Grannars åsikter om MC

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Idag när jag skulle ut och köra en sväng med hojen så mötte jag grannen utanför dörren. Fick en kommentar som jag sent kommer glömma.

"Ska du ut och köra ihjäl dig?"

Vad svarar man på det? Jag fick fram, "det vore väl onödigt..." Man bli ju lite paff när ens granne som inte ens sagt sitt namn till en på flera månader drar fram en sån kommentar. Särskilt när det inte verkade vara något skämt. :confused:

Kändes helt plötsligt olustigt att åka då nån säger nått sådant.
Vad gör man åt en sån granne? :dummer

(Kändes i alla fall lite mc-relaterat) :gnissla
Svara så här:
"Jag ska i alla fall inte rida! Det vore mycket värre!"

Folk i allmänhet tycker att det är ok att rida. Men enligt de senaste rapporterna så är det mycket säkrare att åka mc:

Att köra motorcykel innebär att ta risker, det går inte att komma ifrån. Enligt BBC:s program Inside Out löper dock ryttare 20 gånger större risk att råka ut för en allvarlig olycka.

Som motorcyklist riskerar man en olycka en gång per 7 500 timmar, ryttarna riskerar en olycka efter varje 350 timmar.

En skillnad på att krascha från en häst och en motorcykel är att ryttaren faller från en högre höjd och träffar marken hårdare.

Flygambulans i Yorkshire och Lincolnshire fick hämta upp nästan 150 skadade från allvarliga ridolyckor förra året. Den siffran överstiger siffran för skadade motorcyklister.
Från: Säkrare att köra MC än att rida

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Äsch, jag bor i ett område med BARA pensionärer... De tittar ofta surt på min hojj, de är väl lite rädda för motorcyklar - förmodligen för att de är de enda fordonen de hör.... Dessutom deltar jag inte på städdagarna, vilket gör mig lite till en persona non grata anyway.

Men igår när jag planterade hojjen i cykelstället kom en gubbe med fru och sa med ett leende;

"En sån där hade jag med när jag var ung men det var en 100-någonting-kubik".

Självklart svarar man;

"Vad kul men den här har lite fler kubik" varpå gubben säger; "Jo, då måste man vara försiktig! Fasen vad kul jag hade med min!" och så hasade de iväg!

Lite småkul!!

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC
Idag när jag skulle ut och köra en sväng med hojen så mötte jag grannen utanför dörren. Fick en kommentar som jag sent kommer glömma.

Vad svarar man på det? Jag fick fram, "det vore väl onödigt..." Man bli ju lite paff när ens granne som inte ens sagt sitt namn till en på flera månader drar fram en sån kommentar. Särskilt när det inte verkade vara något skämt. :confused:

Eller! Så var det så att detta var ett brutalt uttryck av omtanke om dig :pannkyss Han hade troligen ingen önskan alls att vara otrevlig eller så, utan kanske helt enkelt hade han just läst en artikel om de ökande mc-relaterade olyckorna i morgontidningen. Sen så när han fick se sin trevlige unge man till granne så kom denna kommentar helt spontant.
Nåja, förstår dock att du blev lite paff av kommentaren. Oavsett hur grannen nu menade..

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Varför bry sig om vad din granne tycker?

Du skulle kunnat svara:
"är du på väg hem för att slå hustrun?"

Det är faktum att man kan dö i trafiken och det är faktum att det förekommer våld i våra hem. Om han har förutfattade meningar om ditt körande så kan du med gott samvete ha förutfattade meningar om hans betende hemma.

Men som sagt, varför bry sig..
/Thelinski

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Äsch, jag bor i ett område med BARA pensionärer... De tittar ofta surt på min hojj, de är väl lite rädda för motorcyklar - förmodligen för att de är de enda fordonen de hör.... Dessutom deltar jag inte på städdagarna, vilket gör mig lite till en persona non grata anyway.

Haha.. Fattar du hur mycket det skvallras i lägenheterna runt dig för det eller?
Ahahahahahahahaha...

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard

Låter man dom orden eka i huvet varje gång man ska ut så kanske man håller sig lite lugnare. Tyvärr växer ju hornen ut efter några 100m på hojen, men iaf.. Jävligt plummt sätt av grannen dock..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Seriöst, fråga honom nästa gång (vänligt) vad han menade... och ta upp diskussionen. Läs på om MC-döden och se att det inte handlar om att MC-åkare kör ihjäl sig själv... de får allt som oftast Hjälp av andra bilister tyvärr.

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ingen just nu.
Fan vad jag hatar alla som säger att man kommer att köra ihjäl sig. Jag blir osäker varje gång någon säger så, men stå på dig och låt hojjen stå på tomgång lite extra innan du kör nästa gång, varva lite extra när du kör iväg också.

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Dom grannar jag pratat med tycker det är kul med nån som kör hoj. Ett par av dom har haft hoj men sålt den eftersom dom har gift sig. Konstigt det där. Giftemål. :confused:

madman

Mekaniker
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 1100 -94
annars är väl en bra kommentar "nej jag ska inte ut och köra ihjäl mig" -"jag ska ut och leva" :)

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Fan vad jag hatar alla som säger att man kommer att köra ihjäl sig. Jag blir osäker varje gång någon säger så,

Vad är det du blir osäker på ?
tror du verkligen att du kommer att köra ihjäl dig bara för att de säger det ?
eller handlar det om att du faktiskt får tänka till och acceptera att ja det kan faktiskt vara så att det skiter sig så illa att jag inte kommer hem idag ?

Det första är rent skrock. Det är en psykologisk grej. Sök hjälp.

Det andra är något du kan påverka till stor del genom ditt eget beteende.
så då kan du välja ett beteende som ökar dina chanser, tex ha rätt skyddsutrustning, hålla avstånd, välja att alltid ha marginalerna på din sida, vidareutbilda dig osv.

GlobalMike

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2007
Hoj
VFR
Senaste grannen som kommenterade min hoj var endast avundsjuk för det var en sån fin dag att köra på och han hade sålt sin efter 40 års mc-körande... Så visst finns det fina grannar!

En annan surkärring började dock klaga en dag när jag tvättade hojen. Hon klagade för att hon tyckte barnen som brukade leka där kunde få i sig olja o sånt som jag tvättade bort från hojen. Bortsett från det uppenbara att barnen måste slicka på asfalten för att få i sig nåt, så orkade jag inte debattera. Erkände lite lätt att jag kunde valt en bättre plats (NOT, var i solen och nära lägenheten,vatten och avlopp, men på gata) och att jag ändå snart var klar. Men hon ville inte ge sig utan fortsatte och käfta. Bad om ursäkt igen... men icke. Till slut gav jag upp och slängde ur mig att om hon gav barnen samma kost som hon själv åt (hon var duktigt fet), så vore det klart värre än om de slickade upp lite av min olja, och att min mc för övrigt inte läckte nån olja! Hon tystnade rätt snabbt! Och jag var jäkligt nöjd att jag kommit på en så bra replik. Brukar inte vilja bråka men denna ville inte sluta tjata.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

svara på samma sätt som man blir bemött brukar bita bra iallafall, blev utskälld av grannkärringen när jag va påväg till jobbet.
kärringen gapade om va oansvarigt de va o väcka folk mitt i natten (halv sju), fick en snetändning o sa till kärringen o gå in o leka med gurkan , då vart hon tyst iallafall har inte hälsat sen dess!!!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hehe den grannen låter lite som min granne, han brukar nämligen börja rabbla en massa mc-statistik över motorcykelolyckor och dödsfall så fort jag rullar min motorcykel till parkeringsplatsen :va

Anki_J

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
GSX 750 F
Jag och pojkvännen stod på macken idag..då kommer det en liten dam i en permo och frågar om vi kan fylla luft i hennes bakdäck.

"jag visste inte om jag skulle våga fråga er men ni ser ju faktiskt ganska trevliga ut och så fina cyklar har ni också."

Skitcool gammal gumma. Hennes pappa hade haft en "VLA som blev över från det militära" sa hon. Men den hade hennes bror fått den eftersom hon var flicka och fick varken spela fotboll eller köra MC.

Det finns både trevligt folk och riktiga jubelidioter men man får vara nöjd så länge man träffar på de förstnämnda..

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Där jag e det problemet borta idag,När jag köpte huset va jag ensam
på gatan med hoj och gnäll va det varje dag,Men nu är det nio hojar
på gatan så det är nästan en hoj i varannat hus,"20" hus på vår lilla
gatusnutt.

Dominator-Rocks

Guest
svara på samma sätt som man blir bemött brukar bita bra iallafall, blev utskälld av grannkärringen när jag va påväg till jobbet.
kärringen gapade om va oansvarigt de va o väcka folk mitt i natten (halv sju), fick en snetändning o sa till kärringen o gå in o leka med gurkan , då vart hon tyst iallafall har inte hälsat sen dess!!!

Vadå? Vadå för gurka:va

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
Ja, det är ju lite varierande vad man får för grannar. En hel del är bara avundsjuka och har svårt att hålla avundsjukan på avstånd. Andra som har lätt för att vakna på mornarna och börjar irritera sig på motorcyklar.

Andra som har en mer sund inställning tycker det är trevligt att folk har en hobby och visar upp området från dess bästa sida :)

Sedan kan man som motorcyklist undvika att tokvarva eller sätta nya hastighetsrekord runt kvarteret om man vill vara kvar på grannarnas lista över "normala grannar". :p

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024