Gps

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Jag Undrar om man kan lita på gps, körde med gps till mc & den visade 8km/t för sakta enligt mc mätaren, vad går polisen efter eller kamerorna runt våra vägar.

ska jag köra efter gps & riskera 8km/t för fort?
det konstiga är ju att jag inte uppfattar bilisterna som slöa med min vanliga mätare

Så vad säger ni andra om gps

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det brukar vara på det viset att de flesta fordon visar för hög hastighet på mätaren. Varför det är så vet jag inte, men det finns säkert nån bra förklaring till det. Skulle tro att din gps är mer tillförlitlig än mätaren i alla fall.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
vet ej hur det är med hojjar, men på bilar så visar bilmätaren ca +10km/h för mycket i hastigheter över 100km/h. dels för att man inte skall köra för fort och dels för att rullomkretsen på däcken får skilja max +-5%. detta betyder att om bilen verkligen färdas i 100km/h och du har minskat rullomkretsen med 5% så kommer mätaren visa 105km/h.

troligtvis är det samma för både MC och bil, rätta mig om jag har fel.

Alltså:
GPS:en visar den korrekta hastigheten och ej bil/hojmätaren

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kör två GPS:er av olika fabrikat bredvid varandra så får du ännu mer att fundera över.

Det får mig osökt att tänka på ett av bya-orginalen där jag växte upp, han hade alltid tre armbandsur på sig, på frågan om det inte skulle räcka med att ha två, ett i reserv så att säga, svarade han torrt "om jag har två och dom visar olika så vet jag ju inte vilken som går fel"

Fullständigt korrekt resonerat av honom, sen att han aldrig hade några tider i världen att passa, det hör inte hit.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Det får mig osökt att tänka på ett av bya-orginalen där jag växte upp, han hade alltid tre armbandsur på sig, på frågan om det inte skulle räcka med att ha två, ett i reserv så att säga, svarade han torrt "om jag har två och dom visar olika så vet jag ju inte vilken som går fel"

Fullständigt korrekt resonerat av honom, sen att han aldrig hade några tider i världen att passa, det hör inte hit.

hehe jag har 2st gps så jag kanske borde testa bägge samtidigt för att se.

som en del säger så borde mc mätaren slå fel på 8km/t & jag borde lita på gps-en Eller?

ska jag säga det till polisen när jag blir fast för hastighets kontroll :gnissla
när jag har kört efter gps :)

Har kört nu flera år utan att bry mej om vad mätaren säger men känns lite tråkigt att man ligger & kör 8km/t för sakta på vissa ställen :) om man nu ska lita på gps istället kan man ju köra lite snabbare helt lagligt om ni förstår mej :yoparty

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hastighetsmätare får inte visa för låg hastighet, alltså är dom för säkerhets skull glädjemätare, runt 10% för mycket.
En GPS mäter hyggligt exakt, iaf hastigheten. Nackdelen är ju att dom inte uppdateras analogt, dom släpar ju nån sekund. Sen får du ju så klart bättre värden om du åker i ett öppet landskap, där du kan få in sateliter runt om, jämfört med om du åker inne i stan, och bara ser himlen rakt upp.
Polisen mäter avståndet till dig två gånger, och eftersom dom vet exakt hur lång tid det var mellan mätningarna så kan dom räkna ut hastigheten, oavsett om dom mäter med radar eller laser.
Så ja, jag skulle lita mer på GPS'en, om jag var ute efter att ligga så nära skyltad hastighet som möjligt. Men snuten kommer skita högaktningsfullt i vad du skyller på att du mätte hastigheten med om du kör för fort.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
hehe jag har 2st gps så jag kanske borde testa bägge samtidigt för att se.

som en del säger så borde mc mätaren slå fel på 8km/t & jag borde lita på gps-en Eller?

ska jag säga det till polisen när jag blir fast för hastighets kontroll :gnissla
när jag har kört efter gps :)

Har kört nu flera år utan att bry mej om vad mätaren säger men känns lite tråkigt att man ligger & kör 8km/t för sakta på vissa ställen :) om man nu ska lita på gps istället kan man ju köra lite snabbare helt lagligt om ni förstår mej :yoparty

Jag har vid flertalet tillfällen testat min garmin gps mot andra gps och jag aldrig sett att det diffat på mer än 1 km/h i hastighet.

Om GPS mottagningen är bra, hastigheten vi pratar om är över 10km/h så finns det ingen anledning att tvivla på vad den visar. Har svårt att tänka mig att tillverkaren skulle programmera in en offset på hastigheten bara för att jävlas.

Hastighetsmätaren på nyare bilar brukar diffa mellan 5 och 10km/h i 100km/h skulle inte bli förvånad om det är mer på hojar.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Tackar för alla svar & vet nu hur läget är.

förmodligen tänker jag experimentera med drevningen lite för att justera hastigheten till det rätta, få mätaren att visa lite närmare gps-ens värden :tummenupp

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Tackar för alla svar & vet nu hur läget är.

förmodligen tänker jag experimentera med drevningen lite för att justera hastigheten till det rätta, få mätaren att visa lite närmare gps-ens värden :tummenupp

Prova då istället med en sån HÄR
Kör med GPS:en och jämför, sedan räknar du ut hur mycket i procent det
visar fel och ställer in detta på den där. Hade det på en Hayabusa som
jag hade drevat om. Fungerar klockrent. :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA