Gräsklippare som bara vill gå med full choke?!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Plötsligt dog den gamle Klippon. Efter många om och men så har jag konstaterat att den bara vill gå med choken i. Felet kom plötsligt, men jag har noterat att den inte gått riktigt rent sista tiden. Den har haft ett pendlande varvtal trots fullgas och man hör att den misständer då och då.

Jag har sökt lite på nätet och plockat isär maskinen lite för att förstå funktionen. Jag har kommit fram till att det finns någon slags extragas som hjälper till när belastningen ökar ex i högt gräs. Hur den styrs vet jag inte man jag anar att det är vacuumstyrt på något vis.

Kan det vara det som strular?

Den går lika illa oavsett luftfilter i eller ej. Inget fel på soppan heller. Bränslefilter ok.

Briggs & Stratton med modellnummer 122782 typenr 0130
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Briggs har ett membran i förgasaren/tanken som inte tål svensk bensin så bra. Jag har bytt åtskilliga på jobbet, och det brukar lösa de flesta problem. Kostar ca 50:- . Kör sen på aspenbensin. :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Fast ja byter nog hellre membranet ibland än å köpa svindyr Aspen... "Extragasen" e varvtalsregulatorn, fläkten blåser på ett plåtbleck som styr gasen. Tappar motorn varv -> fläkten blåser mindre -> plåtbleck går tillbaka -> ger mer gas... I förhållande till hur man e van att gräsklippare låter så kan man varva dom rätt långt faktiskt genom å peta på plåtblecket :hihi... Ett varningens finger, inte helt ovanligt att vevstaken blir nyfiken på omvärlden om man misshandlar dom för mycket :gnissla...
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Quantum motorn har inte membranförgasare. Du är säker på att alla kanaler i förgasarn är öppna. Regulatorn styrs av fläktluften. Bytt stift? Har samma motor i min husvarna och har tyckt den varit lite pendlande i varven men inte så det stört mig direkt. Provat utan tanklock? Täppt avluftning?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Byt membran eller hela förgasaren.
En del B&S motorer har en plastförgasare som kostar ett par hundra och håller ett par år.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
På sommarstället här om veckan märkte jag att vår röjsåg visade samma symtom. Den stängde av sig själv så fort man stänger av chocken och den startar heller inte driftvarm utan chocken. Körs i huvudsak på Aspen när den används. Är det samma fel på den som på Juhas gräsklippare?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
På sommarstället här om veckan märkte jag att vår röjsåg visade samma symtom. Den stängde av sig själv så fort man stänger av chocken och den startar heller inte driftvarm utan chocken. Körs i huvudsak på Aspen när den används. Är det samma fel på den som på Juhas gräsklippare?

Inte ovanligt att membranet klibbar av gammal tvåtaktsolja och kommer igång efter ett tag med ny soppa.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Tack för svaren!

Hur funkar den där varvtalsregleringen egentligen? Jag kan få den att varva utav bara helvetet om jag rör spjället manuellt, men hur jag än reglerar så är det bara med choken i som den fungerar...

Har jag nåt membran på min maskin som kan krångla?

Jag ska plocka isär förgasaren imorgon och prova sen. Delar kan jag köpa först på måndag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack för svaren!

Hur funkar den där varvtalsregleringen egentligen? Jag kan få den att varva utav bara helvetet om jag rör spjället manuellt, men hur jag än reglerar så är det bara med choken i som den fungerar...

Har jag nåt membran på min maskin som kan krångla?

Jag ska plocka isär förgasaren imorgon och prova sen. Delar kan jag köpa först på måndag.

Gasen påverkar varvtalsregulatorn som sen i sin tur drar spjälet.

Ligger tanken uppepå så har du en vanlig flotörförgasare och en rengöring är aldrig fel.


Ja och ett nytt stift förstås.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nu går maskinen igen. Gjorde rent förgasaren och tror att huvudmunstycket var igensatt. Dock går den fortfarande ojämnt! Pendlar i varvtal, framför allt på halvgas. Man ser tydligt hur varvtalsregulatorn jobbar och man kan få den att gå jämnt om man fingrar på den manuellt.

Hur fungerar varvtalsregulatorn på "andra sidan"? Alltså var sitter komponenterna som styr hur gasspjället ska regleras? Kan det vara knas där?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu går maskinen igen. Gjorde rent förgasaren och tror att huvudmunstycket var igensatt. Dock går den fortfarande ojämnt! Pendlar i varvtal, framför allt på halvgas. Man ser tydligt hur varvtalsregulatorn jobbar och man kan få den att gå jämnt om man fingrar på den manuellt.

Hur fungerar varvtalsregulatorn på "andra sidan"? Alltså var sitter komponenterna som styr hur gasspjället ska regleras? Kan det vara knas där?
På din tror jag det är vikter på en riktig regulator i motorn.

Men om den är orolig beter den sig precis som du beskriver, har du bytt stift?
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Gjorde en liten service på min idag och som skäggo säger så är det mekanisk regulator i motorn. Men prova gör rent där armen kommer upp ur motorn. 10+års damm i oljesörja gör kanske att armen går lite hackigt. Min går som ett arsel på tomgång men gasar jag bara lite så går den jämt sen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu går maskinen igen. Gjorde rent förgasaren och tror att huvudmunstycket var igensatt. Dock går den fortfarande ojämnt! Pendlar i varvtal, framför allt på halvgas. Man ser tydligt hur varvtalsregulatorn jobbar och man kan få den att gå jämnt om man fingrar på den manuellt.

Hur fungerar varvtalsregulatorn på "andra sidan"? Alltså var sitter komponenterna som styr hur gasspjället ska regleras? Kan det vara knas där?

Om den går på vinddraget så kolla att det sitter en fjäder och bromsar rörelsen.
Annars pendlar regulatorn.
Vissa B&S motorer har regulatorn styrd av oljetrycket.
Då vet jag inte.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Prova igen, är det oljan kommer det av sig själv efter ett tag. Kör du på choken släcker du till sist stiften.

Kolla så att båda slangarna mellan tank och förgasare är hela också.

Tack för svaren. Får kolla det vid nästa tillfälle jag är uppe. Körde den med chocken två och en halv tank utan att det fick någon effekt. Antagligen får man väl ta en närmare titt på den när man har tid.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Om den går på vinddraget så kolla att det sitter en fjäder och bromsar rörelsen.
Annars pendlar regulatorn.
Vissa B&S motorer har regulatorn styrd av oljetrycket.
Då vet jag inte.

Faaast, har han oljetryck sitter det ett filter på motorn och då är det en promaskin. Klippo har nog kawa på sina promaskiner, har jag för mig iaf.:va
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tack för svaren. Får kolla det vid nästa tillfälle jag är uppe. Körde den med chocken två och en halv tank utan att det fick någon effekt. Antagligen får man väl ta en närmare titt på den när man har tid.

Två och en halv tank på choke, utan problem?

Låter osannoligt, du har inte förväxlat öppen/stängd.:D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top