GRC svårstartad när den är varm?

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
Jag har inga somhelst problem att starta min grc rc40 när den är kall, går på 1-2 drag eller så, men när jag kört en stund, stängt av den och ska starta den igen så är det omöjligt att få igång den om jag inte låter den svalna en stund.
Den är f.ö luftkyld.

Vad kan problemet vara? Blir den överhettad? Finns det något som man kan göra för att åtgärda det?
Den har inte vart så förr, det har kommit nu.

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
Okejokej :) vad gör man åt det? eller rättare sagt, hur felsöker man och vad kan vara fel?

Victor.

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
japp 6.5 hp, saken är att den har ju alltid funkat bra förr så att det är nog rätt delar på den, eller vad menade du med munstycket?
Var ska man börja felsöka efter tjuvluften nånstans? bensinslangen?

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
japp 6.5 hp, saken är att den har ju alltid funkat bra förr så att det är nog rätt delar på den, eller vad menade du med munstycket?

Mellan förgasare och vevhuset.
Testa med startgas för att se om den varvar upp, brukar gå att hitta läckage så om du har tur:tummenupp

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.

Skruva ur munstycket ur förgasaren och kolla vad det står för siffra på det.
Skräp fastnar lätt i munstyckena.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Jag har inga somhelst problem att starta min grc rc40 när den är kall, går på 1-2 drag eller så, men när jag kört en stund, stängt av den och ska starta den igen så är det omöjligt att få igång den om jag inte låter den svalna en stund.
Den är f.ö luftkyld.

Vad kan problemet vara? Blir den överhettad? Finns det något som man kan göra för att åtgärda det?
Den har inte vart så förr, det har kommit nu.

Kan vara dålig tändkabel. kan bli överslag i kabel när den blir varm ev dålig tändhatt byt tändstift. dessa små hojar blir lätt griniga (surar ner sig) då dom e varma för dom har sånt högt effekt uttag. E hojen orginal så sitter det nog ett lite större munstycke i förgasaren bara för att den ska hålla bättre. kolla även så luftskruven står rätt brukar var 0,5-1,5 varv utskruvat. gör rent luftfiltret!!

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Kan vara tändspolen som är felet också när den startar när den är kall men inte när den är varm...men börja med att kolla efter tjuvluft, kolla sedan hur du har tändspolen inställd i förhållande till svänghjulet bör vara ca 0,25-0,30 mm och att du har ett friskt stift...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024