GPX - kopia av KTM?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Nån som hört nåt om dessa hojar? Ser väldigt mycket ut som KTMs lite äldre modeller.

Ser ut som att delarna är typ bolt-on. Plasterna fram är lite annorlunda bara.

GPX.jpg

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vid stadskörning kan man ladda lite extra i .gpx-filen...

Amerikansk Fiddyimportör (möjligen mormoner?) som inte gjorde en Birka och blåste alla sina köpare, utan fortsatte odla kontakterna i Kina och dessutom vårda sina kunder. Hojarna blev bättre och större - men däremot inte så billiga längre.

Verkar som man försöker positionera sig som ett Thailändskt märke nu, men jag är skeptisk.
Jag ser dem fortfarande som en kinahoj. 250-fyrtaktaren är Loncinmotorer, så effekten stannar väl kring 20-22 hästar. Finns tvåtaktare också.

Inget för mig.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nån som hört nåt om dessa hojar? Ser väldigt mycket ut som KTMs lite äldre modeller.

Ser ut som att delarna är typ bolt-on. Plasterna fram är lite annorlunda bara.

View attachment 512288
Ram, sving, hjul, drev och plast ser definitivt ut som KTM iallafall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns provkörningar på youtube och jag har sett det skrivas lite om dom på nåt forum eller om det var facebook. Det är länge sedan jag såg det så jag har glömt var.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Finns som 300 tvåtakt också.Var en provkörning i Dirtbike för något nummer sedan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske pga. av det som nämns i videon, en kopia men med sämre material och toleranser?

Personligen så väger även argumentet att inte stötta den här typen av affärsverksamhet tungt för mig.

Ja, som med alla andra kinaprylar.

Jag trodde han syftade på regler med varumärkesintrång och liknande. Alltså ett problem som inte brukar gälla privatpersoner för eget bruk utan importörer som ska sälja varorna vidare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tänkte att chansen att få tag i delar är är så länge lite större chans på KTM/Husqvarna/Gasgas... :)

Vissa modeller lär det väl vara som med Volvo 240/740/940 och MB 124 att det aldrig kommer att bli brist på reservdelar eftersom kritisk massa på fordon passerats för länge sedan. Med kritisk massa menas att det finns många stående och skrotade exemplar för varje rullande; samtidigt som andelen rullande minskar för varje år. Närmast oändlig tillgång på reservdelar…

Och tillräckligt många rullande för att tillverkare av reservdelar skall ha incitament att lagerföra slitagedelar.

Mvh

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vissa modeller lär det väl vara som med Volvo 240/740/940 och MB 124 att det aldrig kommer att bli brist på reservdelar eftersom kritisk massa på fordon passerats för länge sedan. Med kritisk massa menas att det finns många stående och skrotade exemplar för varje rullande; samtidigt som andelen rullande minskar för varje år. Närmast oändlig tillgång på reservdelar…

Och tillräckligt många rullande för att tillverkare av reservdelar skall ha incitament att lagerföra slitagedelar.

Mvh
Tänkte mest att det är KTM:s enduromodeller vi pratar om och där är det väldigt många delar som är antingen likadana oavsett årsmodell eller utbytbara mellan årsmodellerna. Det är inte så svårt att hitta alternativ heller.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...