GPZ 900r centralstöd

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Hej. Ny hojägare här. Köpt en gpz nyligen. Problemet är att centralstödet ligger an mot kedjan. Är det något "övre" stopp som saknas? Tacksam för tips.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Jag tror att det kan vara kedjan som är för slak och släpar mot stödet.

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Tack för svaret, men det är inte kedjan. Stödet trycker upp kedjan längre. Kan det bero på att det sitter ett 4-1 system?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för svaret, men det är inte kedjan. Stödet trycker upp kedjan längre. Kan det bero på att det sitter ett 4-1 system?
Nej, om inte han som monterade 4-1-systemet gjorde något jävligt fel så beror det inte på det. Varför skulle det inte kunna bero på att kedjan är för slapp? Risken att kedjan har blivit för slapp är väldigt mycket större än att stödet plötsligt går att fälla upp alldeles för långt.

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Kedjan går inte att spänna så mycket. Tidigare ägare har satt ett "stopp" på sidostödet. Detta gör dock att när jag skall fälla sidostödet måste jag ta ner centralstödet och trä förbi sidostödet med handen, och sedan likadant åt andra hållet. Fungerar men känns bökigt.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Tjenare. Schysst att du köpt en GPz. Kolla så gummikudden sitter kvar. På min saknades den både för mitt sidostöd och integrerade depåstöd.

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Tjenare. Det sitter en gummikudde på sidostödet, ej på centralstödet. Var skall det sitta?

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Hepp.

Om du kollar på centralstödet, följer den "pinne" som du trampar på när du fäller ner det, en bit in op denna är det som en klack med ett hål i. Fäll upp stödet och se vart denna klack träffar, där skall det sitta en gummikudde och en bit framför denna sitter kudden för sidostödet.
Ny finns att köpa här

Jag tänker beställa en hel del därifrån, bla dessa gummikuddar. :tummenupp

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Kanon. Tack för hjälpen. Där har jag bara en "tom" klack med hål i. Skall kolla detta i morgon kväll.

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Att stödet tar i kedjan beror på att det sitter ett 4-1 system på hojen. På originalavgassystemet sitter det en gummiklack som centralstödet ska vila mot. Det ska inte sitta någon gummiklack på stödet.
Antingen skruvar du bort centralstödet eller så tillverkar du ett stopp för centralstödet, på det Laser 4-1 jag hade på min gpz var det med ett "stativ" som centralstödet vilade mot.

Last edited:

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Ok, då monterar jag nog bort stödet till o börja med. Tack för hjälpen. Misstänkte att detta var problemet.

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Så lite så, kul att du har en gpz, det var min första hoj som jag också körde upp på strax efter 18-årsdagen. Många roliga minnen med den. Lycka till!

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Tack från en "gubbe", snart 60 och första hojen. Kan nog behöva vända mig hit ibland.

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Om jag kommer ihåg rätt måste du ta bort ditt 4-1 för att få ut den ena bulten till centralstödet. Men jag kan ha fel :tungan

fällan1

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
86 Kawasaki gpz 900-r
Om jag monterar bort centralstödet, går det då att använda det sk depåstödet som Biltema säljer? Kan vara bra att ha hojen upprätt när man skall meka.

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Det skulle jag tro, depåstödet lyfter ju på svingen strax framför hjulaxeln. Det som kan ställa till det är om depåstödet är för brett för svingen. Jag vet inte hur pass mycket det går att justera depåstödet från Biltemas i bredd.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Kanon. Tack för hjälpen. Där har jag bara en "tom" klack med hål i. Skall kolla detta i morgon kväll.

Japp den "klacken" skall vara tom, det var punkten denna klack träffar som avsågs.
Som föregående trådskrivare skriver 4-1 kan göra att dessa punkter inte "finns"

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...