bivius
ingenhardetsåbrasomjag
Gröna bilister levererar en skarp analys i sitt trafiksäkerhetsprogram av vad som krävs för att få ner mc-döden.
Följande är ett utdrag ur rapporten Nolla trafikdöden:
Håller vi med?
Det är lätt att kalla dem tomtar, men de har fått stöd av bl.a konsumentverket (550.000kr 2010) detta trots att de är en liten organisation med drygt tusentalet medlemmar (1350st år 2010) så helt dåliga på att marknadsföra sig själva är de inte.
Följande är ett utdrag ur rapporten Nolla trafikdöden:
Motorcykel är mer än tiofalt överrepresenterade i olycksstatistiken med hänsyn taget till dess
ringa antal och de få kilometrar fordonen framförs. Men trenden har vänt, med färre olyckor
per 1000 mc de senaste åren. Det beror delvis på en ansvarsfull samverkan mellan de
inblandade, bl.a. har åtta organisationer gemensamt tagit fram en strategi som ska halvera
antalet dödade motorcyklister och mopedister och minska antalet allvarligt skadade med 25
procent till år 2020.
Motorcykelns konstruktion gör föraren och eventuell passagerare utsatt, och tekniska framsteg
kan bara delvis avhjälpa detta. Det finns också ett konsumentmotstånd mot säkrare motorcyklar,
vilket bl.a. visade sig när BMW introducerade sin C1, med störtbåge, nackstöd och
säkerhetsbälte. Få önskade denna sorts säkerhet och modellen är nu nedlagd. Därför är det
troligen i närtid inte möjligt att nå längre än att alla nya motorcyklar bör snarast utrustas med
antisladdsystem, låsningsfria bromsar och krockkuddar, men tekniken är mindre välutvecklad
och effektiv än för bilar. Därtill bör dagens hästkraftsraseri stoppas, med ett återupptagande
av den frivilliga överenskommelsen att inte sälja motorcyklar med mer än 100 hästkrafter. Vi
vill också att EU:s åldersgräns på 24 år för de starkaste/tyngsta motorcyklarna införs i
Sverige.
Många krockar mellan mc och bil beror på att bilisten inte sett mc:n. Därför vill vi införa
reflexkrav för mc-förare.
Sex av tio motorcyklister har kört för fort i samband med dödsolyckorna. För att underlätta
efterlevnad av hastighetsgränser, bör motorcyklar förses med registreringsskylt också fram.
De kan då fotograferas av fartkameror, där de idag är klart överrepresenterade i belagda
fortkörningar, men som inte resulterar i böter.
Håller vi med?
Det är lätt att kalla dem tomtar, men de har fått stöd av bl.a konsumentverket (550.000kr 2010) detta trots att de är en liten organisation med drygt tusentalet medlemmar (1350st år 2010) så helt dåliga på att marknadsföra sig själva är de inte.