Gröna Bilister har synpunkter på MC

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Är det inte bäst om vi alla låter bli farliga aktiviteter
utomhus?

Alla får gå till jobbet med hjälm, fordon är förbjudna
och man kan få saker i huvudet, därav hjälmen.
Inga hobbies utom att samla på frimärken och
liknande.
Obligatoriskt tv-tittande på idol och melodifestivalen.
Ingen alkohol eller annan form av berusningsmedel.

Med dessa medel kan vi nog minska olyckstalen rejält.

//J. Stalin
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstigt nog så är det inte samma sak. Att prata i mobil med eller utan handsfree har i undersökningar visat sig lika distraherande. Problemet är inte att man har en hand mindre utan att man pratar i telefon. Att prata med någon annan som sitter i bilen verkar inte vara något större problem. Fråga mig inte varför. Så vill vi bli av med mobilsnack när man kör så är det inte bara utan handsfree utan generellt som vi ska sikta in oss på. Annars kan vi lika gärna skita i det.

Skulle tro att det beror på att när man pratar med någon i telefon så blir de upprörda när man inte har hela sin uppmärksamhet på samtalet med dem, medan en medpassagerare oftast har förståelse för att man fokuserar mer på körningen än att svara.
Har hänt mig flera gånger att folk faktiskt klagat på att jag är så frånvarande i telefon när jag kör bil. Nuförtiden svarar jag inte ens.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Konstigt nog så är det inte samma sak. Att prata i mobil med eller utan handsfree har i undersökningar visat sig lika distraherande. Problemet är inte att man har en hand mindre utan att man pratar i telefon. Att prata med någon annan som sitter i bilen verkar inte vara något större problem. Fråga mig inte varför. Så vill vi bli av med mobilsnack när man kör så är det inte bara utan handsfree utan generellt som vi ska sikta in oss på. Annars kan vi lika gärna skita i det.

Verkar vara baserat på en studie från 1991, undrar hur bra handsfrees var då?

Parks (1991) noted that the reason talking on a mobile phone is seen to be more distracting whilst driving than talking to a passenger within the car is due to the timing of the conversation. A passenger can also see the road along with the driver and will modulate the intensity of the conversation depending on their perception of the hazards present. This helps to balance the cognitive load imposed upon the driver and will stop the central bank from becoming overloaded. The conversation can also be partially modulated in the same way by the driver. Somebody on the other end of the phone will not be aware of the road conditions, and indeed may not even realise that their conversation partner is driving at all. This will mean that the conversation will not slow down or become any less cognitively demanding when hazards present themselves to the driver (i.e. no modulation takes place) requiring more attention from the driver, even when difficult driving conditions are present.
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag känner att jag vill lyfta fram en fråga här...

Jag kör aldrig för fort förbi en fartkamera. Det beror till stor del på att jag inte vill ge personer och sådana här intresseorganisationer mer vatten på sin kvarn. Om fler kunde låta bli att brassa satan och wheela för kamerorna hade det inte funnits så mycket till diskussion kring reg.skylt fram! För helt ärligt, det vill väl ändå ingen ha?

Bara för att vi, till skillnad från bilisterna, kan köra för fort förbi kamerorna utan att bli tagna så betyder det inte att vi ska göra det...

Sen tycker jag nog ändå att hela samhället har fått en övertro till de där reflexvästarna. Tycker faktiskt inte det bidrar till något särskilt på en mc-förare sålänge man sitter på hojen. Vid en olycka i mörker hade jag nog önskat att jag hade en på mig för att inte bli påkörd av nästkommande bil, men annars vettifan vad det bidrar till.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Vore väll rimligare att hastighetsbegränsa alla svenska fordon till t.ex. 150 än att begränsa hk? Men visst tycker jag det finns poänger i det de säger.

Hur tänkte du nu:va Så man kan inte köra ihjäl sig i 150?
Vilka poänger finner du i deras resonemang?

Finns det något belägg för att det blir färre olyckor om man begränsar till 100hk?

Eller om man har reflexväst?

Om bilister inte ser tända lampor, varför skulle man då se en reflexväst?
 

Bruce

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Uttran
Hoj
2001, Ducati 750s
Med tanke på att bilister ibland kör ut framför min BIL utan att se sig för så tror jag inte att några reflexer eller regplåtar i världen på en MC skulle göra någon större skillnad...
Har ju iofs ingen reflexväst på bilen.
Meeen eftersom folk (bilister) ägnar mer tid åt sin mobil än att köra bil så kommer vi hoj-åkare ALLTID hamna ikläm.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Verkar vara baserat på en studie från 1991, undrar hur bra handsfrees var då?

Ser inte riktigt hur det skulle spela någon roll. Vilka förbättringar menar du skulle göra en skillnad nu mot då, speciellt med tanke på vilka anledningar som presenteras i texten till varför det inte är någon skillnad mellan handsfree och utan handsfree?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ser inte riktigt hur det skulle spela någon roll. Vilka förbättringar menar du skulle göra en skillnad nu mot då, speciellt med tanke på vilka anledningar som presenteras i texten till varför det inte är någon skillnad mellan handsfree och utan handsfree?

NMT istället för GSM, dåligt ljud, dålig teknik (handsfree) ?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Max 100hk på eu-moppar kanske får ned olycksstatistiken även på dessa...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
NMT istället för GSM, dåligt ljud, dålig teknik (handsfree) ?

Jag hade mobiltelefon med handlöshet i paketbilen jag körde på den tiden (nja, några år senare, men tekniken var densamma) och det fungerade utmärkt.
Mottagning och ljud var minst lika bra som på moderna installationer.
Att prata i luren däremot var betydligt sämre.
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
min föredetta honda hornet hade ju under 100(95)hk och toppade en liten bit över 230km/h, 0-100 på 3,5 sekund ca. så dom menar att risken för att köra ihjäl sig skulle vara mindre på en sådan maskin? var ligger logiken i det? då skulle det införas lagkrav på att accelerationen skulle vara 0-100 på 3,5år...men då skulle dom behöva göra det även på bilar... tror ni hela sveriges befolkning skulle gå säga emot dom?
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
NMT istället för GSM, dåligt ljud, dålig teknik (handsfree) ?

Antar att du inte läste texten du själv klistrade in då? Förutom årtalet alltså. Man konstaterar ju precis det som Ulvhedne skriver lite längre upp i tråden, det står ingenting som tyder på att tekniska svagheter skulle spela in.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Antar att du inte läste texten du själv klistrade in då? Förutom årtalet alltså. Man konstaterar ju precis det som Ulvhedne skriver lite längre upp i tråden, det står ingenting som tyder på att tekniska svagheter skulle spela in.

Nej dom ansåg inte det 1991 nej.
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
tycker att dom borde gå och dö alla grönabilister anhängare för dom tänker inte på att om vi har reg plåt fram så kör man på bakan förbi kameran och om dom nu vill ta oss på mc så kan dom ju fixa så att kamerorna fotar bakifrån istället det räcker väll att dom förstör 4år av mc körning med begränsad effekt på a1 och a med begränsning...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top