GPX600R vill inte på lågvarv..

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Var å körde lite..
När jag körde riktigt sakta på 1an så började den rycka å sen bluddra.. för att stanna när jag tryckte in kopplingen.. sen ville den inte starta.. fick nöta på starten i 3 min innan den ville.. den småtände men hela tiden men ville inte helt.. chokade jag lite så tände den inte alls.
Så jag åkte hem så fort som möjligt på varv över 4k. Under det börjar den bluddra direkt å är på väg att dö så måste man gasa så vaknar den efter några tiondelar.. (över 5000 varv går den perfekt)

Så är läget nu..

Har precis köpt den så jag har inte skruvat nått alls på den än, så jag tänkte kolla hur tändstiften ser ut..
Troligtvis är det nått strul med blandningen, eller att förgasarna måste renoveras..

Har svårt att tro att det kan vara tändninge, eller vad tror ni?
(Ska även rengöra luftfiltret, vet som sagt inte när det är gjort sist)
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Låter som den går för fett.
Kolla om inte choke spjället hängt sig.
(Med tanke på att det verkar ha uppstått "helt apropå" s.a.s)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag skulle gissa på skit i tanken som satt igen något eller några av lågfartsmunstyckerna.
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Hade liknande problem på min gpx, rensade ur bensinkran/slangar och filter + bytte tändstifft, sen gick den som ett skott :)
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
men om det skulle vara skit i tanken eller något som är igensatt, varför går den så bra på högvarv då?
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Men är inte Main jet munstycket som används vid mellan/fullgas?
å pilot jet vid lågvarv?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Eftersom den inte går alls på choke så kan vi antagligen glömma det där med igensatta munstycken etc. Det är ju uppenbarligen inte så att den får för lite sås.
Dessutom går den ju på järnet, alltså kan vi med stor säkerhet glömma det där med igensatt filter etc.

Det är dock svårare att säga vad det beror på.
Det låter som sagt som om den får för mycket sås på tomgång/lågfart eller nåt sånt. Skulle den få för lite (ex vis pga igensatta munstycken) så skulle situationen förbättras (åtminstone lite) av choke eftersom den ger ett tillskott, iofs oftast bara på tomgång men ändock ett tillskott på tomgång.

Jag kan inte säga vad som är fel men jag skulle nog riva ur fuggarna och kolla genom efter några konstigheter. Förutsatt att du har ordning på tändning etc. Dvs om du vet att stiften har gått jorden runt så är det nog läge att byta innan du gör nåt mer och så vidare.
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
stiften är bytta för ca 10 månader sen.. iaf under ett år sen.. "rätta" stift..
Jag ska börja kika på den nu i veckan. har inte haft tid/ork innan..
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Nu har jag kikat på hojen lite och jag blir inte riktigt klok..
Startade hur fint som helst, gick rent och snällt.. höjde tomgången lite till ca 1100-1200 rpm..

Men det känns inte så säkert.. vill ju inte råka ut för det igen..

ps. jag körde den varm och det blev ingen skillnad.. dvs, den gick bra hela tiden.
 
Last edited:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Är det någon form av soppapump eller?
Kolla upp och blås rent.

Annars:
- Kolla upp fuggar blås rent ALLA munstycken.
- Soppapump kolla upp funktion.
- Tank gör ren, skruva ur soppakran blås rent.
- Kolla upp ev veck på soppaslang, luftslang. mfl.
- Vissa hojar vill ha skapligt hög tomgång kolla upp instruktionsboken.
- Bänka hojen med lamda, där syns värdena exakt om du har för fet eller för mager blandning. Kostar runt 500:-.
 

Thesod

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Ort
Lidingö
Hoj
Kawasaki ZR7S -01
Hade precis samma fel på min gixxer (gick sådär på tomgång, dog osv, gick skit runt 3-4000 varv, men kanon på höga), men det löste sig när jag justerade bränslenivån i förgasare, dvs sänkte flottörerna en dryg millimeter.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top