GuW skrev:2262966Det är många år sedan jag jobbade med sånt, och utförandet ändras, men i stora drag funkar det såhär:
Lokalisera förgasaren, rör gasen fram och tillbaka och se vad som rör sig, därifrån går det troligast ett stag till någonstans i närheten av fläkten/svänghjulet. där ska det sitta någon form av luftströmspåverkad metallflagga.
Kapa bort en liten bit i taget, kapar man för mycket övervarvar man motorn.
Ett alternativ kan vara att bara böja om den lite.
Samma typ av varvtalsreglering används T.E.X på billiga elaggregat, för er som kör RR och har elagg som inte riktigt orkar med kan man fästa en ståltråd i regulatorarmen och tvinga den att övervarva precis då man slår i gång lasten, ex vis en kompressor, men bara en kort stund, och inte med några känsliga saker inkopplade, vi brände en TV när killarna utanför servicebussen skulle starta kompressorn och glömde dra ur sladden som gick till bussen.
Jag skulle tippa att man krämar upp spänningen till 260V eller nåt...
I det militära användes den typen av varvtalsregulering till pumpaggen vi tankade flygplan med, höll man emot flaggan kunde man klargöra planen mycket snabbare... (det knakade i vingarna och skvätte ur lite ur dräneringen när det var fullt)
Hjärtliga Tack!!!! Bilder kommer när jag kört fast med B&S mekandet, o då ber jag om din hjälp igen. Men det tar ännu ett par dagar.
/E