Grävling.

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
GSXR 1000 -01
Är ju glad att dom är så pass snabba som de är, annars kunde dte gått illa igår kväll.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
mange86 skrev:
Är ju glad att dom är så pass snabba som de är, annars kunde dte gått illa igår kväll.

Muckade den fan o stack?
Aspackad förståss.
Dom brukar vara det...

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
kör för fan inte på en grävling! dom är hårda som sten!!!!!!!! tillockmed lastbilschaffisar väjer för kräken! på en personbil så slår dom loss framvagnen om du kör över skiten :3freak

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
dom är sanslöst långlivade. Jag kom körande en gång för några år sen på kvällen och sååg en bil med varningsblinkersen på. Misstänkte en viltolycka och mycket riktigt låg där en grävling på rygg i spasmer. Jag stannade hojen och gick till bilen och ¨dom sa att dom hade ringt polisen. Yeah, right tänkte jag, som om dom kommer för en sån skitsak så jag erbjöd mig att avliva stackaren. Den var ju praktiskt taget död redan tänkte jag, tog mitt gamla mclås som väl vägde ett halvt kilo och drog den i skallen. Ingen reaktion. hepp, tänkte jag och slog igen, lite hårdare, och igen och igen och igen. Till slut slog jag så hårt att den gjorde backspinns på asgfalten men likförbannat ville den inte ge upp. Till slut kände jag hur låset gick in i skallen på den och det stänkte blod. Ah, det här är fan inte klokt tänkte jag och gick tillbaks till bilen för att fråga om dom hade en kniv, då kör dom! Vafan tänker jag, men sen slår det mig; här står jag, en vilt främmande knutte och slår vilt så blodet stänker i deras strålkastarsken, dom trodde nog jag skulle göra det samma med dom :lol

Skickar med en fin stycklista jag gjort. Glöm inte att nacksckåt är det bästa!

Bifogat

• styckschema2.jpg
    styckschema2.jpg
    139.7 KB · Visningar: 3,426

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
madmagnus skrev:
kör för fan inte på en grävling! dom är hårda som sten!!!!!!!! tillockmed lastbilschaffisar väjer för kräken! på en personbil så slår dom loss framvagnen om du kör över skiten :3freak
vilket är BS ;) har klipt två, med 740, utan problem, stendöda direkt. rådjur i grillen deremot genererade lite utgifter.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Lasson skrev:
Skickar med en fin stycklista jag gjort. Glöm inte att nacksckåt är det bästa!

Jag har hört att kokos i svenska skogar är ungefär lika vanligt som blåbär :hihi

Har själv varit nära att rulla på en grävling i motorvägsfart, men den hann förbi, vilket inte gjorde mig speciellt ledsen. :tummenupp

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Första dagen på veckor jag tar bilen till jobbet (inga däck på hojen pga byte).
Körde på en/två grävling/grävlingar i rätt så hög fart, lossnade lite plastgrill i mitten och vänster som inte pajjade utan dom tog jag med mig.

Men dom kändes rätt så hårda faktist :gnissla
Vad händer oftast om man kör på en grävling med hoj i ca 140km/h?

blir det att framgaffeln pajjar direkt och man har ingen chans, eller kan man lyckas komma över "stenen" på något sätt?

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Mahti skrev:
2282477 Första dagen på veckor jag tar bilen till jobbet (inga däck på hojen pga byte).
Körde på en/två grävling/grävlingar i rätt så hög fart, lossnade lite plastgrill i mitten och vänster som inte pajjade utan dom tog jag med mig.

Men dom kändes rätt så hårda faktist :gnissla
Vad händer oftast om man kör på en grävling med hoj i ca 140km/h?

blir det att framgaffeln pajjar direkt och man har ingen chans, eller kan man lyckas komma över "stenen" på något sätt?

Kör du nåt med krut i så är det bara att ta upp den på bakhjulet hihi innan man träffar skitet..... :lol

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Kristijan skrev:
2282495 Kör du nåt med krut i så är det bara att ta upp den på bakhjulet hihi innan man träffar skitet..... :lol

det kan vara lite svårt att hinna med om man kommer i "lagom" fart, + mörkt visir och efter klockan 12 :rolleyes: man ser inte så långt då

Lillen79

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2006
Hoj
Suzuki GSF 600
Kristijan skrev:
2282495 Kör du nåt med krut i så är det bara att ta upp den på bakhjulet hihi innan man träffar skitet..... :lol

Haha Kristijan tycker inte att du ska prova din metod faktiskt !! Risken finns att du ser ditt bakhjul komma farande över ditt huvud!! Och då sitter nog resten av hojen fast i det oxå .. Dum ide tycker jag ivf ;)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
frankof skrev:
837223 vilket är BS ;) har klipt två, med 740, utan problem, stendöda direkt. rådjur i grillen deremot genererade lite utgifter.

Jamen hallå, du kan ju inte börja ta upp pansarvagnar i ämnet... ;)

.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Den här lilla rackaren låg och solade precis utanför min dörr, kanske inte fullt normalt.
Den blev skitarg när jag petade på den med en spade men vägrade gå hem till skogen. Det blev stång med snara ut i diket och två skott innan den gav upp.

(den hade långt gången skabb och skulle dött inom några dygn ändå)

Bifogat

• gräv1 (Large).JPG
    gräv1 (Large).JPG
    109.8 KB · Visningar: 204
  • gräv3 (Large).JPG
    gräv3 (Large).JPG
    113 KB · Visningar: 196
  • gräv2 (Small).JPG
    gräv2 (Small).JPG
    92.9 KB · Visningar: 296

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag undrar varifrån ryktet att just grävlingar är extra illa att köra på?
Vad väger en fullvuxen grävling? 30-40kg? Vad väger ett fullvuxet rådjur? 100-150kg?
Jag vet vad jag helst skulle köra på om jag var tvungen att välja.
Grävlingslik är iallafall tillräckligt platta för att dom ska kunna passera obemärkt under bilen:) En mörk kväll efter ett backkrön låg en wasted grävling, det enda jag hann med var att korrigera bilen så att den passerade under mig.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
sEiKo skrev:
2282956 Jag undrar varifrån ryktet att just grävlingar är extra illa att köra på?
Vad väger en fullvuxen grävling? 30-40kg? Vad väger ett fullvuxet rådjur? 100-150kg?
Grävlingslik är iallafall tillräckligt platta för att dom ska kunna passera obemärkt under bilen:) En mörk kväll efter ett backkrön låg en wasted grävling, det enda jag hann med var att korrigera bilen så att den passerade under mig.

Rådjur kommer väl upp i 35-40Kg kanske.
Jag väljer rådjuret.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
sEiKo skrev:
2282956 Jag undrar varifrån ryktet att just grävlingar är extra illa att köra på?

Tja kan kanske bero på att de har en enormt kompakt kropp och dör för det mesta inte direkt. Och precis som vildsvin så har de ett :mad: humör så det är bäst att inte gå nära en sårad grävling om man inte vill ha ett bett eller två :tungan

Ett rådjur väger inga 100-150 kg :lol utan mellan 20-30 kg
En grävling väger mellan 10-20 kg

Men en kronhjort väger mellan 120-250 kg

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...