Grekland till Lyxfällan

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Ur ett medmänsklig perspektiv kan jag se att man vill rädda grekerna ur misär, men att då kallade det lån istället för bistånd känns som sarkasm. Jag kan även förstå det ur ett europeiskt säkerhetsperspektiv. Om Grekland kraschar vet man inte riktigt vad som händer politisk heller i landet. Den som är hungrig blir till slut desperat.

Tyvärr handlar det väl mest om att hindra en dominoeffekt där land efter land faller för skulder. Länder med stora lån själva som tyckt det varit smart att låna ut till Grekland. Man skjuter problemet framför sig till nästa gäng politiker.

Inser inte resten av Europas invånare att skulderna aldrig kommer betalas tillbaka? Jag skulle vilja säga att de EU-politiker som drivit fram de nya lånen är lika goa kålsupare som de grekiska politikerna.

Äntligen någon som förstår det hela ur ett större perspektiv och inte bara försöker komma med billiga, opålästa oneliners likt en trotsig tonåring. Tack!

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Om man på nåt diskret sätt kunde rensa landet från greker så kunde det ju vara nåt. :va

Du menar att grekerna är lata och inte jobbar? Trots all statistik som finns om alla EU-länder där det klart visats gång på gång att greker jobbar längre veckopass än vi gör i Sverige?
Och du envisas med att obildat skrika att de är lata?

Har du svårt att ta till dig fakta för att isbjörnarna på gatan utanför stjäl din uppmärksamhet?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Utan att vara inläst på alla detaljer kring vilka reformer och villkor som gäller för den senaste uppgörelsen, så kan jag ändå få lite dåliga vibbar kring hur intressenter kan se möjligheter till att etablera riktig lågprisindustri inom EU nu.

Jag tänker skabbiga sweat shops där man knåpar ihop skitkläder åt skitkedjan H&M typ....

Med lata greker? De skulle ju bara fika hela dagen och gå hem efter 4 timmar :hihi

- - - Updated - - -

Du menar att grekerna är lata och inte jobbar? Trots all statistik som finns om alla EU-länder där det klart visats gång på gång att greker jobbar längre veckopass än vi gör i Sverige?

Har du svårt att ta till dig fakta för att isbjörnarna på gatan utanför stjäl din uppmärksamhet?

Du menar att de är på jobbet längre? Betyder ju inte att de faktiskt får nått gjort när dem är där..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Vad menar du nu? Att folket här i Sverige skulle bli lurade av politikerna ang läget i statskassan? Oanandes?

När moderaterna ledde landet hade vi en ekonomi som nästan obemärkt gått igenom en världsekonomisk kris. När sossarna tar över är det tomt i ladan.. Kanske efter att de räknat bort allt de vill ge grekerna och andra lata människor då..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hur hade du tänkt då? Och vilket land skulle vilja ha Grekland? Nån Saudisk prins kanske?

Tänkte inte att nån skulle vilja ha grekland, tänker mer att tyskland och frankrike kan dela på skiten som ersättning för pengarna de lånat ut :gnissla

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Svårt förstå skillnaden på kvalitet och kvantitet? Var lite försiktig med ouzon så klarnar det nog.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Svårt förstå skillnaden på kvalitet och kvantitet? Var lite försiktig med ouzon så klarnar det nog.

Varför tror du att jag har slutat svara honom, ett av sporthojs största troll och ni matar honom frivilligt:gnissla

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fast det är fortfarande en gåta för mig varför man envisas med att skjuta problemen framför sig. 2900 miljarder som snart blir 3 700 miljarder i skulder är omöjligt att betala tillbaka även om hela Grekland går till Kronofogden.

Minns hur finansmarknaden funkade i USA innan kraschen 2008?
Alla pengar bankerna lånat ut räknades som tillgångar, och användes som säkerhet för nya lån. Detta oavsett om låntagaren saknade förmåga att återbetala.

Såvitt jag vet funkar finansmarknaden globalt likadant fortfarande. Det är således möjligt att Greklands lån kan användas som säkerhet för nya lån åt bankerna.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med lata greker? De skulle ju bara fika hela dagen och gå hem efter 4 timmar :hihi

- - - Updated - - -

Du menar att de är på jobbet längre? Betyder ju inte att de faktiskt får nått gjort när dem är där..

Nja.
Statistiken bygger på uppgiven arbetstid.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du behöver inte svara mig, du kan bara fortsätta göra dig själv till åtlöje genom att säga emot dig själv och inte ens inse det.

Du behöver svara mig, du kan inte bara fortsätta göra dig själv till åtlöje genom att säga emot dig själv och inte ens inse det

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Man undrar lite om flygplatserna kommer att stanna i grekiska händer, personligen gissar jag på att det kommer att skövlas en hel del inom turism aktiva bolag den närmsta tiden.

Som kreditgivare skulle nog även jag vara sugen på att få lite tillbaka av kakan innan den abrupt byter smak...

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hörru Locomondo, har du haft tillgång till en dator än?
Vi väntar med spänning på länkarna.
Mycket snack och lite verkstad, precis som grekerna...

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Man undrar lite om flygplatserna kommer att stanna i grekiska händer, personligen gissar jag på att det kommer att skövlas en hel del inom turism aktiva bolag den närmsta tiden.

Som kreditgivare skulle nog även jag vara sugen på att få lite tillbaka av kakan innan den abrupt byter smak...

Atens flygplats är ju tysk sen ca 15 år tillbaka. Ett tyskt konsortium fick byggkontraktet och de krävde att få driva flygplatsen de första 40 åren. Intäkter hamnar därmed i Tyskland. Har man inga egna pengar att bygga för antar jag att man lätt kan skriva under såna avtal. Eller, (som fallet troligtvis är) får man x antal miljoner i egen ficka av konsortiet så skriver man gärna under.

Jag måste fråga dig, då du har greker ingifta i släkten. Håller du med om det de andra här skriver? Att greker är lata och inkompetetenta och bara försöker få någon annan att betala och jobba åt de?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning