Gps

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Jag har funderat på att köpa en GPS till mc:n.
Vad ska man välja?
Vad har ni för några och vad tycker ni om de?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag köpte en Navman F20, ca 1500kr. Jag ville ha en billig å simpel som tar mig dit jag ska, och det gör den. Den har lite svårt med småställen, om man vill att den ska åka till Globen eller Bastfallet hittar den inte, men adresser funkar, och den hittar alla vägar jag har åkt på, dvs den kan ta mig därifrån :tummenupp
Största nackdelen är att man inte kan lägga upp rutter, dvs åka från Nykvarn, via Nyköping och sen till Enköping. Men det går ju att lägga upp favoriter och sen bara byta till nästa när man är framme.
Den har snabbknappar för soppa och p-platser, och man kan välja närmaste apotek, bad, restaurang, hotell å en himla massa annat :tummenupp
Det går att stoppa i nya kartor med SD-kort, så det är smidigt att köpa den för norden, och ska man ut i europa så laddar man bara ner det.
Den har åkt hoj ca 100 mil och bil kanske 300, och jag är ganska nöjd, med tanke på priset är jag väldigt nöjd!
På hojen ligger den i tankväskan, den används ju bara när jag åker touring så då är det ju lugnt.

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Jag köpte en Navman F20, ca 1500kr. Jag ville ha en billig å simpel som tar mig dit jag ska, och det gör den. Den har lite svårt med småställen, om man vill att den ska åka till Globen eller Bastfallet hittar den inte, men adresser funkar, och den hittar alla vägar jag har åkt på, dvs den kan ta mig därifrån :tummenupp
Största nackdelen är att man inte kan lägga upp rutter, dvs åka från Nykvarn, via Nyköping och sen till Enköping. Men det går ju att lägga upp favoriter och sen bara byta till nästa när man är framme.
Den har snabbknappar för soppa och p-platser, och man kan välja närmaste apotek, bad, restaurang, hotell å en himla massa annat :tummenupp
Det går att stoppa i nya kartor med SD-kort, så det är smidigt att köpa den för norden, och ska man ut i europa så laddar man bara ner det.
Den har åkt hoj ca 100 mil och bil kanske 300, och jag är ganska nöjd, med tanke på priset är jag väldigt nöjd!
På hojen ligger den i tankväskan, den används ju bara när jag åker touring så då är det ju lugnt.

Den låter bra, men skulle vilja ha en vattentät så man kan montera den på styret. Har ingen tankväska som jag kan lägga den i.
Eller går den att montera också?

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Superduke -06
Jag beställde en TomTom Rider, som ska var till för MC... Har inte fått den än så jag får väl ge en rapport om den när den kommit.
Köpte den på datorbutiken.com för totalt 4300kr (inkl. frakt)
Verkar som det skulle kunna beställas på tomtoms hemsida ännu billigare, men jag fattade mig inte på det riktigt, så jag blev smidig o lat...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den låter bra, men skulle vilja ha en vattentät så man kan montera den på styret. Har ingen tankväska som jag kan lägga den i.
Eller går den att montera också?
Det medföljer ett fäste som man sätter i vindrutan på bilen med sugpropp, sitter som berget i bilen. Jag testade det på tanken, och det satt nå förbannat där också, men jag har inte vågat köra så. Men fästet är lätt att bygga om att passa på hojen också :tummenupp

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Har precis köpt en Garmin Zumo 550 som skall göra en Europaresa om två veckor sittandes på en GSXR 1000. Har inte hunnit testa den så mycket än men den största fördelen, som jag tycker, med den är att du kan lägga upp rutter själv i den och inte behöva göra dom hemma på datorn för nerladdning till GPS:en.

Har haft en Garmin 60 Cs och den fungerade också bra, dock kan man inte planera rutter på den, bara på datorn för nerladdning.

Alla GPS oavsett prisklass tar dig från A-B det är väl det dom egentligen är konstruerade för.

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
Tror det blir en Garmin Zumo eller TomTom Rider.
Det verkar ju var de enda som är gjorda för mc.
Får se vilken det blir.

Någon som har erfarenhet av dessa två och kan säga vilken som är bäst?

Last edited:

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Hoj
GSX 1400
Tom tom rider har väll haft problem med att den inte är helt vattentät

Har ägt en tom tom rider
Men sålde den då den var omständlig att göra rutter på
Tycker dock tom tom var smidigare som vägvisare mellan 2 punkter

På zumo kan man ju lägga in mp3 eller ljud böcker på minneskortet
som jag tycker är ovärderligt på längre resor

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Köp min gamla ( -03 ) Garmin Street Pilot III , helt vattentät och det finns mc-fästen att köpa. Komplett i kartong med alla tillbehör som medföljde som ny. Den kostade 16.900,-:D Rätt billig nu..

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
TomTom Rider 2
Den utan 2'an (TomTom Rider) har nån fetbugg i sig har jag läst.

Med TomTom Rider 2 följer massa trevligt godis !

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
TomTom Rider 2
Den utan 2'an (TomTom Rider) har nån fetbugg i sig har jag läst.

Med TomTom Rider 2 följer massa trevligt godis !

Är det inte TomTom Rider som man inte får bil hålla med på?
Kan man lägga upp rutter på den som man kan köra efter?

Tom tom rider har väll haft problem med att den inte är helt vattentät

Har ägt en tom tom rider
Men sålde den då den var omständlig att göra rutter på
Tycker dock tom tom var smidigare som vägvisare mellan 2 punkter

På zumo kan man ju lägga in mp3 eller ljud böcker på minneskortet
som jag tycker är ovärderligt på längre resor

Är det extremt omständigt att göra rutter?
Kan man välja favorit platser och göra en rutt på de?

Last edited:

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Bra köp

Är det inte TomTom Rider som man inte får bil hålla med på?
Kan man lägga upp rutter på den som man kan köra efter?

Är det extremt omständigt att göra rutter?
Kan man välja favorit platser och göra en rutt på de?

Jag har kört rätt mycket med TomTom Rider i två säsonger och är helnöjd. Man får ingen billhållare med men det köpte jag till för en 500 tror jag. Kanske e biliigare nu.

Man kan lägga upp rutter, man väljer en slut-destination och sen riktmärken längs med vägen, det e bara att knappa in alla riktmärken man vill köra förbi. Jag tyckte inte det var omständigt. Jag satte mig med hojkartan, valde ut en lämplig destination och sen ett antal riktmärken längs vägen för att komma på "de rosa vägarna" på hojkartan.
Det görs via "Planera resväg" som det heter i TomTom. Sen kan man spara sina resvägar så man när som helst kan ut o köra sin favoritrunda. :tummenupp

Om du menar att du vill göra en rutt som går längs ett antal favoritplatser så blir det som ovan , du lägger en plats som destination och de andra som riktmärken. man kan välja favoritplatser som man redan har sparat i gps´en eller intressepunkter som redan finns inlagda (resturanger, nöjesparker m.m m.m)

Jag är nöjd med allt, att prata i telefon fungera lite sådär när man kör, men det var ändå skönt att bara kunna stanna vid sidan av vägen o snacka utan att ta av sig o mecka fram telefonen. Sen att sms kommer upp direkt på skärmen tyckte jag var bra. Man hör röstinstruktionerna bra åtminstonde upp till motorvägsfart.
Man får gratis inlagt varning för hastigheteskameror :tummenupp , den tjuter till och blinkar vad det är för hastighetsbegränsning vid just den kameran och hur många meter det är kvar till den. Fin fint.

Summa summaro så är jag helnöjd med Tom om Rider. Jag har den första som kom ut , har inte haft några buggar alls, man uppdaterar ju själva mjukvaran via internet, kabel medföljer.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Köpte en Fujitsu Siemens N100 på misco för 1600:- inklusive frakt. Funkar kanonbra i bilen och gående. (Pytteliten)
När jag tecknade prenumeration på Bike, fick jag med en s.k. "Drybag". Inuti den har jag stoppat en plastskiva där jag har limmat fast två st mobiltelefonhållarmagneter. Funkar perfekt som en vattentät liten tankväska att ha navigatorn i på tanken. Det går helt ok att använda pekskärmen genom plastfönstret också. Nu skall jag bara hitta mina "The Plug" så jag kan prova ljudet på hojen också.

Bula76

115hk och 107Nm på hjulet räcker till
Gick med
17 May 2007
Hoj
XJR 1300 -99
Har en Garmin quest (den är vattentät)och är super nöjd med den.. har den på hojen i bilen och i båten (fast jag måste ju först tanka in sjökort) och på mc-fästet jag köpte till så är där hörlursutgång så man inte behöver titta på gps:n hela tiden utan får direktiv om vart man ska höra av en trevlig (men tjatig) dam..
Den kan jag rekomendera.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
3067062 Köpte en Fujitsu Siemens N100 på misco för 1600:- inklusive frakt. Funkar kanonbra i bilen och gående. (Pytteliten)
När jag tecknade prenumeration på Bike, fick jag med en s.k. "Drybag". Inuti den har jag stoppat en plastskiva där jag har limmat fast två st mobiltelefonhållarmagneter. Funkar perfekt som en vattentät liten tankväska att ha navigatorn i på tanken. Det går helt ok att använda pekskärmen genom plastfönstret också. Nu skall jag bara hitta mina "The Plug" så jag kan prova ljudet på hojen också.
Tror du att den går att använda i australien ? Om man laddar ner en ny karta då vill säga...? Ska nämligen dit om en månad och ska inhandla en gps som funkar någorlunda bra och den ska va liten...

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Tror du att den går att använda i australien ? Om man laddar ner en ny karta då vill säga...? Ska nämligen dit om en månad och ska inhandla en gps som funkar någorlunda bra och den ska va liten...

Mjukvaran i den är Navigon Mobile Navigator 6. Europa ingår i paketet, men jag kan tyvärr inte hitta Australien på deras hemsida.
Tror tyvärr inte de har, men kolla själv på www.navigon.com om du vill.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år