GPZ 900 tråden

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Sökt men ej funnit. Kasta ifall det redan finns.

Nåväl, tråden är ägnad Kawazaki GPZ 900R. Dela med er av er kunskap om denna hoj :) Tycker själv det är en bra hoj, iaf för priset jag gav för min. Lite tung kanske, men den är ju inte ny direkt. Passa bra både som hobbyracer och touringmaskin tycker jag.

Första frågan, är det svårt att byta packningar i framgaffeln? Har original service manual. Vet dock inte om det är lika bra att lämna in det till en firma så man vet att det blir ordentligt.

gpz900r igen

Farten dödar
Gick med
21 May 2010
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R, 1986
Byte av packboxar

Hej !

Jag bytte på min förra gpz. Jag plockade ned gaffeln själv och gjorde ett försök att få dem på plats utan specialverktyg...gick inte så bra...

Jag tog gaffelbenen och åkte till verkstad som knackade dem på plats med specialverktyg. Det tog dem två minuter, och eftersom jag köpt packboxarna där så tog de inte ens betalt.

Åkte hem och satte ihop gaffeln igen. Jag hade då ingen större vana att skruva, men det var inga stora problem att göra resten av jobbet.

Det kanske finns någon där ute som har ett bra knep, eller tips om billigt vertyg, som funkar att banka packboxarna på plats med ??

Mitt tips är alltså, köp packboxen på en verkstad och fråga om de kan sätta dit dem om du kommer med gaffelbenen nedplockade.

Jimmy.l

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Honda CBR900 :-)
Hallå grabbar!!!

Min erfarenhet säger att om man skall byta P-boxar i gafflarna, så bör man också byta olja i dessa, och då bör man ta isär de övre "benen" från de undre för att göra helt rent inuti gaffeln. Så då blir det genast mycket mer jobb, så åk till en MC firma och fråga vad de tar för detta!!!

Jimmy

PS Bara ett förslag!!! DS

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Har fyllt in lite olja i framgaffel, om jag nu fyllde rätt, kan ju inte ha fyllt fel :rolleyes: Iaf så har den inte runnit ut någon olja efter det, kan ha fyllt på fel men tror inte det. Fyllde på högst upp på gaffeln på höger sida, var som en ventil där som jag skruvade bort och fyllde i, några dl fyllde jag iaf, dock slår gaffeln igenom lite än men inte lika lätt, ska nog fylla lite till. Iaf så var det sjukt mkt luft däri och det kan ju ha haft sin inverkan. Men det återstår att se.

Dock har jag nytt problem, trottelmembranen (eller vad dom nu heter) är slappa och 2-3st är det hål i, fick nästan plåga hojen upp i 200 och i överlag går den "slött". Var in på lokala mc-firman och där fanns inga delar. Ringt till Norrlands mc och dom skulle ringa upp när dom hade tid.. Men jag tänkte att det är lika bra att fråga vars man får tag i sånt här.

Hallå grabbar!!!

Min erfarenhet säger att om man skall byta P-boxar i gafflarna, så bör man också byta olja i dessa, och då bör man ta isär de övre "benen" från de undre för att göra helt rent inuti gaffeln. Så då blir det genast mycket mer jobb, så åk till en MC firma och fråga vad de tar för detta!!!

Jimmy

PS Bara ett förslag!!! DS

Alla förslag är välkomna!

Last edited:

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GPZ900R
Har fyllt in lite olja i framgaffel, om jag nu fyllde rätt, kan ju inte ha fyllt fel :rolleyes: Iaf så har den inte runnit ut någon olja efter det, kan ha fyllt på fel men tror inte det. Fyllde på högst upp på gaffeln på höger sida, var som en ventil där som jag skruvade bort och fyllde i, några dl fyllde jag iaf, dock slår gaffeln igenom lite än men inte lika lätt, ska nog fylla lite till. Iaf så var det sjukt mkt luft däri och det kan ju ha haft sin inverkan. Men det återstår att se!

Du måste fylla i lika mycket olja i båda gaffelbenen! Ta reda på rätt mängd.
Pumpa sen i luft i ventilen för att slippa genomslag, 0,5 kilos tryck tror jag att det ska vara.
Experimentera inte utan gör detta ordentligt så blir det bra.
Lycka till!

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Du måste fylla i lika mycket olja i båda gaffelbenen! Ta reda på rätt mängd.
Pumpa sen i luft i ventilen för att slippa genomslag, 0,5 kilos tryck tror jag att det ska vara.
Experimentera inte utan gör detta ordentligt så blir det bra.
Lycka till!

Okej tack. Ska lösa gaffelproblemet när jag bytt membran i gasarna.

En annan fråga, min fläkt startar inte på hojen för än jag stängt av den, men den ska vara ganska varm för att den ska starta när jag stängt av den. Den startar ej när den blir varm och är igång, t.ex varmt ute och slö stadstrafik.

ninjaandi

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Kawasaki GPZ 900 -84
Hejsan alla lyckliga GPZ-ägare.

En sak verkar vara säker. Har man en GPZ får man vara beredd på att skruva lite på fritiden:)

Jag har plockat ner min hoj i beståndsdelar för att åtgärda ett för modellen rätt vanligt fel - startmotorkopplingen slirar. För att byta den måste man dela vevhuset i två halvor. Som tur är kan man komma åt den under ifrån så man slipper demontera topp o cylindrar.

Undrar om det finns någon här på forumet som har en användarmanual till 900:an typ i pdf-format. Har letat som en idiot på nätet utan resultat.

Själv har jag en komplett verkstadshandbok på 300 sidor i pdf-format om det finns någon som behöver.

Andreas

tammi_mars

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2011
Hoj
1983m Kawasaki, GPz
Själv har jag en GPz750 från -83 som går bra, säljes billigt om någon är intresserad.

JanneBoj

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Kawasaki GPZ900R
Hejsan alla lyckliga GPZ-ägare.

En sak verkar vara säker. Har man en GPZ får man vara beredd på att skruva lite på fritiden:)

Jag har plockat ner min hoj i beståndsdelar för att åtgärda ett för modellen rätt vanligt fel - startmotorkopplingen slirar. För att byta den måste man dela vevhuset i två halvor. Som tur är kan man komma åt den under ifrån så man slipper demontera topp o cylindrar.

Undrar om det finns någon här på forumet som har en användarmanual till 900:an typ i pdf-format. Har letat som en idiot på nätet utan resultat.

Själv har jag en komplett verkstadshandbok på 300 sidor i pdf-format om det finns någon som behöver.

Andreas

Jag har en PDF. Fortfarande intresserad??

buffelhorn

Men vat vet jag?
Gick med
13 Aug 2011
Hoj
Yammaha TDM 850 1999 Och en Fyrhyling CF Moto 500
Blöddrar vid låga varv.

Jag har en PDF. Fortfarande intresserad??

Jag är intresserad av en pdf fil. Har ett problem som kanske någon kan lösa här. Min kawa blöddrar och går lite dåligt innan den når ca 4000 varv. Vad kan det vara för fel? Kan det vara gummit efter förgasarna som inte håller tätt? eller vad kan det vara? Jag har bara haft denna hoj ca två veckor. Finns det någon som har ett förslag?:va

hassemann62

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2011
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -88
Gpz 900 r

Hej alla GPZ-vänner. Är helt ny på forumet, så jag blev väldigt glad när jag hittade GPZ 900-tråden. Jag är helt såld på denna underbara hoj. Har ett tips inför vinterförvaring. Lyft på skrapgummiringen på gaffelbenen och smörj in packboxen med silikonfett. Gunga gaffeln några gånger så fastnar inte packboxen mot gaffelröret. När man tittar till hojen under vintern bör man gunga gaffeln några gånger. Innan man tar cykeln i bruk på våren är det bara att torka av det överflödiga fettet på packboxen och röret.

Ha det väl

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...