GPZ XX0 R, vad skall man se upp med ?

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Är på G att inhandla min förstahoj, tog kortet för 2 veckor sen och nu bara MÅSTE jag ha en hoj. De enda hojjar som jag lyckats hitta som har rätt pris och verkar uppfylla mina krav är Kawazakis GPZ 750-900 R mellan 85 - 89.

Har sökt lite på forumet men inte lyckats få fram något konkret.

Vilken är att föredra ? 750in eller 900:an ? Typfel ? touringkapabilitet ?
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
En 750 kan bli svår att hitta, 900 är mycket vanligare och det finns mig veterligen inga fördelar med 750:an. Tvivlar på att det är någon väsentlig skillnad i försäkring, och bättre mos i 900:an.

Undvik om möjligt 84-85 som säkerligen fått gå väldigt hårt och hade några barnsjukdomar (kamkedjesträckare, ventiler, toppsmörjning).

Välj ett om möjligt oskruvat ex i fint originalskick, då spelar milen ingen större roll. 91 kom en stor uppgradering av hjul, bromsar och gaffel.

Kika in på www.gpz900r.org om du går i köptankar.. Finns även en mailinglista på Yahoo med ett enormt men svårarbetat arkiv där alla svar finns.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Håller med Ugluk, skit i 750:n och köp en 900, dom brukar kosta ungefär lika mycket och 900:an är bättre.
Förutom det Ugluk redan nämnt så kan dom ha problem med att kamaxlarna drabbas av "pitting", dvs att små gropar bildas på ytan på nockarna som trycker ner ventilernas vipparmar.
Det finns en del trådar med allmänna råd vid begagnatköp, typ hur man ska kolla glapp i lager etc. det kan vara bra att läsa igenom.

Här är en lista på vad som ändrades mellan dom olika modellerna:

June1984: Temperature gauge circuit modified (to reduce the reading!)
August 1984: Rear mudguard modified (to prevent ingress of mud into the airbox)
August 1984: Carburettor modified (to improve throttle response in low to mid range)
April 1985: During production of A2 models, six of the ten cylinder head bolts were changed from 10mm to 11mm
April 1986: Horns modified (the plastic melted in hot weather!)
June 1986: Rear shock absorber upper mounting bolt modified
August 1986: Oil feed pipes to cylinder head modified (to improve oil flow to the rockers/camshafts). New pipes fitted as standard from engine no ZX900AE045399
June 1987: Camchain tensioner and guide modified (to prevent tensioner from pushing into the back of the guide)
June 1989: Carburettor icing modification - A1 to A5 machines recalled for fitting of modified carburettor bank which incorporated a heating circuit
A7 model onwards Removal of anti-dive. New 41mm forks. New wheels (120/70 17" front and 150/70 18" rear). Front brakes now floating discs with twin pot calipers. Adjustable span clutch and brake levers. Also modified airbox (reduced power to about 110 bhp)



Lycka till med köpet! :tummenupp

Edit: Såg att du undrade om den var bra att toura med, det är den.
 
Last edited:

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
Shogo skrev:
Är på G att inhandla min förstahoj, tog kortet för 2 veckor sen och nu bara MÅSTE jag ha en hoj. De enda hojjar som jag lyckats hitta som har rätt pris och verkar uppfylla mina krav är Kawazakis GPZ 750-900 R mellan 85 - 89.

Har sökt lite på forumet men inte lyckats få fram något konkret.

Vilken är att föredra ? 750in eller 900:an ? Typfel ? touringkapabilitet ?
köp 900dran ALLA testlag körde snabbaste varvet med denna maskin när den kom slog både stora och små maskiner på fingrarna kanske finns någon som har en gammal bike eller nåt som kan citera??
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Tack för svaren ! skall kolla igenom länkarna som bifogades !

Snart så kanske man blir den nästa "Top gun"... körs ju GPZ i den :)
 

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tungelsta (Haninge)
Hoj
KLE 500
Du har inte spanat in GPz500S?
Duger alldeles utmärkt som förstahoj :tummenupp
169kg och lågt utväxlad gör den hyffsat rask upp till 150km/h, och rolig på kurviga vägar :tummenupp
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
chrilleus skrev:
Du har inte spanat in GPz500S?
Duger alldeles utmärkt som förstahoj :tummenupp
169kg och lågt utväxlad gör den hyffsat rask upp till 150km/h, och rolig på kurviga vägar :tummenupp

Mjae.. e ju "mellan"hoj :) Jag vill ha en fullvuxen !

Kommer nån med ett supererbjudande på en GPZ 500S så kan jag nog fundera på det en stund
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Shogo skrev:
Tack för svaren ! skall kolla igenom länkarna som bifogades !

Snart så kanske man blir den nästa "Top gun"... körs ju GPZ i den :)
Som nämnts bör du tänka på att GPZ900R kanske inte är en idealisk nybörjarhoj. Den är sin tids värsting och man kan lätt gasa på sig bekymmer.
Köper du en så ta det lite lugnt..
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Shogo skrev:
Är på G att inhandla min förstahoj, tog kortet för 2 veckor sen och nu bara MÅSTE jag ha en hoj. De enda hojjar som jag lyckats hitta som har rätt pris och verkar uppfylla mina krav är Kawazakis GPZ 750-900 R mellan 85 - 89.

Har sökt lite på forumet men inte lyckats få fram något konkret.

Vilken är att föredra ? 750in eller 900:an ? Typfel ? touringkapabilitet ?

Lite sidospår, hur mycket pengar kan du tänka dig lägga på hoj i inköpskostnad, tro inte på pengarna folk begär, verkliga prisnivån är lägre...

/B
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
chrilleus skrev:
Du har inte spanat in GPz500S?
Duger alldeles utmärkt som förstahoj :tummenupp
169kg och lågt utväxlad gör den hyffsat rask upp till 150km/h, och rolig på kurviga vägar :tummenupp

Går den inte fortare än så menar du?
Funderade lite på GPZ 500 när jag skulle handla hoj, men det blev 2-takt istället :) . Hur är det med "svängvilligheten" på en GPZ?
 

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Jag är väldigt sansad som förare, oavsett fordon...får tom klagomål på det :)

Sen har jag rätt god egenmassa vilket gör att jag vill ha en lite större hoj så det inte ser ut som man e ute och åker moppe.

Benker:
Lite sidospår, hur mycket pengar kan du tänka dig lägga på hoj i inköpskostnad, tro inte på pengarna folk begär, verkliga prisnivån är lägre...

Runt 18 hade jag tänkt lägga..finns endej hojjar däromkring och jag hoppas på att hitta något.
 

antune

Top Gun
Gick med
9 Apr 2003
Ort
Sunne
Hoj
Kawa GPZ 750R (17" fälgar, fyrkolvsok på 310mm skivor och GSX-R bakdämpare)
69:an skrev:
...fast det är 750:an! :tungan

Då måste det vara den jag har! =) Fast jag har inga klistermärken på tanken och mörkare ruta =)

Så till den första frågan: Jag köpte min GPZ 750R i vintras och är helnöjd med den. Saknar inte de sista 150cm3 än, men med tiden så kanske en 900 vore bättre. De saker som Micke räknade upp ska jag se över på min i vinter så jag inte råkar ut för nåt tråkigt och oväntat.

Touring funkar utmärkt även med skjuts och får jag bara mina nya däck så kommer den nog att bli lite mer lättsväng med.

Kanonbra hoj om man inte vill slänga ut en förmögenhet i inköp, föräkring och delar.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Gpz 900 R

Shogo skrev:

Visst har vi åkt på denna båge (-84 med -88:ans motor), en del långresor och även till Frankrike. När den kom -84 var den världens snabbaste seriproducerade MC med en topphastighet på över 250 km/tim. Bågen valdes raskt till åres MC i flera tidningar. Tekniskt låg den före sin tid och ligger ganska väl till fortfarande. Den tillverkades i tio år utan några stora förändringar. Snacket om kammar, ventilsäten m m verkar helt överdrivet.

En risk är att man lätt underskattar bågens kraft (115 häst) för att den är litet äldre - gör inte det! Tankväska o mjuka sidoväskor bak ordnar långresan (det går utmärkt att ta med 8-10 flaskor vin hem).

Köp av denna båge rekommnderas. Du kör ifrån det mesta i både bil o MC-väg (samtl. custom o även nyare sporthojar, dock ej värstingarna) för 20 lapp.
 

Bifogat

  • gpz7.jpg
    gpz7.jpg
    62 KB · Visningar: 102

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Provkört !

Så..nu har jag provkört en GPZ 900 R, en 88:a. Helt rätt hoj för mig helt klart ! Satt hur skönt som helst, inte ansträngt på nått sätt, Bra mos i motorn och så.

Jag märkte inte av någon instabilitet eller liknande, tyckte den va lätthanterlig med tanke på vikten och storleken (e ju rätt stor själv iofs).

Polaren som är lite mer hojvan än mig ansåg dock att styret började vobbla rätt ordentligt om han släppte det helt vid 100 och lät hojjen glida ner i fart, runt 60-70 så började det vobbla. Vi kunde inte känna något glapp i gaffeln, men framdäcket var lite slitet. Vad är troligast orsak ? Bakdäcket hade ordentligt med mönster (Macadamdäck).

Det var lite skador på kåpor m.m...men känns som man får räkna med det på en hoj från 88 i den prisklassen.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Shogo skrev:
Polaren som är lite mer hojvan än mig ansåg dock att styret började vobbla rätt ordentligt om han släppte det helt vid 100 och lät hojjen glida ner i fart, runt 60-70 så började det vobbla. Vi kunde inte känna något glapp i gaffeln, men framdäcket var lite slitet. Vad är troligast orsak ? Bakdäcket hade ordentligt med mönster (Macadamdäck).
Om det inte var glapp i swinglagren, hjullagren eller styrlagren så kanske det berodde på att det var dåligt med luft i däcken.
Är allt som det ska så ska den inte wobbla, den är hur stabil som helst.

Det kan dock bero på hur din polare sitter hojen eller nåt, en kompis provkörde en av mina gamla hojar (RD 350) och tyckte att den wobblade skitmycket, jag hade inte haft några problem med det.
 
Last edited:

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Micke_Lindstrom skrev:
Om det inte var glapp i swinglagren, hjullagren eller styrlagren så kanske det berodde på att det var dåligt med luft i däcken.
Är allt som det ska så ska den inte wobbla, den är hur stabil som helst.

Det kan dock bero på hur din polare sitter hojen eller nåt, en kompis provkörde en av mina gamla hojar (RD 350) och tyckte att den wobblade skitmycket, jag hade inte haft några problem med det.

min polare e betydligt lättare än mig, jag kunde inte känna några tendenser till vobbel överhuvudtaget. Jag vågar å andra sidan inte släppa styret förrens stödet är nere :)

Jag tror jag skall lägga ett bud iallfall, om inte annat så får jag lära mig hur man byta lager ;)
 

Kizmiaz

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Fagersta
Hoj
GPZ900R
Busafreak skrev:
Tekniskt låg den före sin tid och ligger ganska väl till fortfarande. Den tillverkades i tio år utan några stora förändringar.

Kanske inte så välkänt, men faktum är att den tillverkades ännu 2003.
20 år alltså!
Så här ser den ut.
 

Bifogat

  • gpz900r_a16_2003_9.jpeg
    gpz900r_a16_2003_9.jpeg
    46.2 KB · Visningar: 84
  • gpz900r_a16_2003_3.jpeg
    gpz900r_a16_2003_3.jpeg
    6.6 KB · Visningar: 194
  • gpz900r_a16_2003.jpeg
    gpz900r_a16_2003.jpeg
    56.4 KB · Visningar: 97

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
......hojen eller nåt, en kompis provkörde en av mina gamla hojar (RD 350) och tyckte att den wobblade skitmycket, jag hade inte haft några problem med det.

Min RD vobblar lite vid avslag från "höga" hastigheter, typ 160 eller så. Ganska odramatiskt iofs, och det hjälper att knipa åt med benen om tanken. Vad kan sånt bero på tro...? :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top