundpejlare som är en TK909 GPS-puck som används som komplement till Garmin Astro funkar även om den tappar GPS-täckning dock positionerar den då via mobilmasterna om jag fattat det rätt vilket ganska värdelöst till en älghund med alldeles för stor jaktlust då den kan visa några mil fel.

Men för att få en hint om var en stulen hoj är på väg åt nåt håll borde det ju funka även om man saknar GPS-täckning med pucken om den pejlar via masterna, risken är nog att en hoj också passerar fler mobilmaster än en Jämthund efter en älg på samma tid så man på det sättet ändå kan få en aning om var hojen är på väg.

Finns en fordonsvariant av denna GPS-puck men hur bra den är vet jag inte.

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Swetrack, som Micke O skrev i inlägg #3

Använder den själv.
49kr i månaden som man pausar på vintern.
(Om man vill dvs)

Vet inte om jag har "plus" men min har jag haft i 4 år ca.
Har läst lite om den. Står att den bara avger positioner när den är i rörelse. Betyder det att jag inte kan gå in i appen och manuellt ta reda på vart den står om den inte är i rörelse?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har läst lite om den. Står att den bara avger positioner när den är i rörelse. Betyder det att jag inte kan gå in i appen och manuellt ta reda på vart den står om den inte är i rörelse?
Har alltid energisparläget på nu så vet inte, men jag kan prova att stänga av det och kolla. De ändrade appen lite förra året tror jag det var. De har bra support iaf. Jag har inte plusvarianten har jag konstaterat så blir nog att byta framöver till en plus.

Man kan välja vilka aviseringar man vill ha eller stänga av dem helt. Den viktigaste är väl egentligen "rörelse" och/eller "vibration"

Personligen tyckte jag efter ett tag att det blev enbart stressande när den aviserade uppkoppling kl 4 på morgonen bara för att tala om att den levde. Jag kombinerar med Larm, lås och imobilizer så...

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Har alltid energisparläget på nu så vet inte, men jag kan prova att stänga av det och kolla. De ändrade appen lite förra året tror jag det var. De har bra support iaf. Jag har inte plusvarianten har jag konstaterat så blir nog att byta framöver till en plus.

Man kan välja vilka aviseringar man vill ha eller stänga av dem helt. Den viktigaste är väl egentligen "rörelse" och/eller "vibration"

Personligen tyckte jag efter ett tag att det blev enbart stressande när den aviserade uppkoppling kl 4 på morgonen bara för att tala om att den levde. Jag kombinerar med Larm, lås och imobilizer så...
Tack vad snällt 🙏🏼
Har även tittat på deras maxitracker, den med inbyggt batteri. Främst för att när man stjäl en hoj lär man ju kanske snabbt slita upp sadeln och se vad som är ansluter till batteriet. Då är det lätt att hitta ett larm som har kablar dit. Maxitrackern har både magnet och är sladdlös. Men ser att den utgått ur sortimentet på flera ställen. Då funderar man ju på vad felet är…

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Airtag ett billigt effektivt alternativ om man kör iPhone. Batteriet räcker i ett år. Bara att tejpa fast under sadeln eller på annat lämpligt ställe sen hittar du hojen i ”hitta” appen.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Airtag ett billigt effektivt alternativ om man kör iPhone. Batteriet räcker i ett år. Bara att tejpa fast under sadeln eller på annat lämpligt ställe sen hittar du hojen i ”hitta” appen.
Fast tjuven kan med sin telefon skanna efter Airtag och lokalisera den. Det vet de allra flesta tjuvar.

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Ja fast nu var jag inte nöjd med airtag. Har redan installerat det på hojen. Se inlägg #1

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Ja fast detsamma gäller väl typ alla gps anordningar.
Nej inte lika enkelt. Har du en iPhone behöver du bara skanna efter Airtag i Hitta-appen. Motsvarande app finns till Android. Det är till för att hindra stalking.

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Nej. Isf måste dom pejla in kommunikationen med mobilnätet. GPS är ju passiv mottagare - det är bara satelliterna som sänder.
Ja det var lite det jag syftade till. Avsätt gps utrustning så är det generellt lätt för en tjuv att upptäcka om de har lite koll på sånt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag parkerar utomhus på natten har jag (gammalt och skitigt) kapell på hojen.
Köper du den största typen kan du ställa framhjulet på kapellet. Och en rem genom hålen på sidorna gör att det tar lite längre tid / lite mer besvär att kolla vad som är under.
Tror mycket på Biltema i just det här fallet ...
Mindre på röda / oranga kapell med Ducati eller KTM i stortext !

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka