Svara så här:Idag när jag skulle ut och köra en sväng med hojen så mötte jag grannen utanför dörren. Fick en kommentar som jag sent kommer glömma.
"Ska du ut och köra ihjäl dig?"
Vad svarar man på det? Jag fick fram, "det vore väl onödigt..." Man bli ju lite paff när ens granne som inte ens sagt sitt namn till en på flera månader drar fram en sån kommentar. Särskilt när det inte verkade vara något skämt.
Kändes helt plötsligt olustigt att åka då nån säger nått sådant.
Vad gör man åt en sån granne?
(Kändes i alla fall lite mc-relaterat)
"Jag ska i alla fall inte rida! Det vore mycket värre!"
Folk i allmänhet tycker att det är ok att rida. Men enligt de senaste rapporterna så är det mycket säkrare att åka mc:
Från: Säkrare att köra MC än att ridaAtt köra motorcykel innebär att ta risker, det går inte att komma ifrån. Enligt BBC:s program Inside Out löper dock ryttare 20 gånger större risk att råka ut för en allvarlig olycka.
Som motorcyklist riskerar man en olycka en gång per 7 500 timmar, ryttarna riskerar en olycka efter varje 350 timmar.
En skillnad på att krascha från en häst och en motorcykel är att ryttaren faller från en högre höjd och träffar marken hårdare.
Flygambulans i Yorkshire och Lincolnshire fick hämta upp nästan 150 skadade från allvarliga ridolyckor förra året. Den siffran överstiger siffran för skadade motorcyklister.