magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Just UGP har man gjort massa förbättrningar på säkerheten. Så mycket så förarna klagar på att man tagit bort häckarna och träd mm. Sen är denna banan inte samma som den man hade 1922. Är man nybörjare så får man max köra en 750cc med. Samma regler gäller på dom flesta banorna av denna typen. I Tjeckien är tex bara 2 av 6 banor godkända för 1000cc. En del av racen måste man ha en meritlista för att få en start. Så vem som helst kan inte köra vad som helst. Man försöker hålla en nivå på förare som vet vad dom gör.
Jo, det är ju fint av arrangörerna, att man försöker göra vägar gjorda för 120 km/h säkra.... men vad hjälper det när man kör över 300! Han som dog nu hade kört på Dundrod i sex år så han måste väl anses vara rutinerad och "veta vad han gör". Och kanar man in i en mur på 5:ans växel spelar det såklart ingen roll om man är rutinerad eller ej, lite löv, en blöt fläck, en liten knuff av en konkurrent....
Och att bara tillåta 750 cc är ju bara spel för galleriet; där 1000cc gör 335 km/h, så gör en 750cc 300, och i kurvorna, där olyckorna sker, är den troligen snabbare! Same shit!
När Dundrodbanan (där man kör Ulsters GP) skapades snittade Mike Hawthornes Jaguar (som troligen var snabbare än hojarna på den tiden) 94 mph och nu snittar hojarna 133 mph, en minst 50 procentigt högre fart idag än när banan togs i bruk. På The Mountain Course, Isle of man, snittade man 41 mph första racet 1911. Det motsvarar ett snitt på ca 65 km/h, en ganska lagom fart för vägarna på ön. Nu snittar man 131 mph, en mer än tre gånger högre fart på i princip samma vägar! Det är klart folk dör!!!
På IoM är det väl mellan 0,5 och 2 procent av startfältet som dör varje år.... Hmmmmmmmmmm....