Gräsklipparmekaniker (B&S)

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
GuW skrev:
2262966 Det är många år sedan jag jobbade med sånt, och utförandet ändras, men i stora drag funkar det såhär:

Lokalisera förgasaren, rör gasen fram och tillbaka och se vad som rör sig, därifrån går det troligast ett stag till någonstans i närheten av fläkten/svänghjulet. där ska det sitta någon form av luftströmspåverkad metallflagga.

Kapa bort en liten bit i taget, kapar man för mycket övervarvar man motorn.
Ett alternativ kan vara att bara böja om den lite.

Samma typ av varvtalsreglering används T.E.X på billiga elaggregat, för er som kör RR och har elagg som inte riktigt orkar med kan man fästa en ståltråd i regulatorarmen och tvinga den att övervarva precis då man slår i gång lasten, ex vis en kompressor, men bara en kort stund, och inte med några känsliga saker inkopplade, vi brände en TV när killarna utanför servicebussen skulle starta kompressorn och glömde dra ur sladden som gick till bussen.
Jag skulle tippa att man krämar upp spänningen till 260V eller nåt...

I det militära användes den typen av varvtalsregulering till pumpaggen vi tankade flygplan med, höll man emot flaggan kunde man klargöra planen mycket snabbare... (det knakade i vingarna och skvätte ur lite ur dräneringen när det var fullt)

Hjärtliga Tack!!!! Bilder kommer när jag kört fast med B&S mekandet, o då ber jag om din hjälp igen. Men det tar ännu ett par dagar.

/E

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Att inte Briggs & Stratton gör motorcyklar, då skulle vi slippa service.... :hihi

Edit.
Tamejfan! dom HAR gjort en hoj... :yoparty

Bifogat

• briggsandstratton320left.jpg
    briggsandstratton320left.jpg
    18.7 KB · Visningar: 531
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
HönaPower skrev:
2264029 Att inte Briggs & Stratton gör motorcyklar, då skulle vi slippa service.... :hihi

Edit.

Jobbigt med en 500cc som har 15,5hk bara :3freak

lariat250

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
NSU
Just "blivit" med en gammal Stiga Garden!
Visst bättre än att gå... men varvtalsregulatorn verkar död!
Bytt olja till rak 30 samt spolat med tryckluft o diesel..uga vicken gegga!
Föregående ägare visste nog inte hur man gör när man byter olja...!!!!

MEN - armen ut från nedre delen av motorn verkar inte reagera för varvtalsökning.
Tacksam för alla tips...
Förutom att demontera hela motorn...'

GuW skrev:
2262966 Det är många år sedan jag jobbade med sånt, och utförandet ändras, men i stora drag funkar det såhär:

Lokalisera förgasaren, rör gasen fram och tillbaka och se vad som rör sig, därifrån går det troligast ett stag till någonstans i närheten av fläkten/svänghjulet. där ska det sitta någon form av luftströmspåverkad metallflagga.

Kapa bort en liten bit i taget, kapar man för mycket övervarvar man motorn.
Ett alternativ kan vara att bara böja om den lite.

Samma typ av varvtalsreglering används T.E.X på billiga elaggregat, för er som kör RR och har elagg som inte riktigt orkar med kan man fästa en ståltråd i regulatorarmen och tvinga den att övervarva precis då man slår i gång lasten, ex vis en kompressor, men bara en kort stund, och inte med några känsliga saker inkopplade, vi brände en TV när killarna utanför servicebussen skulle starta kompressorn och glömde dra ur sladden som gick till bussen.
Jag skulle tippa att man krämar upp spänningen till 260V eller nåt...

I det militära användes den typen av varvtalsregulering till pumpaggen vi tankade flygplan med, höll man emot flaggan kunde man klargöra planen mycket snabbare... (det knakade i vingarna och skvätte ur lite ur dräneringen när det var fullt)

Dr.Bike

Guest
Esquire skrev:
1592944 Farsan har en klippare med B&S motor (modell utan gasreglage) i och den blåvägrar att gå jämnt. Den går upp och ner i varv hela tiden. Det låter som att motorvarvet följer en sinuskurva med en frekvens på ca 0,5hz, eller hur man nu ska förklara det.

Åtgärdat:
* Bytt tändstift
* Bytt luftfilter
* Bytt membran (och packning)

Och den går fortfarande inte som den ska. Smarta förslag mottages tacksamt.

Förgasaren har ju ett ställbart munstycke. Har du vridit på det?
När jag snålställer min klippare så brukar den gå just så illa som du beskriver.
Vrid upp ett 1/4 var och motorn får nytt liv!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
lariat250 skrev:
2297083 Just "blivit" med en gammal Stiga Garden!
Visst bättre än att gå... men varvtalsregulatorn verkar död!
Bytt olja till rak 30 samt spolat med tryckluft o diesel..uga vicken gegga!
Föregående ägare visste nog inte hur man gör när man byter olja...!!!!

MEN - armen ut från nedre delen av motorn verkar inte reagera för varvtalsökning.
Tacksam för alla tips...
Förutom att demontera hela motorn...'

Hmm, om den sitter fast borde den ju inte reglera något alls, utan motorn borde varva friskt.
Om det inte är så att den har fastnat i reglerat läge, då borde den bara varva upp till normal driftvarv.

Går motorn i övrigt?

lariat250

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
NSU
Motorn går helt OK i övrigt!
Men utan kniven aktiverad blir det till att snabbt strypa gasen...
Stämmer med det du säger om skruven undertill i kombination med luftskruven upptill på sidan!

Har kört en del men den blir ju rel svag när den ej gasar på när det går tungt!

Hur funkar denna "flöjel" nere i oljesumpen på denna Tecumseh?

Försökt Googla men ej funnit något om hur reglagearmar mm ska vara.
Personen före har mekat rätt friskt tidigare!
Kanske har han satt något galet?
Dock när jag för hand påverkar reglaget från flöjeln funkar varvtalsregeleringen.
Verkar som det inte händer nått s a s nerifrån sumpen/flöjeln, eller?

Mystic

Fotografen :P
Gick med
1 Aug 2004
Hoj
GSX R1100 - 87 , MTB HPD bygge med en Aluminiumram från Logan, En gammal Mercier "landsvägsracer" finns med i källaren.
B&S hojar

Jo, dom har gjort fler i typiskt amerikanskt bondmside ... det brukar stå HD på dom, skramlar & skakar & låter illa... :tungan Lossnar saker ifrån, har ni aldrig sett så kolla på mälaren runt nästa gång, så får ni se dessa mutter spridare ;o)

HönaPower skrev:
2264029 Att inte Briggs & Stratton gör motorcyklar, då skulle vi slippa service.... :hihi

Edit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mystic skrev:
2298087 Jo, dom har gjort fler i typiskt amerikanskt bondmside ... det brukar stå HD på dom, skramlar & skakar & låter illa... :tungan Lossnar saker ifrån, har ni aldrig sett så kolla på mälaren runt nästa gång, så får ni se dessa mutter spridare ;o)

Det ligger faktiskt mer i det än du tror, dom har ingått i samma koncern...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln