Gratis funktionärslicens någon?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Vi på LMS tänkte under vintern och våren anordna funktionärslicenskurser för dom som är intresserade! Tanken är att det ska bli en kvällskurs, ca 3-4 tillfällen, och en helgkurs typ heldag. Kursen kommer vara gratis och allt material ingår. Det som ingår i kursen är ett skriftligt kontrollprov och en förstahjälpen kurs.

Det krävs ingen tidigare erfarenhet som flaggvakt, vi kommer inte att sätta ut er själva på postering som nybörjare även om ni har licens, inte på Sviestad i alla fall!

Man måste vara 15 år för att få stå runt banan så det är åldern som gäller för att gå kursen. Man måste också vara medlem i en klubb, övrig medlem i LMS kostar 200 kr/år. Det är en nationell licens, alltså giltig på alla svenska banor. Licensen gäller även som försäkring när man står runt banan.

När man står som funktionär hos LMS på en tävling får man mat och fika under dagen och en biobiljett eller gatåkningsbiljett. Man får se racing på riktigt nära håll och man får trevligt sällskap! Är man intresserad av att ta licens men inte vill stå runt banan så finns det alltid massor av andra uppgifter man kan hjälpa till med! Köra bärgningsbil, hjälpa till vid starten, sköta transpondrarna med mera! Man kan som bekant aldrig få för många funktionärer!

Har jag missat något så är det bara att säga till! Har ni några frågor, så fråga på, jag ska försöka svara så gott jag kan!

Så, vilka är intresserade?

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Lyfter tråden.

Alx, vad är minsta antalet för att ni anordnar en kurs?
Intresset verkar ju vara sådär måttligt, tyvärr.
Vet du om det finns några andra klubbar som anordnar kurser?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Ja intresset är ju inte så stort. Men det kommer att bli kurser ändå! Vi har ju egna funkisar i klubben som inte har gått kursen än. Jag själv måste skriva om prover för att förnya min licens till nästa år.

Jag gör väl så att när det blivit bestämt när kursen blir så lägger jag in info här och ser om någon mer nappar. Annars är du välkommen!

Vet tyvärr inte om någon annan klubb har kurser? Men jag ska se till att det blir en hos oss i alla fall, om inte annat för att jag behöver förnya licensen! :tummenupp

Dr.Bike

Guest
Alx skrev:
2473380 Vi på LMS tänkte under vintern och våren anordna funktionärslicenskurser för dom som är intresserade!

Intresserad att hjälpa till, men bor lite långt bort.. :(

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Räcker det att man gör provet för att förnya? Man behöver inte gå hela kursen men gör man inget så går licensen ut?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
jag kan tänka mig o ställa upp.

betyder det att ni fixar förnyning på mitt hjärt o lung cert ?

binder mig till att ställa upp på hur många tävlingar ?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Neutral skrev:
2594288 Räcker det att man gör provet för att förnya? Man behöver inte gå hela kursen men gör man inget så går licensen ut?

Det räcker att skriva provet igen, men varför inte ordna en kurs när man ändå är igång så att fler kan få licens? Dom som har kan ju bara komma på repetition och sen skriva provet.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Alx skrev:
2594348 Det räcker att skriva provet igen, men varför inte ordna en kurs när man ändå är igång så att fler kan få licens? Dom som har kan ju bara komma på repetition och sen skriva provet.
Jättebra med kurs naturligtvis! :tummenupp Men jag tänkte bara på mig själv som vanligt. :D

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
WebGringo skrev:
2594293 jag kan tänka mig o ställa upp.

betyder det att ni fixar förnyning på mitt hjärt o lung cert ?

binder mig till att ställa upp på hur många tävlingar ?

Vet inte om hjärt lung certet, men kan försöka ta reda på det i morn.

Du binder dig inte att ställa upp på något bara för att du har gått kursen. Men vi ser gärna att du ställer upp på våra tävlingar det är då det behövs mycket folk. Man kan ju inte få för många funktionärer.

Dr.Bike skrev:
2594277 Intresserad att hjälpa till, men bor lite långt bort.. :(

Det var därför jag tänkte en helgkurs för dom som bor en bit bort så man får det avklarat vid ett tillfälle.

Neutral skrev:
2594351 Jättebra med kurs naturligtvis! :tummenupp Men jag tänkte bara på mig själv som vanligt. :D

Det är rätt! Jag först! :tungan

Last edited:

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
Utan stödhjul
Klart intresserad , lägg ut en tråd i god tid bara:tummenupp

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Vad kul att fler är intresserade! :tummenupp

Ska ta upp frågan i kväll på mötet och se vad jag kan få till! Syss har ju hållt i ett par kurser och har alltså bättre koll på det här än vad jag har, ska prata med henne också.

Vill bara påpeka att jag hade fel om oss som har licenser som går ut i år. Vi behöver inte skriva nytt prov utan får det förnyad automatiskt. Jag tycker dock inte att det skadar med en lite första hjälpen kurs för att friska upp minnet.

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Jaha gottfolk! Nu har jag lite mer info!

Vi, jag och Syss, fast mest Syss, ska försöka ha en kurs i februari/mars nån gång så att allt känns hyffsat nytt och frächt när säsongen drar igång.

Det kursen i första hand går ut på är att få lite mer koll på reglementet, lära sig alla flaggor och första hjälpen. Man ska alltså lära sig att hitta i reglementet, för detta finns ett häfte med frågor som ska göras innan provet skrivs. Troligen blir kursen en heldag och en kväll för första hjälpen. Detta för att göra det lättare för deltagare som har en bit att åka.

Återkommer senare med tid och plats och hoppas att vi kan få ihop en bunt nya funktionärer.

OBS! Ingen tidigare erfarenhet som funis krävs för att gå kursen! Ni kommer inte heller behöva stå själva/ta ansvaret på posteringen bara för att ni har licens även om ni saknar erfarenhet.

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Hallå Alx! Jag är ju intresserad förstås! Jag måste ju finansiera mina gatkörningar nästa säsong! :) När kommer mer info om tid och plats? Jag råkar ju vara borta dom två sista veckorna i februari, hoppas det inte krockar!:huvet

Kokke

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Ärr-sexa
:hej

Jag är intresserad. Föredrar att heldagskursen hålls i slutet av mars.

Hör av dig/er när det är dags att anmäla sig på riktigt. Det kan hända att jag får med mig lite fler personer från Sthlm.

:)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...