Nja och nja, dels fyller ju glykolen som sagt en funktion som korrosionshämmare, och är smörjmedel för vattenpumpen, och batterivatten/destillerat vatten debatterar di lärde om också. Normalt sett försöker naturen att jämna ut alla obalanser, så häller man i destillerat vatten så kommer det att laka ur joner ur blocket för att komma i balans igen, ett problem man inte har med vanligt kranvatten. Sen hur stor skillnad det gör på livslängden på en motor är ju en annan sak, men kranvatten är ju under alla omständigheter billigare. Enda undantaget är väl om man har egen brunn med konstiga metaller i vattnet eller extremt kalkrikt vatten.En lösning är alltid att fyllla på enbart vatten (enligt Kawasaki), helst batterivatten. Enda nackdelen är att fryspunkten stiger. Bra att tänka på inför nästa vinter.
Töm ur ssytemet, spola ur det med trädgårdsslangen, töm igen, fyll på med ny kylarvätska. Det är lite slabbigt, men det tar inte så hemskt lång tid och är inte så värst svårt, sedan vet du exakt vad du har för kylarvätska i hojen.
Ring verkstaden som servade den och fråga vad de stoppar i, om du nu inte vill bemöda dig byta kylarvätskan.Ujj! Vad har jag ställt till med?! Tack för svar allihopa!
Tänker inte byta all glykol. Den var inne på stor service sensommar 2018 och fick alla vätskor bytta. Det skvalpade ut liten mängd i samband med transport på ofjädrat släp. Motorn var varm efter intensiv testkörning i samband med köp och nivån stod högt. Kan inte varit mer än halv deciliter. Detta gjorde att nivån i expansionskärlet påverkades aningen och det är ingen ko på isen men det stör mej själv mest.
Dock tänkte jag inte på det att den där halva dec:en skulle kunna ersättas med batterivatten. Så gör jag nog.
Allt det där andra ni skriver om ovan känner jag till och jag brukar slaviskt följa det på nyare bilar. Har sett det gå riktigt illa på en Renault där nya vattenpumpen fick ett halvårs livstid innan det var dags o byta igen pga läckage o gnissel. Där är deras glykol med deras tillsatser att betrakta som en originaldel som inte får fuskas bort. Bara på gamla häckar med skottsäkra motorer som jag fuskat nån gång. Kört/sköljt kranvatten och nån random glykol.
Men sen så undrar man ju varifrån andra Kawa-ägare köper sin gröna. Fattar ju att det är lättare för storstadsbor men jag hittar fasiken inte ens på nätet ju. Eller mja, det kanske jag gjorde men i Australien. Tror det är denna iaf:
https://kawasaki.com.au/shop/accessories/coolant-aluma-cool/
Spola ut systemet med vatten är i övrigt inget problem. Vill man vara petig gör man det med destillerat vatten för att undvika risk för avlagringar (kan köpas i dunk på Biltema som "batterivatten").
Spelar färgerna verkligen någon som helst roll? Den etylenglykolen jag har i knarren är röd, tror den jag tömde var blå (minnet är kort osv, och det var ett år sen)
Tycker det här är den mest intressanta fråganVarifrån skvalpade det ut kylarvätska? Locket på antingen kylaren eller expansionskärlet måste ju av för att det ens ska kunna hända.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |