Gps

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Jag kör såhär, funkar kanon, men kanske inte så snällt mot lacken, ska fixa bättre fäste till nästa säsong. Mio220 nånting heter den, en tusing på onoff kanske nånn hundralapp på blocket, och sen europakartor från.. pirateb.... (jag har inte laddat ned ...hurmf... men man kan... ) Räddade mej på Tyskland tour några gånger i sommras. Enklast är att planera rutten på hotellet och sen köra med pil/vägbeskrivningar när man kör som en klassisk roadbook om man vill. Visar närmast bensinmack, loggar resan etc om man vill. GPSen är inte så plåttrig i gränssnittet, funkar bra med att zooma och panorera med handskar för mej, ström från mc-batteriet till ciggkontakt till mini-usb med egen tillverkad kabel(70 spänn) :tummenupp OBS glöm inte säkra GPSen med en bit snöre eller nått.
 

Bifogat

  • 080425 - 11.26.33 - (#2) (HighRez).jpg
    080425 - 11.26.33 - (#2) (HighRez).jpg
    110.2 KB · Visningar: 109
  • 080425 - 15.30.34 - (#00068) (HighRez).jpg
    080425 - 15.30.34 - (#00068) (HighRez).jpg
    111.9 KB · Visningar: 111
  • cvgbhRez).jpg
    cvgbhRez).jpg
    65.6 KB · Visningar: 98
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Cykelfanatiker som man är kör jag med en Garmin Edge 705 även på mcn.

Funkar super. Batteriet räcker i över 12 timmar utan laddning. Ruttplanerar i Mapsource innan och loggningsfunktionerna är mer än tillräckliga. Rätt kul att logga pulsen när man kör kurvigt. :tummenupp

garmin-edge-705.jpg
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Notera att kartorna till 60CSx kostar en bra slant om man vill ha dom på skiva.

Jag kör en 60CSx och gillar den. Funkar bra både på skogsstigar, Friluftskartan PRO, och på vägnavigering, City Navigator 2008.

Jag har hört att kartorna skall finnas att ladda ner gratis från nån internetsajt..... men det är väl olagligt antar jag...:gnissla
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag använder en 278, och är nöjd

Kartorna florerar nu lite här och var på internet och kan med lite pyssel installeras av den händige.....
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Läs länken till Resmark i ett inlägg lite längre upp så borde det klarna.

Garmin har blivit lite av standard och de flesta som sysslar med offroad använder sig av Garmin, smidigt när man byter rutter och spår med varandra.

För offroad vill du ha en gps där du kan stänga av den automatiska ruttomräkningen, det fixar Zumo 550.

Du vill även ha en gps som kan visa spår och då helst flera spår år gången.

Gpser som fixar det är tex Garmin 278, Garmins 60CSx.

Garmin Zumo 550 kan bara visa ett spår år gången.

Garmn Zumo 550 funkar även klockrent i bilen.

Jag har i sommar använt min 550 för offoadkörning och måste säga att jag är nöjd.

Att valet föll på 550 och inte en 60CSx var att jag ville ha en GPS som funkade i bilen också, alltså en GPS med tal/köranvisningar.

Överväger ändå nu att skaffa en 60CSx då den är bättre lämpad för offroadkörning.

Topp tre för offroadkörning torde se ut så här.

Garmin 278 Dyr ca. 6000 kr.
Garmin 60CSx ca. 2800 kr.
Garmin Zumo550 ca. 5-6000 kr.

Köper du en GPS så se till att du får karta med på skiva, kartor levererade på minneskort kan inte laddas in i datorn.

www.soe.se finns en jättetråd om GPS, och där finns alla svar för vad som gäller vid offroad åka och GPS användning.

http://www.garmin.se/productlist.aspx?pageid=31

Super tack. Kommer förhoppningsvis att bli en Zumo då man kan använda den till flera saker än just mcåkning. Kan bli svårt att motivera damen hemma att man lagt ut ännu mera pengar på hojen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Super tack. Kommer förhoppningsvis att bli en Zumo då man kan använda den till flera saker än just mcåkning. Kan bli svårt att motivera damen hemma att man lagt ut ännu mera pengar på hojen.

GPSen är utan konkurrens den enskilt bästa investeringen jag gjort på hojen.
Med en GPS kör man bara, och slipper tänka på var man är. Har inte fått på GPSen på nya hojjen än, och det är ett gissel att köra omkring och gissa vilka grusvägar som faktiskt leder någonstans och vilja som efter 3 km slutar med en sten.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
GPSen är utan konkurrens den enskilt bästa investeringen jag gjort på hojen.
Med en GPS kör man bara, och slipper tänka på var man är. Har inte fått på GPSen på nya hojjen än, och det är ett gissel att köra omkring och gissa vilka grusvägar som faktiskt leder någonstans och vilja som efter 3 km slutar med en sten.

Eller så kör man på själv gps dit slumpen bär en :D
Brukar oftast bli så och nya fynd av trevliga vägar.

Nä förr eller senare ska jag nog med få tummen shopa.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Tack som mycket för alla svar! Jag kommer se till att kolla mer på zumo 550 och 660, det är ju en fördel att kunna lägga upp en personlig rutt och använda i bil, gärna spara till dator och kunna titta på hemma.

Det här var mer info/hjälp än jag vågat hoppas på! Bugar o niger, samtidigt... :)

Nicke lilltroll (har jag för mig) skrev en bit ovan att zumo 550 bara klarar ett spår åt gången. Om jag fattat det rätt, innebär det att man får följa utstakad väg, väljer man en annan under resans gång, får man invänta omberäkning av vägen. Stämmer det?

Vad är det egentligen med för fästen i de här båda gps:erna från början? Det verkar som att man får köpa ett till hojen "någon annanstans" om man köper från en vanlig e-handlesbutik (som pixmania)?

Hög tid krypa ner i sängen nu tror jag, börjar bli snurrigt mellan öronen. Och det beror inte på vinet till maten... *ler*
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Eller så kör man på själv gps dit slumpen bär en :D
Brukar oftast bli så och nya fynd av trevliga vägar.

Jag brukar säga att GPS är ett fantastiskt verktyg för att komma vilse på ett systematiskt sätt. ;)

Jag älskar att slå in "undvik motorvägar" och ge mig ut på vischan. Man får se massor av platser man inte trodde fanns, och som man aldrig skulle komma till annars just för att man inte skulle köra in på den där lustiga lilla vägen.

Jag kör då med autorouting på. När den börjar föreslå att man skall vända om, då får man börja kolla om det är läge att lyda råd. TomTom är bra på så sätt, den fattar rätt snart om man inte tänker vända och räknar då om även om det blir en något mindre optimal rutt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ursäkta en totalnoob på GPS, men hushållet har begåvats med en TomTom One av enklaste modell, måste man verkligen köpa fartkameravarningar och Homer Simpson?

Finns inte sånt gratis typ?

Homer kan väl vara men POI Fartkameror måste väl gå att ladda ner.

Jag har givetvis i sann manlig/SH anda gett det hela tio minuter utan instruktionsbok innan jag startar en tråd och frågar.
 

Hudik

Guest
Kolla här om du hittar.

Ursäkta en totalnoob på GPS, men hushållet har begåvats med en TomTom One av enklaste modell, måste man verkligen köpa fartkameravarningar och Homer Simpson?

Finns inte sånt gratis typ?

Homer kan väl vara men POI Fartkameror måste väl gå att ladda ner.

Jag har givetvis i sann manlig/SH anda gett det hela tio minuter utan instruktionsbok innan jag startar en tråd och frågar.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Finns massvis med poi fartkameror att ladda ner av olika kvalitet, huruvida de får med alla eller ej låter jag vara osagt. Googla fartkameror och gps
Till exempel:

http://www.poidatabase.se/

http://asebro.se/GPSFILER.htm

För att återgå till ursprungtråden kan jag rekomendera ett garmin-alternativ som funkar bra, nüvi550 med europakartor. -vattentät ner till 1m, kostar från 2400:-
Jämfört med Zumo saknar den allt lull-lull som blåtand och mp3-spelare samt att det inte följer med något ruttplaneringsverktyg (Garmin Mapsource) som man dessutom inte köpa löst enligt Garmins hemsida.

Angående ruttplanering:
Fick tips från en Garmin-representant att man kan ju låna skivan av en kompis som köpt en Zumo...(Då går det inte ladda upp fler kartor i gps:en från programmet men har man hela europa förinstallerat så behövs ju knappast det)
Fick även tips från supporten att man kan köpa "trip and waypoint manager" där mapsource ingår, kostar några hundralappar tydligen (kartorna i programmet uppdateras för övrigt automagiskt när man uppdaterar i gps:en)
I båda fallen funkar det fint att överföra rutter och spår.

Automatisk rutt-omräkning går inte stänga av men har hittils inte upplevt något problem med detta, gps:en räknar bara om till nästa delmål om man avviker från rutten.

Valde denna gps eftersom den är vattentät men framför allt priset! 3995 inklusive låsbar vibrationsdämpad hållare och strömkabel. Finns som sagt ännu billigare fast då utan hållare för mc.
Ah, just det: Denna modellen kan man även installera Garmin bluechart (sjökort) och friluftskartorna i.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hur funkar tex nüvi 550 med stora vibrationer? Sätter man fast den på styret på Xr'n så vibrerar det en hel del. Klarar dom detta eller vibrerar dom sönder?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alla kartprogram som fungerar på WM funkar i Diamon (bäst att testa) Jag har TomTom, googla lite eller sök på PirateBay eller liknande.:ajjabajja .. när man vet att det funkar kan man ju köpa ett exemplar för att få rent samvete :fakta Dustin har TOMTOM NAVIGATOR 6 MJUKVARA VÄSTEUROPA DVD 945:-
Garmin skall fungera men jag har inte testat deras program för WM miljö.

HTC har SfirIII chip mao en riktigt bra GPS som fungerar även om man inte har fri sikt till satelliterna.

Vill man bara kolla läget någon gång då och då kan man använda Google Maps som är förinstallerad men då skall man veta att den hämtar info via WLAN eller 3G och då bör man lägga till 5G på abonemanget så man slipper överraskningar!

Nej. HTC Touch Diamond och Touch Pro samt Touch HD har inte SIRF 3 GPS.
I alla fall har inte min Touch Pro och Kompisens Touch Diamond det. Det är en rejäl skillnad i känsligheten på antennerna på dom och en riktig GPS.

Jag kör själv TomTom i min men den har problem med mottagningen i min bil som har isolerglas med ett metallskikt i medan min fristående GPS får kontakt med fler satteliter än den kan använda sig av. Det leder till att HTC:n ibland tappar kontakt med satteliterna tyvärr. Trots HotFixen som ska greja dom problemen.

HTC Touch telefonerna funkar att använda som GPS men det går inte att säga att dom är lika bra som en riktig GPS enligt mig. Det är som att jämföra en kompaktkamera med en systemkamera utifrån vilka bilder man kan ta med dom.
En telefon med inbyggd GPS funkar om man inte har något stort behov av GPS utan bara vill kunna ha tillgång till det ibland.
Vill man ha en pålitlig och riktigt bra GPS så är det en fristående som gäller även om en HTC med inbyggd GPS har andra fördelar som att den är mindre och man får fler inbyggda funktioner i samma enhet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ursäkta en totalnoob på GPS, men hushållet har begåvats med en TomTom One av enklaste modell, måste man verkligen köpa fartkameravarningar och Homer Simpson?

Finns inte sånt gratis typ?

Homer kan väl vara men POI Fartkameror måste väl gå att ladda ner.

Jag har givetvis i sann manlig/SH anda gett det hela tio minuter utan instruktionsbok innan jag startar en tråd och frågar.

Speedcam.tk har fartkameravarning att ladda hem till Tomtom.
Observera då att du måste ladda hem alla dom små bilderna också och se till att dom heter samma sak som filerna som innehåller information om vart kamerorna är.
Det namn du ger filen är det namn som kommer upp i listan över Intressepunkter. (Kamerorna läggs in som intressepunkter)
Sen går du in i hantera intressepunkter och väljer varna om nära. Sen ställer du in på vilket avstånd den ska varna. Vilket ljud du vill ha och låt bli att välja "Varna endast om kameran är på rutten" så blir det finfint.

Observera att om du stängt av ljudet så kommer det inte att höras någon varning heller. Det finns en ljudlös röst som du kan lägga in så att den är tyst och snäll men fortfarande varnar för fartkameror.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det verkar vara ett jävla meck att få in fartkameror i GPS'en, det var synd för det var ju det huvudsakliga användningsområdet...

Får se om jag tar tag i det senare.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top