Grattis.

sammysampa

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
CBR 600 RR -05a
Till alla barn som överlevde 30, 40, 50, 60 och 70 talet


Först så överlevde vi att födas av Mammor som rökte och drack under graviditeten.
Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese dressing samt åt tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, Dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bilkudde , säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta.

Vi åt muffins, Mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen, Inte blev vi överviktiga för det!!

För att

VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!!!

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända.

Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!!

I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, nintendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler
På TV,n inget surroundljud, CDspelare inga MOBILTELEFONER, DATORER inget Internet eller MSN
Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS !!

Vi föll från träd och tak, skar oss, Bröt armar och ben, slog ut tänder!!
Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord
Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!

Vi fick luftgevär vid 10års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, dom som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen .
OTROLIGT ELLER HUR!!??

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte
Dom var faktiskt lagens högra arm!!

Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin.

Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya ideèr
Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta!!

Om du är en av dem så
GRATTIS

Du kanske vill dela med dig av detta till andra som som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan ADVOKATER och MYNDIGHETER reglerade ditt liv för
'DITT EGET BÄSTA'??

Och när du ända håller på!!
Berätta för dina barn hur modiga (och lyckliga) deras föräldrar var

TILL ER

Som tror att GUD vakar över er
Släng detta i papperskorgen!!

:D
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Inget internet? :skrämd

Tänkvärd skrivet, världen har förändrats en hel del sedan man själv var ung.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
:6surkart precis vad man ville läsa dagen innan man fyller år och ett år närmare 30 :skrämd

Edit men jäklar vilken rolig uppväxt man hade, hade inga tider o passa. Nu övervakas ungarna av curlingföräldrar :D

åkte skatebord på "stora vägen" med brosan t ex :näsblod, byggde ramper och satte ut så som granntanten med cykel lyckades pricka
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Mycket är helt klart tänkvärt av det du skriver. Jag brukar också förundras över hur mycket av individens ansvar som lyfts från honom/henne under åren som gått. Nu har staten/samhället bestämt när hjälmen ska på, när bältet ska spännas, när du är en hälsorisk, hur nya mödrar bör amma sina barn, att ett glas vin är farligt om du väntar barn, Att du får kliva rakt ut framför en bil bara det är ränder i marken, etc, etc. Ett tips för andra intresserade, läs: I trygghetsnarkomanernas land.

Själv född på sjutiotalet och känner igen mej i mycket av det du skriver!
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vafan hur klarade ni er? Jag är beroende av hightechen! googlar fram närmaste pizza (från min GPS position såklart....) med mobilen, kollar om den är bra(alltomkebab.se), plockar fram nummret (eniro wap) och ringer och beställer för att sedan promenera dit (vägbeskrivning och flygfoto)! Självklart är jag inne på msn och är kontaktbar under hela dagen!

Nej riktigt så är det inte, men möjligheten finns! och visst e de bra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej riktigt så är det inte, men möjligheten finns! och visst e de bra?

Jo, det är bra att möjligheten finns, det är synd att vi gör oss beroende av tekniken.

När sist tillbringade du en helg/vecka utan tillgång till nätet?

Jag gjorde det i somras, tror fan jag loggade in på SH med mobilen, kollade blocket med mobilen samt var inne på MSN med mobilen redan första kvällen... :D
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Lägg till Staffan Westerberg så är det inte så konstigt att man är som man är :3freak
haha född 71 känner verkligen igen mig,ska ungarna gå ut nu så får man tjata på dom...vissa grejor kanske var bättre förr:va
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
vafals? jag e uppvuxen med sjukt stora axelvadar, midjekort kostym, pastellfärger och Sega o Nintendo. född -80
Idag kör jag bilar som är äldre än mina föräldrar, kör fel sorts motorcykel(enl. mina föräldrar), spenderar alldeles förmycket tid vid dator och vännerna finns där. jag e nog skadad av min uppväxt ändå
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Framförallt åkte vi inte till akuten så fort vi nyste. Dagens föräldrar drar till akuten så fort ungen hostar till.
 

Dominator-Rocks

Guest
Framförallt åkte vi inte till akuten så fort vi nyste. Dagens föräldrar drar till akuten så fort ungen hostar till.

Gör dom verkligen det? :näsblod :confused:

Edit: Jag fick dra till akuten med min dotter för ett par veckor sen hon hade pillat in ett opoppat popcorn i näsan :lol det kändes lite larvigt..
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Gör dom verkligen det? :näsblod :confused:

Ja, väldigt många drar till akuten för minsta skitsak. Sen kan det förstås vara tvärtom som när jag var liten & fick halsfluss. "Det blir nog bra av sig själv" sa morsan. Nej, det blev det inte, jag fick halsböld och blev uppskuren i halsen med skalpell utan bedövning. :mad:
 

Dominator-Rocks

Guest
Ja, väldigt många drar till akuten för minsta skitsak. Sen kan det förstås vara tvärtom som när jag var liten & fick halsfluss. "Det blir nog bra av sig själv" sa morsan. Nej, det blev det inte, jag fick halsböld och blev uppskuren i halsen med skalpell utan bedövning. :mad:

Den där gången du slog i huvet, åkte ni till läkaren då?
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Bra skrivet! Jag brukar alltid säga att man har inte varit barn om man inte brutit eller sytt något. Barn SKA upptäcka och undersöka, lära av sina misstag och bli nyfikna på omvärlden.
Blir lite nostalgisk när jag läser det du skriver och sitter och minns hur man gömde tummen man precis skurit sig i bakom ryggen bara för att mamma sagt att man skulle bli av med den snygga, coola och vassa morakniven om man kom hem med ett enda skärsår till.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top