Grekland till Lyxfällan

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hela jäkla EU är ett galet sosseprojekt.

Tack vare att alla ska med blir det en låglöneklubb i ett från början friskt fackförbund.

Grattis, dumjävlar.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
En kompis föräldrars nära vän är reporter på TV4 och ofta under åren varit nere i Grekland och så även nu (Jönköpings-bo som mig från början men spenderar mer tid i Grekland än Sverige vad jag vet).

Nyligen skrev han ett inlägg på Facebook som med ganska få ord förklarar hela situationen väldigt väl:

Jag må numer vara part i målet men är rätt trött på allehanda förståsigpåare som tror sig veta att alla greker är lathundar som vägrar jobba. Problemet är ett skattesystem som är obefintligt, ett korruptionssystem som är nedärvt, en byråkrati som fortfarande bygger på högar av papper där ingen avdelning vet vad den andra gör, anställningar i offentlig sektor avgörs om du är släkt eller inte, en ekonomi med ett enda ben, turism.
De som tror att vanliga greker sitter på cafe' hela dagen och obekymmrat lyssnar på bouzouki kan kanske veta att arbetslösheten bland unga nu är 60%, att självmorden bland vuxna är 9000 de senaste fem åren, pensionerna halverats till runt 2000 kronor per månad och en hyfsad lön ligger på 7000 kronor i månaden.
De besuttna har sedan länge fört sina obeskattade pengar utomlands och kvar finns en låg- och medelklass som ska ta ansvar för lånepaket till europeiska storbanker. Tror fan att folk tröttnar.

Var han fått siffran 9000 självmord de senaste fem åren vet jag inte, men hittar info om att från 2011 steg antalet självmord med över 35 procent i Grekland, när regeringen under påtryckningar från internationella långivare införde hårda åtstramningar. Källa

En vanlig grekisk medborgare känner sig nog lika ansvarig och maktfull som en vanlig svensk medborgare till dagens svenska politik... Alltså bör man nog vara ödmjuk inför deras situation.

https://www.youtube.com/watch?v=C8xAXJx9WJ8

The European Debt Crisis Visualized
//Bloomberg Business

Uppladdades redan den 11 februari 2014

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, en viss ödmjukmet mot folket kan man nog känna. Men att säga att de är ganska korkade, de styrande då, är inte att ta i tycker jag. Flera måste inse att det får konsekvenser när man skriver upp värden och dylikt och alla, då menar jag alla, borde förstå att man inte kan få pengar i pension av en regering om man inte har bidragit med pengarna. Svartjobb är ju tydligen mycket utbrett i Grekland och då borde de förstå att det inte finns något att tillgå den dag man ska sluta jobba?

De är väldigt naiva tydligen men nu har de ju lärt sig en läxa. Jag tycker helt klart att EU ska ge dem mer pengar men först efter att Sverige har gått ur skiten :gnissla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ja, en viss ödmjukmet mot folket kan man nog känna. Men att säga att de är ganska korkade, de styrande då, är inte att ta i tycker jag. Flera måste inse att det får konsekvenser när man skriver upp värden och dylikt och alla, då menar jag alla, borde förstå att man inte kan få pengar i pension av en regering om man inte har bidragit med pengarna. Svartjobb är ju tydligen mycket utbrett i Grekland och då borde de förstå att det inte finns något att tillgå den dag man ska sluta jobba?

De är väldigt naiva tydligen men nu har de ju lärt sig en läxa. Jag tycker helt klart att EU ska ge dem mer pengar men först efter att Sverige har gått ur skiten :gnissla

Tja. Det är nog inte lätt att räkna ut eftersom de inte levt med den sortens system tidigare. Ekonomi, politik, handel .
Allt sånt bör nog regleras inom mindre grografiska och någorlunda homogent kulturella konstellationer.

Om turism, oliver och fetaost är dina kompetensee, varför konkurrera med stålsmeden?

Jag förstår inte hur tyska folket bara ser på. Är det nån som borde tjäns på ett exit så är det väl tysken. Bytte Dmark mot monopolpengar, utan angiven växelkurs.

Detta skulle ju (såklart) medföra att Euron brakar åt skogen, men vadå? De länder (utan ekonomisk substans) kommer kunna sälja sina varor och tjänster till icke euroländer. I
cke euroländer kan handla billigt (växelkurs), euroländer kan sälja som faen (export, positivt kassaflöde).
En regelrätt devalvering. Folk kan fortfarande leva (ja, i mångt om mycket med högre sysselsättning pga ökad efterfrågan. Varför köpa kinesisk kopia när du kan köpa spanskt original för samma pris).
Ungefär som det var före Euron och den förbannade oshyveln börja försöka ta bort alla toppar och dalar i europeiska ekonomin...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En vanlig grekisk medborgare känner sig nog lika ansvarig och maktfull som en vanlig svensk medborgare till dagens svenska politik... Alltså bör man nog vara ödmjuk inför deras situation.

Helt klart är att de som skapat eländet inte kommer få betala, det blir som vanligt de lägsta samhällsskikten, de sjuka, de gamla, barnen som står för notan. Det gör inte vreden mot dem som nation mindre, och jag tycker - speciellt med ovan solidaritetssvada i åtanke - att det allra bästa vore om t.ex. Tyskland invaderar och annekterar hela Grekland. Även en rysk invasion borde vara bättre än att de här fånen för fortsätta misslyckas.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det är ganska många inlägg i denna tråd med rent hat och enorm okunskap. Jag menar inte att dryga mig men om jag skulle skriva att min hoj fick 50 extra Hk av att jag oljade kedjan så skulle ni väl alla ifrågasätta min intelligens eller informationskälla.
Att saker misskötts råder det inget tvivel om. Men att gå efter Aftonbladets sensationslöp och ha det som nån slags sanning blir bara dumt.
Ett ex är dessa 14 månadslöner. Det är helt enkelt 12 vanliga månadslöner delade på 14 tillfällen, inget annat.
1953 var Grekland ett av de länder som gick med på att skriva av halva Tysklands skuld för att de skulle komma på fötter. Vi vet alla hur det gick. Och det är bla det som nu svider så förbannat för grekerna när Tyskland inte vill göra samma sak.

Det här är inga konspirationsteorier utan ren historia som finns lättillgänglig för alla att läsa. Man måste bara se förbi Aftonbladet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är ganska många inlägg i denna tråd med rent hat och enorm okunskap. Jag menar inte att dryga mig men om jag skulle skriva att min hoj fick 50 extra Hk av att jag oljade kedjan så skulle ni väl alla ifrågasätta min intelligens eller informationskälla.
Att saker misskötts råder det inget tvivel om. Men att gå efter Aftonbladets sensationslöp och ha det som nån slags sanning blir bara dumt.
Ett ex är dessa 14 månadslöner. Det är helt enkelt 12 vanliga månadslöner delade på 14 tillfällen, inget annat.
1953 var Grekland ett av de länder som gick med på att skriva av halva Tysklands skuld för att de skulle komma på fötter. Vi vet alla hur det gick. Och det är bla det som nu svider så förbannat för grekerna när Tyskland inte vill göra samma sak.

Det här är inga konspirationsteorier utan ren historia som finns lättillgänglig för alla att läsa. Man måste bara se förbi Aftonbladet.

Syftar du på Marshall-planen?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Svårt att tro att greker är så korkade att de ser på andra världskriget och det de nu står i som jämförbart.

Var har du fått det ifrån?

Du får helt enkelt lita på att jag har bra koll på vad som försiggår där nere.
Eller ta dig ner och tala med grekerna själv.

Finansministern var tvungen att kliva av då han har hållbara lösningar men dessa lösningar innebär att bankerna skulle få ta en del av smällen för deras dåliga affärer. Och vi vet väl vad bankirer tycker om att få betala? Det var ju inte länge sen som storbankerna här i Sverige fick stöd i form av skattepengar för att överleva och samtidigt ändå kunde dela ut frikostiga bonusar till sina chefer?
Såå, det är inte politiker som styr, det är banker. Och det är anledningen till att de stretar emot så förbannat när det snackas skuldavskrivningar.

http://anonhq.com/greek-ex-finance-minister-owns-german-politician-on-solution-to-eurozone-crisis/

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Du får helt enkelt lita på att jag har bra koll på vad som försiggår där nere.
Eller ta dig ner och tala med grekerna själv.

Finansministern var tvungen att kliva av då han har hållbara lösningar men dessa lösningar innebär att bankerna skulle få ta en del av smällen för deras dåliga affärer. Och vi vet väl vad bankirer tycker om att få betala? Det var ju inte länge sen som storbankerna här i Sverige fick stöd i form av skattepengar för att överleva och samtidigt ändå kunde dela ut frikostiga bonusar till sina chefer?
Såå, det är inte politiker som styr, det är banker. Och det är anledningen till att de stretar emot så förbannat när det snackas skuldavskrivningar.

http://anonhq.com/greek-ex-finance-minister-owns-german-politician-on-solution-to-eurozone-crisis/

Nu är det så enkelt att jag har greker i släkten, så jag frågar igen, var har du fått det ifrån?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Herregud, nu har "profeten" hittat hit också:3freak

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Nej, ingifta.

Saken är den att de skyller på politikerna och endast dem, ingen har nämnt något om andra världskriget eller tidigare skulder.

Yes, de skyller på de korrupta politikerna som har vanstyrt landet senaste 40 åren och som även skrev under låneavtalet 2010. Då sa EU/ECB att med deras avtal kommer Greklands BNP backa 5% första 2 åren och sen stiga igen. BNP har idag backat ca 25% med massarbetslöshet som följd och de vill ändå att man följer samma plan.

Men nu har grekerna gjort precis det som många skrikit om här i tråden. De har sagt ifrån och röstat på ett nytt parti, Syriza som säger stopp till korruption och lånekaruseller och slöseri finanserna. De försöker nu städa upp skiten efter Pasok och Nea Dimokratia och de vill förhandla om det lönlösa avtal som skrevs under 2010 som bara ger lån för att betala tillbaka räntan på förra lånet, endast 11% tillfaller Grekland för att rusta upp landet, resten är räntor och lån.

Tyskland befann sig i en liknande utsiktslös sits -53 och med minnet från vad som hände på 30-talet när Tyskland hade en riktigt dålig ekonomi så beslöt man att avskriva hälften för att inte riskera att det blir nya fascistiska framgångar. Både 30-talet och -53 visade ju vad som kan ske med fel/rätt metod.

Så när nu grekerna ber Tyskland om samma förståelse och hjälp och Merkel och Schäuble säger tvärnej och då även Tysklands invasion och plundring av Grekland under kriget så har du kopplingen till kriget som Grekerna nu blir förbannade över.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Euron har inneburit ökad köpkraft och ökat välstånd för länder såsom Grekland och Portugal, men denna välståndsökning har inte finansierats genom motsvarande produktionsökningar, utan genom underskott och lån.
Tyskland å andra sidan hade rätt bra fart i produktionsmaskinen på 50talet, där fanns en betydligt bättre förutsättning för att de skulle kunna klara sig på egna ben, efter nedskrivningen. Däri ligger en oerhörd skillnad jämfört med Grekland. Pengarna de lånat till har inte varit för att komma på fötter (företagande, jobb och produktion). Däremot har de genererat ökat välstånd, ökade kostnader men tomma hål.

Statsskulden för Tyskland och Frankrike växer och ett sänkt kreditbetyg ligger "runt knuten".

Det skulle gå utmärkt att stödja Grekland även om de inte har kvar euoron.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Euron har inneburit ökad köpkraft och ökat välstånd för länder såsom Grekland och Portugal, men denna välståndsökning har inte finansierats genom motsvarande produktionsökningar, utan genom underskott och lån.
Tyskland å andra sidan hade rätt bra fart i produktionsmaskinen på 50talet, där fanns en betydligt bättre förutsättning för att de skulle kunna klara sig på egna ben, efter nedskrivningen. Däri ligger en oerhörd skillnad jämfört med Grekland. Pengarna de lånat till har inte varit för att komma på fötter (företagande, jobb och produktion). Däremot har de genererat ökat välstånd, ökade kostnader men tomma hål.

Statsskulden för Tyskland och Frankrike växer och ett sänkt kreditbetyg ligger "runt knuten".

Jag håller med fullständigt.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon

Jag håller med fullständigt. Det var ett dåligt beslut att gå med i euron men att nu gå tillbaka till drachmern (utan avskrivningar) skulle mer än dubbla skulden.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA