Gröna Bilister har synpunkter på MC

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Gröna bilister levererar en skarp analys i sitt trafiksäkerhetsprogram av vad som krävs för att få ner mc-döden.

Följande är ett utdrag ur rapporten Nolla trafikdöden:

Motorcykel är mer än tiofalt överrepresenterade i olycksstatistiken med hänsyn taget till dess
ringa antal och de få kilometrar fordonen framförs. Men trenden har vänt, med färre olyckor
per 1000 mc de senaste åren. Det beror delvis på en ansvarsfull samverkan mellan de
inblandade, bl.a. har åtta organisationer gemensamt tagit fram en strategi som ska halvera
antalet dödade motorcyklister och mopedister och minska antalet allvarligt skadade med 25
procent till år 2020.
Motorcykelns konstruktion gör föraren och eventuell passagerare utsatt, och tekniska framsteg
kan bara delvis avhjälpa detta. Det finns också ett konsumentmotstånd mot säkrare motorcyklar,
vilket bl.a. visade sig när BMW introducerade sin C1, med störtbåge, nackstöd och
säkerhetsbälte. Få önskade denna sorts säkerhet och modellen är nu nedlagd. Därför är det
troligen i närtid inte möjligt att nå längre än att alla nya motorcyklar bör snarast utrustas med
antisladdsystem, låsningsfria bromsar och krockkuddar, men tekniken är mindre välutvecklad
och effektiv än för bilar. Därtill bör dagens hästkraftsraseri stoppas, med ett återupptagande
av den frivilliga överenskommelsen att inte sälja motorcyklar med mer än 100 hästkrafter. Vi
vill också att EU:s åldersgräns på 24 år för de starkaste/tyngsta motorcyklarna införs i
Sverige.
Många krockar mellan mc och bil beror på att bilisten inte sett mc:n. Därför vill vi införa
reflexkrav för mc-förare.
Sex av tio motorcyklister har kört för fort i samband med dödsolyckorna. För att underlätta
efterlevnad av hastighetsgränser, bör motorcyklar förses med registreringsskylt också fram.
De kan då fotograferas av fartkameror, där de idag är klart överrepresenterade i belagda
fortkörningar, men som inte resulterar i böter.

Håller vi med?

Det är lätt att kalla dem tomtar, men de har fått stöd av bl.a konsumentverket (550.000kr 2010) detta trots att de är en liten organisation med drygt tusentalet medlemmar (1350st år 2010) så helt dåliga på att marknadsföra sig själva är de inte.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hur många dödsolyckor sker på väg med kamera? Hur många dödolyckor sker för att hojen har mer än 100 hästar? Min hoj har ca 100 hästar och jag hänger på det mesta så länge det svänger, jag kör inte långsammare i kurvorna, det är där majoriteten av olyckorna sker, eller?

Nä som vanligt vet de inte vad de pratar om :gnissla

Däremot kan jag tycka abs och tc kan vara bra.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
""Många krockar mellan mc och bil beror på att bilisten inte sett mc:n. Därför vill vi införa reflexkrav för mc-förare.""

Kanske en bra idé...men det borde va viktigare att förbjuda mobiler (allt utom samtal via handsfree) och att ge folk en bättre utbildning i en förståelse för mc. Ett exempel som ofta kommer upp är att ha obligatorisk körning på MC med i all körkortsutbildning.

Köra för fort och dricka alkohol är ju liksom redan förbjudet så jag förstår inte vad en 100hk gräns ska ge.
Det enda det kommer ge är att mctillverkare maximerar Hk/Kg, men så långt tänker väl inte Gröna bilister.

Antisladd och ABS kan jag verkligen förstå, även om jag inte vill ha det själv...
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det är lite konstigt att de har åsikter om detta då det ligger utanför deras intresseområde. Men visst, någon har väl bett dem ha en åsikt i frågan.

Målet tror jag att de flesta skriver under på. Få torde anse att det är bra att människor skadas eller dödas i trafiken. En "nollvision" är rimlig. Hur man uppnår det är ju en annan fråga. Hastigheten på vägarna är naturligtvis delvis avgörande för antalet olyckor. Men jag tror att man hamnar fel om man väljer att bara fokusera på den. Andra olämpliga beteenden i trafiken skapar situationer som genererar både irritation och farliga situationer.

Deras förslag tror jag inte har ngn större inverkan på säkerheten.
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Turbo är snart en standard på alla bilar -
varför kräver man då inte samma "hästkraftshysteri" på dessa bilar...

Hur ofta ser man inte folk göra idiot omkörningar som annars aldrig hade kommit till skott i en vanlig bil utan turbo....
eller "jag skall precis ut framför och så dra på allt vad jag kan"

Bullshit till inlägg från deras sida -
borde lägga energin/pengarna och tiden på vettigare saker tycker man
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om man efterlever de krav som finns istället för att hitta på nya så skulle man få ner olycksstatistiken duktigt.

Majoriteten av de som kör ihjäl sig på mc saknar antingen körkort med rätt behörighet eller är onykter.
Då hjälper inga reflexkrav i världen!

:hördu
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
Sånt fjanteri med säkerhet och precis allt i Sverige, varför kan man inte få ansvara för sitt eget jävla liv och död. Vill jag ha 200hk i backen på 170kg så ska jag väl fan få det även om jag kanske dör fortare...

Tacka vet jag Thailand där jag tillbringar större tiden av mitt liv, här kan jag sitta bakochfram onykter utan skydd på en R1 i 200km/h om jag vill så länge jag inte skadar någon annan än mig själv.

I Sverige är alla så jävla rädda för allt. Allt som det är det minska risk med förbjuds eller blir hårt kontrollerat.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bilister som missar mcs tittar inte innan de kör ut,
spelar ingen roll om du har reflex, reflexväst, vit hjälm eller är utklädd till batman.

Tittar man inte så ser man inte.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Klart att mcna ska ha reflexväst frågan är om inte ett saftigt bötesbelopp slår hårdare mot billister. Säg att du får böta 20000kr om du är orsakande faktor i en krock med mc... Det skulle öppna mina ögon i alla falll =)
 

Str3 R

Guest
Oavsett antalet hästar så är vilken hoj som helst farlig att färdas på. För, den är så pass korkad att den gör precis som man hanterar den, även om den har 15 hk.

Var finns statistiken på överpresenterade antal hojar som kört förbi en kamera i för hög hastighet? Känns lite som att man bara tar nåt ur luften för att skapa opinion. En statstik kunde vara på sin plats här när man ska propagera för sin sak. Jag är väl för korkad och dum som inte kan hitta nån statistik för det.
De tar dock upp alla möjliga fordon, om en sådan statstik skulle presenteras skulle det vara fler bilister än mc som kört förbi en kamera i för hög fart då bilister är fler än antalet mc.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Ska väl dom skita fullständigt i.

Jävla bitterfittor....


Ska vi börja jaga rökare och andra faror i samhället och ha åsikter om dem då eller? Dom kan väl fan sköta sitt eget och lära sig titta efter motorcyklar lite istället för att kasta reflexer på oss när vi redan syns...

Helvete va trött ja blir....
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Kanske en bra idé...men det borde va viktigare att förbjuda mobiler (allt utom samtal via handsfree)

Hela snacket med att förbjuda mobilprat utan handsfree eller inte är helt onödigt, förbjud prat i mobilen under färd PUNKT!

Jag har testat att prata med och utan handsfree i bilen och jag blir mera distraherad i trafiken MED handsfree.
Men gemene man kanske inte är simultan nog att hålla i en telefon och växla och blinka och sköta vindrutetorkarna och koncentrera sig på körningen och lyssna på P1 samtigt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hela snacket med att förbjuda mobilprat utan handsfree eller inte är helt onödigt, förbjud prat i mobilen under färd PUNKT!

Jag har testat att prata med och utan handsfree i bilen och jag blir mera distraherad i trafiken MED handsfree.
Men gemene man kanske inte är simultan nog att hålla i en telefon och växla och blinka och sköta vindrutetorkarna och koncentrera sig på körningen och lyssna på P1 samtigt.

Fru i passagerarsätet då?
Hur ställer du dig i den frågan? :gnissla
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
undra om man har tagit med sådana olyckor i statistiken som orsakats av, mc tjuvar, körkortslösa, samt onyktra ?

någon som vet ?

och vad gällande reflex väst, i sommras blev en MC polis här i skåne på körd av en tanta som "inte såg denne" ...
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Korkade lobbyister..

Jävla idioter :arsele:mad::mad::död

Jag gör lite tillägg då jag har läst lite till om vad dom där fåntrattarna tycker...

Dom oroar sig för att folk dör i trafiken och det är inte acceptabelt..
Näää ..
Men man fokuserar på fel saker.
Om man läser i tidningar och tittar på nyheter osv. så dör inte folk på grund av vad som står på skyltar eller att det finns fartkameror.
Folk dör för att dom inte kan köra eller vill dö osv...
Olyckor beror uteslutande på att föraren gör fel eller är orsaken till att olyckor sker på grund av ouppmärksamhet..

Vi har ca 1500 människor som tar livet av sig varje år..
Varför har vi ett samhälle som inte pratar Nollvision här??

Vi har ca 7000 människor som dör på grund av rökning varje år..
Varför har vi ett samhälle som inte pratar Nollvision här?

Den absolut största kostnaden inom sjukvården är alkoholrelaterade skador..
Är det någon som har hört talas om Nollvission här då???
Näääää Ingen !!:död

Sååå var i helvete får dom där papphammarfigurerna syre ifrån som hittar på så jäkla mycket skit och dessutom kallar sig Gröna bilister.

Jag slutar där jag började..
Jävla Idioter..:död:död
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top