Grävling.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
sEiKo skrev:
2282956 Jag undrar varifrån ryktet att just grävlingar är extra illa att köra på?
Vad väger en fullvuxen grävling? 30-40kg? Vad väger ett fullvuxet rådjur? 100-150kg?
Jag vet vad jag helst skulle köra på om jag var tvungen att välja.
Grävlingslik är iallafall tillräckligt platta för att dom ska kunna passera obemärkt under bilen:) En mörk kväll efter ett backkrön låg en wasted grävling, det enda jag hann med var att korrigera bilen så att den passerade under mig.

Jag ska verkligen ta en omväg när jag ser en Avestaskylt nästa gång för såna monsterrådjur :jisses vill man inte råka på, ger ni dom ryssfemmor eller?
(normala rådjur väger max 30-35kg)

Last edited:

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
En goer SV
sEiKo skrev:
2282956 Jag undrar varifrån ryktet att just grävlingar är extra illa att köra på?
Vad väger en fullvuxen grävling? 30-40kg? Vad väger ett fullvuxet rådjur? 100-150kg?
Jag vet vad jag helst skulle köra på om jag var tvungen att välja.
Grävlingslik är iallafall tillräckligt platta för att dom ska kunna passera obemärkt under bilen:) En mörk kväll efter ett backkrön låg en wasted grävling, det enda jag hann med var att korrigera bilen så att den passerade under mig.

Nja ett rådjur väger inte så mycket. Bara mellan 20-30 kg. Men det räcker ju för det är ju högre än en grävling så det träffar ju mer delar av bilen.

Men tacka gud för att man inte kommer köra på ett vildsvin någon gång.
Helvete det måste ju vara som att köra in i en "betong sugga" (sådan trekantig sak som man kan spärra av vägen med.) Ett vilsvin väger ju upp till 280 kg!!! :tummenupp Det skulle ju bli som att köra bilen rätt i en vägg. :huvet

/Dreas

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Hoj
Aprilia RSW125
Jag har provat rådjur och det är inte att rekommendera, men jag skulle välja det igen framför en grävare... :4skrika
Körde över en grävling med min HiAce en gång, såg i backspegeln hur han rulla runt, för att sen springa vidare...jag stanna inte för att prata med den... :va

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Blitzen skrev:
2282992 Jag ska verkligen ta en omväg när jag ser en Avestaskylt nästa gång för såna monsterrådjur :jisses vill man inte råka på, ger ni dom ryssfemmor eller?
(normala rådjur väger max 30-35kg)
Inte fan vet väl jag:)
En stor rådjursbock trodde jag var bra mycket fetare än så men där ser man hur det är.
Rådjuret har väl större tendens att vilja glida upp på huven och rutan än grävlingen och med horn och sånt så kan det nog bli otäckt.

Mitra skrev:
2282990 Tja kan kanske bero på att de har en enormt kompakt kropp och dör för det mesta inte direkt. Och precis som vildsvin så har de ett :mad: humör så det är bäst att inte gå nära en sårad grävling om man inte vill ha ett bett eller två :tungan

Ett rådjur väger inga 100-150 kg :lol utan mellan 20-30 kg
En grävling väger mellan 10-20 kg

Men en kronhjort väger mellan 120-250 kg
Humöret är även det en myt, dom är inte mer agressiva än andra djur.
Alla djur blir agressiva om dom blir trängda och måste försvara sig.
Går du omkring med knäckebröd i stövlarna om du går i skogen också eller?

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
madmagnus skrev:
837177 kör för fan inte på en grävling! dom är hårda som sten!!!!!!!! tillockmed lastbilschaffisar väjer för kräken! på en personbil så slår dom loss framvagnen om du kör över skiten :3freak

nja, nu överdriver du lite. jag vet att dom satarna är hårda & det brukar ryka någon kylare, stötfångare & något dimljus, men balkarna biter dom oftast inte på.. :brinnerup
det brukar röra sig om hastigheter mellan 70-90 när dom kommer till oss, bilplåtisar.

edit : fy fan vilka lätta & tunga rådjur det finns i sverige :va är det beroende på vart man bor, jag menar det skilljer ju trots allt 100kg ;)

Last edited:

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
sEiKo skrev:
2284005 Inte fan vet väl jag:)
En stor rådjursbock trodde jag var bra mycket fetare än så men där ser man hur det är.
Rådjuret har väl större tendens att vilja glida upp på huven och rutan än grävlingen och med horn och sånt så kan det nog bli otäckt.

Vildsvin blir garanterat mer arga än andra djur! :7peta

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
sEiKo skrev:
QUOTE]

Moohaha... Betongbarn :)

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
Ason skrev:
2284094
sEiKo skrev:
QUOTE]

exakt.. och älgar e köttätare :huvet
sa ialf en 08 grabb till mig då han blev skit impad på att jag va jägare och tyckte ja va skit tuff som vågade jaga älg.. jasså tyckte jag och fattade inte ett jota om varfö jag va så tuff att jag vågade jaga älg... men de förklarade han snabbt att älgarna va ju skit farliga och han hade stor respekt för folk som vågade sig ut och jaga dessa köttätande dödsmaskinerna.. :fatta!

grabben va väl en 12-13 men endå.. kanske komma utanför stockoholm centrum lite mer.. lite ot men fick lov att dra upp de eftersom de gled över på lite djur frågor här... inge ont om nån 08 här.. för jag gissar att denna unge va ovanligt dum och inte representerar alla 08or

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
sEiKo skrev:

Tja grävling och vildsvin är mer aggresiva än andra djur.

:va knäckebröd i stövlarna. Är det för att jag ska hitta hem om jag går vilse :rolleyes:

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
Mitra skrev:
2284121 Tja grävling och vildsvin är mer aggresiva än andra djur.

:va knäckebröd i stövlarna. Är det för att jag ska hitta hem om jag går vilse :rolleyes:

Nej, det är för att du inte ska svälta ihjäl begriper du väll... :7peta :)

njelger

Guest
Mitra skrev:
2284121 Tja grävling och vildsvin är mer aggresiva än andra djur.

Universums äldsta myt om grävlingar. "Biter tills det knastrar" :tungan

Mibelle

Värmlandstös.. längtar hem!
Gick med
22 Sep 2005
Hoj
En röd.. Bandit
Hihi, vilken sanslös diskussion!

Tänk bara på att kaniner och harar blir rätt hala om man kör på dem med hojen och ska man ta ett rådjur så se till och sikta i mitten och gasa så du kan klyva det.. Duscha med stället på sen när du kommer hem..lol

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
njelger skrev:
2284127 Universums äldsta myt om grävlingar. "Biter tills det knastrar" :tungan

Kan funka med en Järv faktiskt. Dom biter tills nåt går av...sen biter dom igen =/

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ason skrev:
2284094
sEiKo skrev:
QUOTE]

Undrar vem som är mest betongbarn. Har du ens träffat nån som sett ett rådjur på riktigt?
:)

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
när vi ändå är inne på ämnet så..

Vi har ca 20 000 ton returpapper på jobbet och det blir MASSOR med råttor där,, finns även gott om hare,, chefen såg inte råttorna som något problem,
Han sa så här, ,-Men haren jagar ju råttorna och äter upp dom ,,, :rofl :rofl

Och han ska vara min chef....

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
njelger skrev:
2285883 betänk också att en järv säkert väger 200 kilo.. :hihi

Jo men då ska du se bjärven de väger typ minst 500kg å har värsta huggtänderna jue...

En Sthlms unge som jag var polare med när jag va liten sa -kolla en massa vildhundar ( när vi såg några rådjur på ett gärde )

Grävlingar är ju rätt kompakta, farsan körde över en med verkstadsbussen..

Badomp, badomp sen kolla han i backspegeln å den fan knallade vidare, vet ju inte hur lång iof :)

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Anderzzon skrev:
2285911 Jo men då ska du se bjärven de väger typ minst 500kg å har värsta huggtänderna jue...

En Sthlms unge som jag var polare med när jag va liten sa -kolla en massa vildhundar ( när vi såg några rådjur på ett gärde )

Grävlingar är ju rätt kompakta, farsan körde över en med verkstadsbussen..

Badomp, badomp sen kolla han i backspegeln å den fan knallade vidare, vet ju inte hur lång iof :)
Troligen ner i diket för att dö bara.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...