Gratis mc-parkering i Stockholm

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom det här landet bara består av Stockholm och dess förorter så rör ju det här alla... ;) :tungan

"Gratis parkering för MC och moped klass 1
Från och med 9 april är avgiften för att parkera morcykel och moped klass 1, på motorcykelparkering i Stockholm 0 kronor. Denna förändring är tillfälliga och görs för att skapa bättre framkomlighet i Stockholm. Förändringen gäller MC-parkeringar på gatumark."

https://parkering.stockholm/parkeri...uzlqk4NFDqmnz65RatkSr-zh1eHhgqRc40SjsN7Pa0x48

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
...Om än tillfälligt, men den såg jag faktiskt inte riktigt komma... *Mindre tappad haka. Hittelön utlovas*

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Intressant.

"...görs för att skapa bättre framkomlighet i Stockholm."

Är ju samma argument man använde för att införa avgiften :huvet...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Sparat bevismaterial. Dom kommer säkert att komma på att formuleringen är klantig, utifrån deras förvridna agenda, och ändra.

Screenshot_20200409-171446.png

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Wiseguy skrev:
https://parkering.stockholm/parkeringsregler/parkering-motorcykel-moped/?fbclid=IwAR0tzjOszyV_wDuzlqk4NFDqmnz65RatkSr-zh1eHhgqRc40SjsN7Pa0x48

skärmdump från länken*

bra där.jpg

Bra svenska där :näsblod

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju en strålande insikt att tvåhjuliga fordon ökar framkomligheten...

...något man vetat om i 80 år i resten av Europa.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sitter Hell-den isolerad någonstans...?:va

Han och alla andra ledamöter i Trafiknämnden i Stockholms stad fick ett brev från SMC! :tummenupp

Öppet brev till Daniel Helldén och Trafiknämnden i Stockholms stad: Låt MC och mopeder bidra till att dämpa smittspridningen i samhället!

https://www.svmc.se/Distrikt/Stockholm/Nyheter/Oppet-brev---Slopa-P-avgiften-under-corona-krisen/

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Gratis-MC-parkering-under-corona-krisen/

Ingen idé att lyssna på inslaget för han säger det inte, men det går att läsa...

Lättare parkera cyklar och motorcyklar
Stockholms stad kommer också att sätta upp nya cykelparkeringar där det nu blivit för trångt. Dessutom kommer det att bli gratis att stå på MC-parkeringar.
– Motorcyklister tar mindre plats än bilister och har enklare att hålla social distans än i kollektivtrafiken, säger Daniel Helldén.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholms-stad-kraver-att-trangelskatten-pausas

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
hej
Det var ju kul! jag ska inte ta åt mig någon ära för det inträffade men jag dryftade denna idé för två veckor sedan. Ingen trodde väl på att det skulle vara möjligt, men jag mailade SMC och fick svar från deras jurist och en till. Dom skrev att vi borde uppvakta herr Daniel H, men jag kände att så driftig är jag nog inte. Men det var ju toppen att dom fick Stadshuset att lyssna. Och Stadshuset för fram det argument som hojåkare tidigare inte fått gehör för

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288847-Dags-för-återgång-till-fri-parkering-i-Sthm

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu väntar vi bara på att Trafikverket går ut med att vajerräcken är farliga och skall ersättas. Perfekt infrastruktursatsning och arbete för att hålla uppe efterfrågan och jobb i Sverige. Dessutom säkrare trafik för alla, bättre plogat vintertid och billigare underhåll de närmaste 30-40 åren.

Halleluja!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu väntar vi bara på att Trafikverket går ut med att vajerräcken är farliga och skall ersättas. Perfekt infrastruktursatsning och arbete för att hålla uppe efterfrågan och jobb i Sverige. Dessutom säkrare trafik för alla, bättre plogat vintertid och billigare underhåll de närmaste 30-40 åren.

Halleluja!

Och bättre för miljön! Alla i biltvättbranschen undrade för några år sedan varför det helt plötsligt var massa zink i vattenproverna som alla biltvättar måste rapportera till kommunerna... Staketen svettas zink rätt länge innan de "satt" sig. :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sparat bevismaterial. Dom kommer säkert att komma på att formuleringen är klantig, utifrån deras förvridna agenda, och ändra.

View attachment 453377

Den där slinker de lätt ur, den gäller inte motorcyklar utan morcyklar och såna är minsann inte vanliga! :arsele

Ingen har nog korrekturläst. Morcyklar är inte det enda...

Antingen skriver man...
Denna förändring är tillfällig om det är en förändring eller
Dessa förändringar är tillfälliga
om det är flera förändringar, man kan inte blanda...
Gäss, så älä! :D

Men det bästa är att Tragikborgarrådet klantiga formulering faktiskt bekräftar att det var för att försämra framkomligheten som var anledningen till att MC-parkeringar inte får vara gratis eftersom förändringen...

..görs för att skapa bättre framkomlighet i Stockholm. ;)

Men vi som kör motorcykel vet redan att motorcyklar förbättrar framkomligheten. Och de flesta av oss tar heller inte motorcykeln om sträckan är inom cykelavstånd;)
Men som lysande alternativ till bilen för oss som inte bor i Stockholm utan bor längre bort där kollektivtrafiken inte prioriteras.

Således kommer Tragikborgarrådet inte erkänna att...

Avgifterna återinförs på Mc-parkeringar för att försämra framkomligheten i Stockholm.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Såg precis på lokalnyheterna att trängselskatten inte tas bort.

-Synd när det inte finns alternativ till bilen när vi nu säger att man ska undvika kollektivtrafiken.

Så säger våran favorit utan att nämna att det faktiskt finns ett miljövänligare alternativ till bilen för oss som har för långt att cykla! :tungan
Idag snöade det visserligen men jag var ledig... :tungan

Chrusty

Medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Såld/död? zx-6r -97, senaste köp xt660x
Hej!

Jag har skaffat boendeparkering och får således parkera gratis på gatan utanför mig just nu, MEN är det någon som vet om man ändå måste regga sin parkering i en betalapp för att de ska se så man inte överskrider antalet max-dagar? Vilken app jag än använder så stämmer inte priset (blir alltid reggad som bil, och det är faktiskt ingen bil jag kör runt på).

Får inget svar av någon jag kontaktat så testar givetvis här.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka